دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ارتقای توان موشکی هوانیروز تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری

به گفته فرمانده هوانیروز ارتش جهاد خودکفایی یگان هوایی نزاجا در پی ارتقای توان رزمی به‌زودی به سامانه‌های موشکی با برد ۲۰ الی ۱۰۰ کیلومتر دست خواهد یافت.
کد خبر: ۴۰۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰ - 20July 2020

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌، یکشنبه هفته گذشته مصادف با ۲۲ تیر امیر سرتیپ خلبان «یوسف قربانی» در جشنواره مالک اشتر و همچنین مراسم تجلیل از خلبانان فنی، پروازی و ستادی هوانیروز به بیان توانمندی و نوآوری‌های موشکی هوانیروز در چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس پرداخت.

وی با اشاره به پیشرفت در حوزه موشکی گفت: هوانیروز تاکنون در حوزه موشک‌های «فایر اند فورگت» و نقطه‌زن و همچنین موشک‌هایی که بیش از هشت و نیم کیلومتر برد دارند به دستاورد‌های بسیار مطلوبی رسیده است.

فرمانده هوانیروز ادامه داد: ان‌شاالله به‌زودی به موشک‌هایی با برد ۲۰ کیلومتر و ۱۰۰ کیلومتر دست پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امروز ما در هوانیروز ۴۳۵ نوع قطعه درتعداد ۶۰۰ هزار تیراژ ساخته‌ایم، گفت: هوانیروز در چهار نقطه کشور از برادران عزیزمان در ارتش، سپاه و هنگ مرزی در مرز‌های کشور پشتیبانی می‌کند.

ارتقای توان موشکی هوانیروز تا شعاع ۲۰ کیلومتری

براساس این گزارش، ارتقای توان رزمی، افزایش برد موشکی و قدرت تخریب همواره مورد توجه کارشناسان حوزه دفاعی در هوانیروز بوده است از این‌رو ستاد رزم هوانیروز طی فعالیت‌های گسترده ضمن افزایش تحرک‌پذیری نسبت به تنوع تاکتیک‌های آفندی با بهره‌گیری از سامانه‌های موشکی مختلف اقدام کرده است که در ذیل اجمالاً به پیشرفت‌های این یگان عملیاتی در حوزه توان موشکی می‌پردازیم.

یگان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش در سال‌های اخیر توانست با کمک متخصصان جوان در جهادخودکفایی چندین مدل موشک هوا به زمین را با قابلیت‌های مختلف در برد‌های متفاوت بین هشت تا ۱۲ کیلومتر طراحی و تست کند.

موشک نقطه‌زن «حیدر»، نوعی موشک هوا به سطح با قابلیت انهدام اهداف زرهی، انواع نفربر‌ها و تجمعات انسانی به صورت نقطه‌ای است. این موشک هواپایه که از هدایت اپتیکی برخوردار است بیش از هشت کیلومتر برد دارد؛ همچنین قابلیت نصب انواع سامانه‌های جستجوگر برای استفاده در اوضاع مختلف آب و هوایی را دارد و با توجه سر جنگی، قدرتمند می‌تواند حدود یک متر در اهداف زرهی نفوذ داشته باشد.

ارتقای توان موشکی هوانیروز تا شعاع ۲۰ کیلومتری

از دیگر محصولات ارائه شده در حوزه موشکی، طراحی و ساخت موشک‌های هدایت لیزری با برد شش الی هشت کیلومتری است که این مدل موشک‌ها نیز از قابلیت‌های ویژه‌ای در حوزه دقت و قدرت تخریب برخوردارند و تاکنون در رزمایش‌های نزاجا مورد استفاده و تست میدانی قرار گرفته‌اند.

موشک دو منظوره «قمر بنی‌هاشم (ع)»، نخستین موشکی است که در دو سال اخیر وارد چرخه دفاعی کشور شده و به‌طور همزمان از قابلیت مقابله با اهداف هوایی و زمینی برخوردار است. این موشک به‌صورت آتش و رها عمل می‌کند و با برد بیش از هشت کیلومتر، دارای قابلیت قفل روی اهداف قبل و بعد از شلیک است.

فرمانده هوانیروز ارتش در ارتباط با این موشک به خبرنگار دفاع‌پرس، گفت: برای نخستین‌بار جهت ایجاد بازدارندگی بیشتر، قابلیت درگیری هوایی را در بالگرد‌های تهاجمی خود ایجاد کرده‌ایم؛ موشک هوا به هوای «قمر بنی‌هاشم» قادر است در یک کریدور پروازی با چند هدف هوایی درگیر شود.

موشک هوشمند «شفق» با برد حدود ۱۲ کیلومتر از مهمترین موشک‌های هوانیروز در رزم زمینی است که می‌تواند در کسری از ثانیه اهداف زرهی، تأسیساتی، سامانه‌های راداری، پدافندی، جنگال و سنگر‌ها و استحکامات بتنی را منهدم کند. این موشک از سیستم هدایت اپتیکی بهره می‌برد.

ارتقای توان موشکی هوانیروز تا شعاع ۲۰ کیلومتری

موشک هدایت لیزری «دهلاویه» با برد هشت کیلومتر و قدرت تخریب و نفوذ بالا از دیگر دستاورد‌های ستاد رزم نزاجا است که اخیراً در هوانیروز از آن استفاده می‌شود. این موشک نوع ارتقایافته «کورنت» روسی است که می‌تواند بیش از یک متر در اهداف زرهی نفوذ کند.

نوع زمین‌پایه این موشک نیز تاکنون ضمن استفاده در عرصه رزم زمینی در حوزه پدافند ساحلی نیز مورد استفاده نیرو‌های مسلح کشور قرار گرفته است.

امیر قربانی درباره موشک «دهلاویه» گفت: موشک دهلاویه با بردی حدود هشت کیلومتر از قابلیت نقطه‌زنی برخوردار بوده و در مقابل ضد زر‌ه‌های سرامیکی، سلاحی مؤثر محسوب می‌شود.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی هوانیروز، مسئله نصب سامانه‌های ضد موشکی «چف و فلر» بر روی بالگرد‌های این یگان است که بر قابلیت‌های دفاعی بالگرد‌ها می‌افزاید.

تمامی دستاوردهایی که در این گزارش به آن اشاره شد، بیانگر جهش قابل توجه یگان هواپیمایی نزاجا در برخورد با تهدیدات نوین است، این یگان امروز ضمن برخورداری از تنوع موشکی تاکتیک‌های آفندی مختلفی را در مواجه با تهدیدات پیش‌بینی کرده و همچنین در حوزه امنیت هوایی و مقابله به مثل در نبرد هوایی به قابلیت‌های مطلوبی دست یافته است.

انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار