رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان:

دولت باید پیش از مجلس به اخذ مالیات از خانه‌های خالی ورود می‌کرد

رحمت‌الله نوروزی اقدامات دولت در زمینه نظارت بر بازار مسکن و ساخت واحدهای مسکونی بیشتر را ناکافی خواند و گفت: اینکه مجلس به موضوع اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی ورود کند، باید پیش از این توسط دولت انجام می‌پذیرفت.
کد خبر: ۴۰۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷ - 21July 2020

دولت باید پیش از مجلس به اخذ مالیات از خانه‌های خالی ورود می‌کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با بیان اینکه رابطه مجلس و دولت باید ترکیبی از نظارت و تعامل باشد، شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم در حال حاضر را تا حد بسیاری نتیجه برخی سیاست‌های غلط اقتصادی، عدم دقت و مطالعه کافی در اولویت‌بندی و گاه بی‌توجهی‌های سهوی و عمدی دولت فعلی دانست.

وی افزود: درست است که سخن از تعامل و حمایت است، اما نباید مشکلات امروز مردم که به واقع قابل کتمان نیست و همه ما کم و بیش با آن درگیریم، فراموش شود.

این نماینده مجلس با انتقاد شدید از گرانی مسکن، تصریح کرد: قیمت مسکن که می‌شد به‌وسیله برخی سیاست‌های حمایتی کنترل شود، اینک افسار پاره کرده و فشار آن بیش از هر زمان دیگری بر اقشار آسیب‌پذیر وارد می‌شود.

نوروزی اقدامات دولت در زمینه نظارت بر بازار مسکن و ساخت واحدهای مسکونی بیشتر را ناکافی خواند و ادامه داد: اینکه مجلس به موضوع اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی ورود کند، باید پیش از این توسط دولت انجام می‌پذیرفت.

وی به وجود راهکارهای متعدد برای کنترل بازارهای اساسی همانند مسکن، خودرو و لوازم خانگی اشاره کرد و گفت که به نظر نمی‌رسد که تاکنون تمامی این راهکارها توسط دولت دست کم به آزمون گذاشته شده باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس عملکرد دولت در عرصه بازاریابی بین‌المللی را ضعیف ارزیابی و بازارهای آماده در کشورهای اطراف از جمله در حوزه اوراسیا، روسیه، افغانستان و عراق را همچنان دست نخورده یا در شکل بدبینانه از دست رفته توصیف کرد.

وی با بیان اینکه جمع این اقدامات کشور را از درآمدهای بسیار بالقوه محروم کرده است، خاطرنشان کرد: اینکه خودرو و مسکن که در تمامی نقاط جهان به‌عنوان کالای مصرفی و مایحتاج زندگی بشر به شمار می‌رود، اکنون در کشور ما کالای سرمایه‌ای است، فاجعه‌ای بزرگ است که البته ریشه در عملکرد طولانی‌مدت ما در حوزه اقتصاد دارد.

نوروزی با بیان اینکه قصد ندارم تمامی تقصیرها را به گردن این دولت بیندازم، شتاب افسارگسیختگی قیمت‌ها در حوزه خودرو و مسکن را فراتر از حد تصور و نشان‌دهنده ناتوانی دولت در کنترل شرایط و بازار دانست و پیشنهاد کرد در گام نخست طرح کلان و کارشده برای اخذ مالیات بر دارایی‌های مازاد بر نیاز تهیه و تصویب شود.

وی در تشریح پیشنهاد اخذ مالیات بر دارایی‌های مازاد بر نیاز گفت: این موضوع سبب می‌شود که عطش برخی برای سفته‌بازی در بازارهای خودرو و مسکن فرو بنشیند و دیگر احتکار خودرو یا قیمت‌های نجومی مسکن توجیهی نداشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بر لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید و کنترل دقیق فرایند تولید توسط نهادهای نظارتی به‌منظور جلوگیری از اتلاف منابع و تامین کامل نیاز داخلی تاکید کرد و اظهار داشت: گاهی مشاهده می‌شود که افزایش قیمت دلار بهانه‌ای برای افزایش قیمت برخی کالاهایی شده که اساساً مواد اولیه آن کاملاً داخلی است و هیچ مبدا خارجی ندارد؛ اینجاست که مشخص است نهادهای نظارتی به ویژه وزارت صمت دستور کار مشخصی برای قیمت‌گذاری ندارد و بار این کمکاری بیش از هر زمان دیگری بر دوش مصرف‌کننده سنگینی می‌کند.

نوروزی حل مشکلات معیشتی مردم را مهمترین مسئله کشور خواند و با تاکید بر لزوم بسیج شدن تمام توان کشور در این راه، خاطرنشان کرد: اگر واقعاً دولت به تنهایی توان کنترل افسارگسیختگی قیمت‌ها را ندارد، می‌تواند از ظرفیت مجلس و قوه قضاییه کمک بگیرد و این هیچ اشکالی ندارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار