پیروزی رقیب ترامپ، نفعی برای ما ندارد/ نگاه به شرق بلند مدت باشد

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه به رابطه با شرق باید طولانی مدت نگاه شود، گفت: بادهای بی پایه‌ای که از غرب می‌وزد نباید به استحکام روابط استراتژیک ما با شرق لرزه بیاندازد.
کد خبر: ۴۰۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ - 28July 2020

پیروزی رقیب ترامپ، نفعی برای ما ندارد/ نگاه به شرق بلند مدت باشدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، منصور حقیقت‌پور عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی در رابطه با تعاملات دولت با چین و روسیه اظهار داشت: این نظریه که برخی مطرح می کنند مبنی بر اینکه روابط و تعاملات با شرق را باید تا زمان بهبود روابط با غرب ادامه داد، یک نظریه فرصت طلبانه است. غربی ها در رفتار خود با ما صداقت نشان ندادند که ما بخواهیم کار راهبردی خود با چین و روسیه را معطل نگه داریم تا خوشایند غربی ها باشد و آیا با ما کار بکنند یا نکنند.

وی عنوان کرد: دنیا خیلی بزرگ است، دنیا فقط غرب نیست، اینها که غربگرا هستند اشتباه می‌کنند. آینده اقتصاد دنیا به سمت شرق آسیا است و به عقیده من چه در ابعاد سیاسی و چه در ابعاد اقتصادی، امنیتی و نظامی راهبرد ما برای کار با شرق یک راهبرد اساسی است و به نظر می‌رسد با خوشامد و بدآمد غربی‌ها ما نمی‌توانیم این راهبرد را تعلیق کنیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: متاسفانه اشتباه بزرگ دولتمردان پس از برجام همین بود. آنها فکر می‌کردند توتال می آید و چینی ها را پس زدند. فکر کردند سیتروئن می‌آید و چینی ها را پس زدند که این اقدام موجب سرخوردگی چینی‌ها شد. چینی ها در سخت‌ترین شرایط رسماً با ما معامله نفت می‌کنند و در مقابل آمریکا محکم ایستادند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: حالا ما بگوییم چون فردا فرانسوی ها مثلاً از دنده راست خود بلند شدند و خواستند با ما در پژو کار کنند، رابطه خود را با چین به هم بزنیم؟ خیر. به ذهن من می‌رسد که رابطه با شرق اساسی است و باید به آن طولانی مدت نگاه شود و به هیچ وجه بادهای بی پایه ای که از غرب می‌وزد نباید به استحکام روابط استراتژیک ما با شرق لرزه بیاندازد.

حقیقت‌پور گفت: ما نیازمند آن هستیم که در دنیای منهای آمریکا و غرب بتوانیم خوب زندگی کنیم. ما می‌توانیم ساز و کار جدیدی را در دنیا تعریف کنیم که این ساز و کار نیازمند آمریکایی‌ها و غربی‌ها و اسرائیلی‌ها نباشد و در این زاویه به راحتی می توانیم توسعه همکاری های علمی، اقتصادی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی و فرهنگی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: می دانید چینی ها چه میزان گردشگر در طول سال دارند؟ کافی است ۲ تا ۳ میلیون گردشگر در طول سال به ایران بیایند، آن زمان چه صنعتی در داخل ایران فعال خواهد شد؟ لذا به نظر من ما محدودیتی در روابط نداریم. ما اکنون در ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی در منطقه با روس‌ها کار می‌کنیم و این را می توانیم با چینی‌ها هم داشته باشیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در مسائل اقتصادی هم می‌توانیم مکمل یکدیگر در سطح منطقه باشیم. در نهایت دولتمردان بدانند که سگ زرد برادر شغال است و تغییر رئیس‌ جمهور آمریکا و پیروزی رقیب ترامپ به جای آن، هیچ بازخورد مثبتی برای ما ندارد زیرا ما هم از آمریکایی دموکرات و هم از آمریکایی جمهوری خواه ضربه خوردیم و هر دو برادر هم هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار