عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

پیشنهاد برگزاری اجلاس بین‌الافغان با هدف برقراری صلح/ آمریکا نمی‌تواند به ملت افغان کمک کند

فدا حسین مالکی با اشاره به دخالت‌های آمریکا طی ۱۸ سال اخیر در افغانستان، گفت: پیشنهاد ایران برگزاری اجلاس بین‌الافغان است، زیرا هیچ کشوری خارج از منطقه و همسایگی افغانستان نمی‌تواند به ملت افغان کمک کند.
کد خبر: ۴۰۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ - 29July 2020

پیشنهاد برگزاری اجلاس بین‌الافغان با هدف برقراری صلح/ آمریکا نمی‌تواند به ملت افغان کمک کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویی در واکنش به اظهارات اخیر زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان مبنی بر اینکه آمریکا آماده گفت‌وگو با تهران در مورد وضعیت صلح در افغانستان است، اظهار داشت: زلمای خلیل‌زاد پیش از این ایران را به دخالت در امور افغانستان و ممانعت جمهوری اسلامی در صلح افغان متهم کرده بود.

پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با تهران به دلیل شکست در افغانستان

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر وی پس از ورود به افغانستان و پاکستان بدبختی را برای مردم رقم زد و موجب تضعیف دولت شد و معادلات سیاسی را بهم ریخت لذا با بهم خوردن قواعد بازی، امروز مدعی است که آماده مذاکره با تهران درباره صلح افغانستان هستیم.

وی تصریح کرد: برقراری صلح پایدار در افغانستان نیازی به کمک‌ آمریکا و افرادی چون زلمای خلیل زاد ندارد. اقوام مختلف افغان خودشان بدون دخالت کشورهایی مانند آمریکا می‌توانند به تفاهم برسند. استراتژی جمهوری اسلامی ایران هم این است که مردم افغانستان خودشان باید برای سرنوشتشان تصمیم‌گیری کنند.

ایران، موثرترین کشور در معادلات افغانستان

مالکی با اشاره به همسایگی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، ادامه داد: ما به عنوان یکی از همسایگان افغان‌ها بهتر می‌توانیم به افغانستان کمک کنیم. کما اینکه از دوران‌های گذشته پیگیر برگزاری اجلاس بین الافغان بودیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: جمهوری اسلامی بر همین اساس با هماهنگی سردار شهید سلیمانی پیشنهاد کرد که اجلاس بین الافغان در تهران برگزار شود اما مخالفت برخی از جریان‌های افغان و برخی ملاحظات این کار صورت نگرفت. لذا جمهوری اسلامی ایران به عنوان موثرترین کشور در معادلات افغانستان صاحب نظر است و آمریکا نمی‌تواند در این فضا دخالتی کند.

وی ادامه داد: دستگاه دیپلماسی ما باید متوجه وضعیت منطقه و شرایط افغانستان باشند، آمریکایی‌ها بازی را باختند و نتوانستند در افغانستان نفوذ موثری داشته باشند لذا این چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند. آمریکایی‌ها 18 سال است که در امور کشور و مردم افغانستان دخالت می‌کنند و تاکنون نتوانستند به مردم افغان کمکی کنند.

برگزاری اجلاسی با حضور تمام جناح‌های درگیر در معادلات سیاسی افغانستان

مالکی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ملت افغان، نیازی به همراهی با آمریکا یا کمک آنها ندارد. روابط ایران و افغانستان در سطح عالی است لذا با همکاری و هماهنگی می‌توان ثبات و امنیت را در این کشور و منطقه برقرار کرد. بنابراین پیشنهاد ما همچنان برگزاری اجلاس بین الافغان است.

وی تصریح کرد: اجلاس بین الافغان در تهران یا هر منطقه و کشوری که مورد نظر افغان‌ها باشد، باید برگزار شود. تمام جناح‌های درگیر در معادلات سیاسی افغانستان از جمله دولت، فرماندهان جهادی و نظامی، طالبان و هر جریان صاحب نظر باید در این اجلاس حضور داشته باشند علاوه بر آن کشورهای منطقه چون ایران، پاکستان و روسیه و نهایتا نماینده ویژه سازمان ملل باید در این اجلاس حضور داشته باشند.

زلمای خلیل زاد، فردی منفور در میان مردم افغانستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ کشوری خارج از منطقه و همسایگی افغانستان نمی‌تواند به ملت افغان کمک کند. پیشنهاد آمریکایی‌ها به هیچ عنوان به نفع مردم افغان نیست و هرگز موجب برقراری صلح بین گروه‌های سیاسی این کشور نمی‌شود کما اینکه زلمای خلیل زاد فرد منفوری در میان ملت افغان است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار