شاگرد شیخ زکزاکی:

شهادت، مبنای حرکت اسلامی نیجریه است

موسی نافع گفت: شیخ زکزاکی شهادت را مبنای حرکت اسلامی نیجریه می‌داند؛ بر همین اساس معتقد است کسی که آماده شهادت نیست کنار ما نایستاد چون ما همگی آماده شهادت هستیم.
کد خبر: ۴۰۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸ - 24July 2020

«موسی نافع» شاگرد شیخ «ابراهیم زکزاکی» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، به ششمین سالگرد شهادت اعضای نهضت حرکت اسلامی نیجریه در سوم مرداد 1393 مصادف با روز جهانی قدس اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای نهضت اسلامی نیجریه و برخی از مردم که همراه این حرکت هستند؛ نزدیک به 20 سال است که در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان، همراه با مسلمانان سایر کشورها، راهپیمایی روز قدس را برگزار می‌کنند. این راهپیمایی‌ سال‌های قبل‌تر از آنها هم برگزار می‌شد اما در آن مقاطع زمانی دولت نیجریه آن را برای خود تهدیدی به حساب نمی‌آورد چراکه این حرکت، مانند امروز، هنوز رشد نکرده بود.

شاگرد شیخ زکزاکی در تشریح چگونگی وقوع این حادثه ابراز داشت: شش سال قبل، دولت وقت به رئیس جمهوری «گودلاک جانتان» مسیحی به دنبال بهانه‌ای بود تا با حرکت نهضت اسلامی نیجریه مقابله کند؛ که در همین راستا توطئه‌ای را طراحی کرد تا طی آن به اعضای حرکت اسلامی نیجریه آسیب برساند. بر اساس برنامه‌ای که آنها پیش‌بینی کرده بودند ابتدا یکی از علمای وهابی در مراسم نماز جمعه بر علیه شیعیان سخنرانی می‌کند که سخنان او واکنش‌هایی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: براساس سناریویی که آنها طراحی کرده بودند؛ قرار بر این شد که اگر شیعیان در واکنش به سخنان عالم وهابی، حمله کردند آنها هم به همین بهانه با سلاح‌های ابتدایی مثل سنگ و چوب از خودشان دفاع کنند و پلیس هم برای مقابله با این اقدام مسلمانان وارد عمل شود و ضمن دستگیری شیعیان، وانمود کند که افراد مهاجم از سوی شیخ زکزاکی دستور حمله گرفته‌اند؛ اما شیخ فریب آنها را نخورد و وقتی خبر اهانت آن عالم به شیخ زکزاکی رسید او از اعضای حرکت نهضت اسلامی خواست تا اقدامی نکنند.

نافع، شیخ زکزاکی را فردی مطلع و آگاه نسبت به دسیسه‌های انگلیس و آمریکا دانست و گفت: روشنگری‌های شیخ باعث شده تا دولت‌هایی که تاکنون در نیجریه روی کار آمدند از هوشیاری او عصبانی شوند.

شهادت، مبنای حرکت اسلامی نیجریه است

وی در ادامه با بیان اینکه شیعیان نیجریه حدود 15 سال قبل از ماجرای روز قدس، این راهپیمایی را به صورت محدود فقط در شهر زاریا برگزار می‌کردند، ابراز داشت: کم‌کم و به مرور زمان بر تعداد راهپیمایان افزوده شد به طوری که در هر شهر، مراسم روز قدس به صورت مستقل برگزار می‌شد و اکنون تعداد آنها به 20 شهر رسیده است. حضور گسترده مردم در این راهپیمایی باعث شده تا دولت نیجریه از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در فشار باشد؛ چراکه در این روز پرچم‌های آنها توسط راهپیمایان به آتش کشیده می‌شود و پرچم فلسطین به اهتزاز درمی‌آید که این رخداد باعث خشم آنها شده است.

شاگرد شیخ زکزاکی با بیان اینکه راهپیمایی روز قدس شش سال قبل، طبق روال سال‌های گذشته برگزار شد، بیان داشت: نیروهای پلیس و ارتش در همه شهرهایی که قرار بود راهپیمایی روز قدس در آن برگزار شود، من جمله زاریا، مستقر بودند. اما این اقدمات باعث ایجاد ترس مردم نشد چراکه آنها کفن پوش در این مراسم حضور پیدا کرده و آماده شهادت بودند.

وی در تشریح خنثی کردن توطئه‌های نظامیان از سوی مردم در مراسم راهپیمایی روز قدس گفت: هنگامی که مراسم راهپیمایی در شهر زاریا به پایان رسید؛ پلیس برخی از نیروهای خود را با لباس شخصی بین راهپیمایان فرستاد و آنها هم با سنگ، شیشه مغازه‌ها و بانک‌ها را تخریب ‌کردند و برخی از وسایل مردم عادی مثل خودروها را هم آسیب ‌زدند. اما شیعیان فریب نخوردند و اقدامات آنها را دنبال نکردند چون راهپیمایان به صورت منطقه‌ای سازماندهی شده بودند؛ یعنی هرکس مشخص بود که از کدام منطقه شهر در این مراسم شرکت کرده و اهالی محل یکدیگر را می‌شناختند. در کنار آنها هم فردی به عنوان مأمور انتخاب شده بود تا در صورت بروز اتفاق یا حادثه، به آن رسیدگی کند، بنابراین اگر کسی می‌خواست اقدامی انجام دهد سریع قابل شناسایی و تعقیب بود و چنانچه از سوی افراد ناشناس حرکتی صورت می‌گرفت مردم او را از خود دور می‌کردند.

نافع در ادامه با بیان اینکه تعداد دسته‌بندی محلات گاهی به 5 هزار نفر هم می‌رسید، افزود: مراسم راهپیمایی با نظم و ترتیبی در حال برگزاری بود؛ نیروهای نظامی و امنیتی مستقر منتظر بودند تا اتفاقی رخ دهد و آنها وارد عمل شوند اما چنین نشد و همین مسئله آنها را خسته کرد. این نیروها به واسطه دولت نیجریه از عربستان سعودی پول گرفته بودند و باید مأموریت مدنظر آنها را اجرا می‌کردند.

شهادت، مبنای حرکت اسلامی نیجریه است

وی در ادامه بروز ترافیک را بهانه حمله نیروهای امنیتی به مردم عنوان کرد و ادامه داد: نیروهای پلیس و ارتش که هیچ بهانه‌ای برای حمله به راهپیمایان پیدا نکردند مسئله بروز ترافیک در مسیر راهپیمایان را بهانه کرده و به همین دلیل در پایان مراسم به سمت آنها شروع به تیراندازی کردند؛ در نتیجه 28 نفر از راهپیمایان به همراه یکی از پسران شیخ زکزاکی به نام محمود به شهادت رسید. ولی به غیر از محمود، سه پسر دیگر شیخ زکزاکی توسط نیروهای نظامی دستگیر و به پایگاه نظامی ارتش منتقل شدند که احمد و حمید زیر شکنجه به شهادت رسیدند و حیدر بعد از مدتی آزاد شد. حیدر در جریان حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله (عج) زاریا، که منجر به دستگیری شیخ زکزاکی شد، به شهادت رسید.

شاگرد شیخ زکزاکی در مورد نحوه شهادت فرزندان رهبر حرکت نهضت اسلامی نیجریه گفت: نحوه شهادت آنها در نوع خود بسیار دلخراش است. احمد و حمید پس از شکسته شدن دست و پاهایشان توسط شکنجه‌گرها، بدنشان به وسیله چاقو سوراخ سوراخ شد؛ ولی حیدر فقط پایش شکسته می‌شود که بعد از آن برای معالجه به ایران می‌آید.

وی در تشریح ابعاد شخصیتی پنهان شهیدان حمید و محمود زکزاکی یادآور شد: از بین سه فرزند شهید شیخ زکزاکی آن طور که من از احوالات دو نفر آنها مطلع هستم از ویژگی‌های فوق العاده‌ای برخوردار بودند. شهید حمید زکزاکی مهندسی هواپیما را از کشور چین اخذ کرده بود و در این زمینه از تخصص لازم برخوردار بود. شهید محمود زکزاکی نقل می‌کرد ما از ابتدای کودکی بایستی با معارف دینی آشنا شده و از این لذت بهره‌مند شویم. او دروس معارف دینی را که باید در مدت پنج سال فرا می‌گرفت طی شش ماه در لبنان آموخت. شیخ زکزاکی قبل از شهادت محمود گفته بود من خداوند را شکر کردم که در خانه ما [به غیر از من] یک شیخ [دیگری هم] حضور دارد! این شهید ظرفیت هوشی بالایی داشت و شاید اگر می‌بود؛ در حد یک مجتهد می‌توانست به جهان اسلام خدمت کند.

نافع در مورد واکنش رهبر معظم انقلاب در قبال کشتار مسلمانان نیجریه یادآور شد: در آن مقطع حجت‌الاسلام اختری که عهده‌دار مسئولیت دبیرکلی مجمع جهانی اهل‌ بیت علیهم‌السلام بود به نمایندگی از آیت‌الله خامنه‌ای به نیجریه آمد و ضمن ابراز همدردی با شیخ زکزاکی؛ پیام تسلیت معظم له را به رهبر حرکت نهضت اسلامی ابلاغ کرد.

شهادت، مبنای حرکت اسلامی نیجریه است

وی با بیان اینکه در جریان کشتار روز قدس زاریا یک مسیحی هم به شهادت ‌رسید، افزود: علت کشتن او از سوی نیروهای نظامی این بود که این فرد فقط از آنها پرسیده چرا با شیعیان چنین رفتاری دارید؟ او عنوان کرده بود که من هر سال راهپیمایی آنها را می‌بینم. این افراد، خطرناک نیستند چرا شیعیان را می‌کشید؟ که نظامیان به وسیله گلوله پاسخ سئوالش را می‌دهند. پس از این ماجرا، خانواده این فرد مسیحی به خانه شیخ زکزاکی رفتند و متقابلاً شیخ برای تسلیت به خانه آنها رفته بود؛ این خانواده الان یکی از دوستان صمیمی شیخ زکزاکی هستند. آنها در کلیسای خود، از شیخ زکزاکی به بزرگی یاد می‌کنند.

شاگرد شیخ زکزاکی همچنین در مورد واکنش مقامات مسئول نیجریه نسبت به این اتفاق گفت: در آن زمان رئیس جمهور وقت نیجریه با شیخ زکزاکی تلفنی تماس گرفت و ضمن دلجویی از ایشان گفت اشتباهی رخ داده و از شیخ خواست تا دولت را به خاطر این واقعه ببخشد اما شیخ زکزاکی پرسید چرا باید گذشت کند و ببخشد؟ شیخ از آنها خواست تا مسببان اصلی این اتفاق را شناسایی کرده و محاکمه کنند.

وی افزود: زاریا، از شهرهای ایالت کادونا در شمال نجریه است؛ آن زمان استاندار فعلی کادونا که هنوز این سمت فعلی‌اش را نداشت و صرفاً فقط در یکی از احزاب فعال نیجریه حضور داشت، خدمت شیخ زکزاکی می‌آید و این واقعه را تسلیت می‌گوید. او در آن زمان خیلی سخنان لطیفی در این خصوص و در محکومیت نیروهای نظامی گفته بود. او حتی زمانی که می‌خواست به ریاست برسد تصویر شیخ زکزاکی را بلند می‌کرد به همین دلیل مردم او را انتخاب کردند اما متأسفانه بعدها موضع خنثی‌ای نسبت به شیخ و حرکت اسلامی در پیش گرفت به طوری که نه بر ضد نهضت اسلامی بود و نه حامی‌ نهضت به شمار می‌رفت.

نافع با بیان اینکه این مسئله تنها مختص به استاندار کادونا نیست بلکه شخصی مثل محمد بوهاری، رئیس جمهور فعلی هم با شیخ زکزاکی چنین برخوردی داشته است، یادآور شد: بوهاری برای اخذ آرا، جریان روز قدس زاریا را محکوم کرد ما هم از ابتدا تصور می‌کردیم که او حامی حرکت اسلامی است ولی همانطور که اشاره شد نفوذ کشورهای معاند نمی‌گذارد این ارتباط بین مسئولان و مردم برقرار شود.

وی با اشاره به صبوری و آرامش شیخ در مواجهه با این رخداد و سایر رخدادهای مشابه گفت: مدت‌ها پیش از وقوع ماجرای روز قدس، چند نفر از اعضای نهضت اسلامی به شهادت می‌رسند؛ ایشان در همان زمان هم گفته بود حرکتی را که ما آغاز کردیم، حرکتی است که شاید جانمان را به خطر اندازد چراکه ما مسلمان هستیم و زندگی ما باید مبنای خدایی و دینی داشته باشد زیرا از ابتدای اسلام اصحاب پیامبر (ص) نیز چنین کردند و هر کس که می‌خواهد این راه را برگزیند بایستی چنین کند. شیخ زکزاکی مبنای حرکت اسلامی نیجریه را شهادت می‌داند؛ بر همین اساس معتقد است کسی که آماده شهادت نیست کنار ما نایستاد چون ما همگی آماده شهادتیم! این سخنان را مکرر از شیخ زکزاکی می‌شنیدیم؛ به نظرم منبع آرامش شیخ را بایستی در همین جا جستجو کرد. خود او این نکات را به مردم توصیه می‌کرد و خودش نفر اولی‌ست که به آن عمل کرد.

شاگرد شیخ زکزاکی در تکمیل صحبت‌های خود با اشاره به ماجرای حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله (عج) شهر زاریا گفت: همه کسانی که به نوعی متهم بودند توسط دولت رفع اتهام شده و آزاد شدند ولی این آزادی هنوز شامل حال شیخ زکزاکی نشده است به طوری که گفته می‌شود آن فردی که مدعی‌اند که یک ارتشی را کشته است آزاد شده ولی شیخ، که به زعم آنها، دستور حمله را داده است هنوز در زندان است! متأسفانه دولت در این زمینه شفاف‌سازی نمی‌کند و مسببان را به دستگاه عدالت معرفی نکرده چون می‌داند اگر دادگاه پیگیر شود، این دولت است که محکوم می‌شود.

شهادت، مبنای حرکت اسلامی نیجریه است

نافع در پایان با اشاره به شیوع ویروس کرونا در نیجریه و کمک‌های حرکت نهضت اسلامی به نیازمندان این کشور گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا با کمک شیخ زکزاکی و اعضای حرکت نهضت اسلامی نیجریه همچون ایران، مواد غذایی بین شش تا هفت شهر این کشور بین نیازمندان توزیع شده است. در نهضت اسلامی نیجریه افرادی هستند که ممکن است برای فردای خود غذا نداشته و یا غذا کفاف همین امروز آنها را می‌دهد اما آنها همین غذا را تقسیم می‌کنند و بخشی از آن را به حرکت نهضت اسلامی می‌دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار