یادداشت/

تبعیت شهدا از سیره علوی و فاطمی

با نگاهی اجمالی به زندگینامه شهدا و بررسی زوایای مختلف زندگی آنها در می‌یابیم که این ادامه دهندگان راه انبیا و اولیا و خانواده‌های‌شان، در زندگی فردی و اجتماعی خود، به الگو پذیری از سیره علوی و سیره فاطمی توجه ویژه‌ای داشته‌اند.
کد خبر: ۴۰۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ - 23July 2020

تبعیت شهدا از سیره علوی و فاطمیگروه استان‌های دفاع‌پرس - عصمت دهقانی؛ اول ماه ذی‌الحجه سالروز پیوند مقدس حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است که از مهمترین و مبارک‌ترین اتفاقات تاریخ شیعه به شمار می‌رود چرا که ثمره این پیوند مبارک و آسمانی درخت گهربار امامت است.

این روزها زمین و آسمان  غرق در شادی و شعف، به خود می‌بالند که در چنین ایامی پیوند مقدس یار و یاور پیامبر اکرم(ص)، علی بن ابیطالب و حضرت فاطمه(س)، سرور بانوان هر دو جهان را به نظاره نشسته اند؛ پیوندی که وصل دو نفر نیست؛ بلکه وصل انسان است به  جاده بی‌انتهای عصمت.

سراسر زندگی مشترک امام علی (ع) و حضرت زهرا(س)، سرشار از درس‌ها و عبرت‌های نیکو است که الگو قرار دادن آنها در زندگی می‌تواند چراغ راه  امروز و شفیع فردای قیامتمان باشد و چه زیباست در چنین روزهایی که سخن از سالروز این ازدواج پر برکت  است، بیش از پیش بر آشنایی با سبک و سیره زندگی  این ستارگان همیشه درخشان تاریخ بشریت پرداخته شود بلکه گامی موثر باشد در کاهش  مشکلات خانواده‌ها.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحلیلی زیبا، از تاثیرگذاری حضرت زهرا(س) در فعالیت‌های همسرش این‌گونه یاد می کنند: «در طول 10 سالی که پیامبر در مدینه بود، حدود شصت جنگ کوچک و بزرگ اتفاق افتاد، در اغلب آنها امیرالمؤمنین هم بوده است.

حالا شما ببینید، ایشان خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ می ماند... از لحاظ زندگی هم وضع رو به راهی ندارند... در حالی که دخترِ رهبر است، دختر پیامبر است، یک نوع احساس مسئولیت هم می‌کند.

ببینید انسان چه روحیه قوی ای باید داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند، دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاری‌های زندگی خالی کند، به او گرمی بدهد، بچه‌ها را به آن خوبی تربیت کند... فاطمه زهرا (س)این گونه خانه داری، شوهرداری و کدبانویی کردند».

با نگاهی اجمالی به زندگینامه شهدا، و بررسی زوایای مختلف زندگی آنها در می‌یابیم که این ادامه دهندگان راه انبیا و اولیا و خانواده های‌شان، در زندگی فردی و اجتماعی خود، به  الگو پذیری از سیره علوی و سیره فاطمی توجه ویژه‌ای داشته‌اند و  زندگی حضرت زهرا(س) را در قالب ارتباطش با پدر و مادر، همسر و فرزندان، عبودیت خداوند، دفاع از ولایت، تکریم ایتام و مظلومان و همچنین حضرت علی(ع) را در زندگی  موحدانه، تعقل، حقیقت گرایی، زهد و پرهیزکاری، اعجاز کلام، تبعیت از نبی اکرم(ص)، شجاعت، کمک به محرومان و مستضعفان و... الگوی خویش قرار داده بودند  و در وصیت‌نامه هایشان به الگوپذیری از حضرت فاطمه(س) تاکید کرده‌اند. به عنوان مثال شهید غلامرضا حیدری در بخشی از وصیت نامه خویش آورده است:

«پیام من به مادران و خواهران مبارز این است که ای مادر و خواهر مسلمان، شما اگر عزیزی را که از دست داده اید، راه آنها را ادامه دهید و ادامه دادن راه آنها این است که شما این سنگری را که اسلام در اختیار شما مادران و خواهران گذاشته، آن را نگهدارید و آن سنگر که نگهداشتن آن بزرگترین مشت را به دهان منافقین و شرق و غرب می‌زند حجاب است. نگهدار خوهر این سنگر را که دستور فاطمه(س) است، دستور فاطمه دستور پیامبر(ص)، است و دستور پیامبر دستور قرآن و دستور قرآن دستور خداست».

آری در زندگی پرهیاهوی امروزی که همه انسان‌ها درگیر مسائل روزمره و مادی شده‌اند آموزه‌های قرآنی و سیره اهل بیت(ع) که تأسی به آنها می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی و اجتماعی جلوگیری کرد، بهترین منشور و برنامه زندگی هستند که تبعیت از آنها برابر با سعادتمندی در دنیا و آخرت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار