خشم تحلیلگران صهیونیست از تفاهم جامع همکاری ایران و چین

تعدادی از تحلیلگران رژیم صهیونیستی توافق جامع همکاری میان ایران و چین را موجب قدرت‌یابی اقتصادی و نظامی ایران دانسته و در خصوص آن ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۴۰۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ - 18July 2020

خشم تحلیلگران صهیونیست از تفاهم جامع همکاری ایران و چینبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، تا بدین لحظه هیچ یک از مقامات رژیم صهیونیستی موضع رسمی در ارتباط با توافق جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نگرفته و سکوت پیشه کرده‌اند؛ اما تحلیلگران نظامی این رژیم نتوانسته‌اند خشم خود را از این توافق پنهان کرده و در مقاله‌هایی این توافق را موجب کاهش فشارها بر ایران دانسته‌اند.

به نوشته وبگاه عرب ۴۸، «عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص در این باره نوشت: «صف‌بندی روشن و واضح چین در کنار ایران، فشارهای اقتصادی تهران را کاهش می‌دهد و همراستا با آن چین می‌تواند تنش میان آمریکا و اسرائیل با ایران را در خصوص برنامه هسته‌ای متوازن کند.»

وی افزود: «هرگونه تصمیمی برای افزایش فشارها و تنش با ایران باید به طور جدی نوع واکنش پکن را نیز در نظر بگیرد.»

«ران بن شای» دیگر تحلیلگر نظامی اسرائیلی در روزنامه یدیعوت احارانوت نیز نوشت که اجرای این توافق، یک کمربند امنیتی دور اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد و علاوه بر آن یک ضربه اساسی به سیاست «دونالد ترامپ» در خاورمیانه و جایگاه آمریکا در جهان وارد خواهد کرد.

وی همچنین گفت که این توافق در دراز مدت موجب تهدید اسرائیل خواهد شد.

بن شای افزود: «آن‌چه که باید به طور ویژه مورد توجه و اهتمام اسرائیل و آمریکا قرار گیرد، بخش مرتبط با همکاری تکنولوژی و نظامی است. طبق پیش نویس این توافق، چین در ایران شبکه ارتباطات دایر خواهد کرد و ایران می‌تواند به سیستم مکان یابی از نسل پنجم وابسته به ماهواره‌های چین دست یابد. همچنین در این توافق در خصوص پژوهش‌های نظامی مشترک و همکاری‌های اطلاعاتی دو طرف صحبت شده است.»

این تحلیلگر اسرائیلی در ادامه گفت که در پیش نویس این توافق به طور واضح و روشن به همکاری دو طرف در خصوص دفاع سایبری اشاره شده است. همانند پروژه «وار ول» و دستیابی ایران به خدمات این پروژه تأثیرات روشنی دارد.

وی همکاری ایران و چین در حوزه تکنولوژی و نظامی را موجب توانمندسازی برنامه هسته‌ای ایران در قبال خرابکاری‌های آمریکا و اسرائیل دانست و از سوی دیگر دستیابی ایران به تکنولوژی جی پی اس چین موجب می‌شود تا اسرائیل به سختی بتواند آنچه در ایران می‌گذرد را رصد کند. علاوه بر این، ایران می‌تواند با استفاده از این فناوری، دقت موشک‌های خود را بالا ببرند و این فناوری را در اختیار همپیمانان خود در سوریه و یمن و لبنان قرار دهد.

اما «یعکوف کاتص» سردبیر روزنامه «جروزالم پست» موضع شدیدتری گرفته و در سرمقاله خود نوشته است که اسرائیل دیگر نباید پروژه‌های خود را به شرکت‌های چینی بسپارد. اوراق مناقصه این پروژه‌ها قرار است در اواخر ماه آگوست پیش رو منتشر شود.

به گفته وی برخی از شرکت‌های چینی که قصد کار در اسرائیل را دارند، همزمان قرار است پروژه‌هایی نیز در ایران به دست گیرند و این موضوع به امنیت اسرائیل مربوط می‌شود.

پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که مشارکت میان ایران و چین، نقطه اشتعال خطرناک و جدیدی در روابط رو به وخامت چین و ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد کرد و ضربه بزرگی به سیاست‌ تهاجمی ترامپ در قبال ایران از زمان خروج از برجام در سال ۲۰۱۵ تاکنون وارد خواهد آورد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها