در نشست خبری روحانی و الکاظمی مطرح شد؛

ضرورت ارتقاء روابط تجاری میان ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار/ هیچ‌گونه تهدیدی از عراق متوجه ایران نمی‌شود

حجت‌الاسلام «حسن روحانی» با اشاره به گسترش روابط تجاری بین ایران و عراق، گفت: اراده بر این است که روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار ارتقاء پیدا کند.
کد خبر: ۴۰۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱ - 21July 2020

ضرورت ارتقاء روابط تجاری میان ایران و عراق به 20 میلیارد دلار/ هیچ‌گونه تهدیدی از عراق متوجه ایران نمی‌شودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، امروز سه‌شنبه پس از دیدار با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، در نشست خبری، با بیان این که «مصطفی الکاظمی» امروز در یک شرایط سختی دولت عراق را تحویل گرفته است، اظهار داشت: در کنار دولت عراق در در زمینه بهداشتی و ویروس کرونا گفت‌وگو کردیم و این وعده را به عراق می‌دهیم که با همه امکانات خود از لحاظ بهداشتی و دارویی، در کنار دولت عراق باشیم و خوشبختانه ایران آمادگی لازم را برای برطرف کردن نیاز‌های بهداشتی و مشورت به مئسولان این کشور برای مقابله با ویروس کرونا را دارد.

وی با اشاره به گسترش روابط تجاری بین ایران و عراق، گفت: اراده بر این است که روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار ارتقاء پیدا کند و توافقات بین دولت‌های ایران و عراق در اسفند سال ۱۳۹۷ که در آن مسائل زیر بنایی اقتصادی و اتصال راه آن شلمچه - بصره و لایه‌روبی اروندرود وجود دارد، تماماً اجرایی شود.

روحانی با تأکید بر این‌که همانند سال‌های گذشته، در کنار ملت، دولت و ارتش عراق برای مقابل داعش ایستادیم، گفت: همچنان آمادگی داریم تا برای ایجاد ثبات در عراق تلاش کنیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، بیان داشت: آن‌ها سردارانی بودند که برای تامین امنیت در عراق، سال‌ها تلاش کردند.

وی با بیان این که امروز درباره نقش عراق در منطقه به‌عنوان یک کشور قدرتمند عربی گفت‌وگو کردیم، گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور دوست و برادر، ایران و عراق خواهد بود.

هیچ‌گونه تهدیدی از عراق متوجه ایران نمی‌شود

«مصطفی الکاظمی» نیز در این نشست خبری، هدف سفر خود و هیئت همراه به ایران را تقویت روابط تاریخی و دوجانبه میان دو کشور، خصوصاً با توجه چالش‌هایی که به دلیل شیوع کرونا و افت قیمت نفت به وجود آمده است، دانست.

وی با اشاره به مسائل منطقه‌ای، خصوصاً ثبات و امنیت و همچنین چالش‌های حاکم بر منطقه ناشی از شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: ملت عراق دوستدار رابطه با ایران با رعایت اصل عدم دخالت در امور داخلی دوکشور هستند.

«مصطفی الکاظمی» با بیان این‌که ما علیه تروریسم جنگیدیم و ایران از نخستین کشور‌هایی بود که در این مسیر درکنار عراق ایستاد، تأکید کرد: عراق هم در کنار ایران برای کمک به عبور این کشور از چالش‌های اقتصادی ایستاد.

وی روابط عراق با ایران و دیگر کشور‌ها را مبتنی بر حسن نیت دانست و گفت: ما به‌دنبال بیرون آوردن منطقه از تنش‌ها هستیم که فکر می‌کنیم بتوانیم با همکاری با کشور‌های مختلف، راهکاری در این زمینه پیدا کنیم.

نخست وزیر عراق ادامه داد: ایران و عراق از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و ما نیازمند همکاری فراگیر در این زمینه هستیم.

«مصطفی الکاظمی» روابط خارجی عراق را مبتنی بر دوری بر هر نوع صف بندی دانست و تشریح کرد: اجازه نخواهیم داد که هیچ‌گونه تهدیدی از خاک عراق متوجه جمهوری اسلامی ایران شود و دفاع از ایران را سرلوحه سیاست‌های خود قرار خواهیم داد.

وی با تأکید بر این‌که نگاه ما نسبت به ایران این است که این کشور را کشوری روبه پیشرفت می‌دانیم، خاطرنشان کرد: بر این باوریم که عراق هم باید نیرومند و باسواد باشد تا بتواند در کنار دیگر کشورها، برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش کند.

نخست‌وزیر عراق در پایان با اشاره به توافقات انجام شده میان ایران و عراق، خصوصا طرح راه آهن خرمشهر به بصره، ابراز امیدواری کرد که این توافق‌ها به‌زودی اجرایی شوند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها