نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی:

تعرض آمریکایی‌ها به هواپیمای مسافربری ایران نقض آشکار پیمان شیکاگو است

علیرضا منظری گفت: در حادثه اخیر هواپیمای نظامی آمریکا که هیچ اعتبار قانونی برای حضور در سوریه ندارد و بدون هماهنگی با مرکز کنترل سازمان هواپیمایی سوریه رهگیری را انجام داده است که این اقدام آمریکایی ها نقض آشکار پیمان شیکاگو است.
کد خبر: ۴۰۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵ - 29July 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎‌پرس، «علیرضا منظری» نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی(ایکائو) در گفت‌وگو با برنامه بحث روز رادیو ایران با اشاره به تهدید نظامی ایرباس مسافری تهران-بیروت متعلق به هواپیمایی ماهان از سوی جنگنده‌های آمریکایی اظهار داشت: در حقوق بین الملل اصل انحصار حاکمیت کشورها بر فراز هوایی سرزمین خود ابتدا یک اصل عرفی بود و بعدها در کنوانسیون شیکاگو به صورت اصل قانونی در همه کشورهای جهان پذیرفته شد. این حادثه در فضای هوایی کشور سوریه اتفاق افتاد و حاکمیت بر این فضا نیز به عهده حکومت سوریه است.

وی ادامه داد: بنابراین مرکز کنترل سازمان هوایی سوریه وظیفه کنترل و نظارت بر پروازها را برعهده دارد و هواپیمای ماهان براساس مقررات طرح پرواز خود را به سوری ها تقدیم کرده و آنها هم با عبور هواپیمای ایرانی از فراز هوایی سوریه و فرود در بیروت که مقصد هواپیما بوده است موافقت کرده اند. اگر احیانا مشکلی برای پرواز به وجود بیاید باز هم مرکز کنترل سازمان هوایی سوریه وارد عمل می شود و از طریق بخش های نظامی کار رهگیری و شناسایی را انجام می دهد.

منظری همچنین در خصوص نقض پیمان شیکاگو از سوی آمریکایی ها گفت: در حادثه اخیر هواپیمای نظامی آمریکا که هیچ اعتبار قانونی برای حضور در سوریه ندارد بدون هماهنگی با مرکز کنترل سازمان هواپیمایی سوریه رهگیری را انجام داده است و این اقدام آمریکایی ها نقض آشکار پیمان شیکاگو است.

وی در پایان گفت: براساس ضمیمه شماره 13 کنوانسیون شیکاگو وقتی یک سانحه هوایی اتفاق می افتد وظیفه رسیدگی به سانحه بر عهده کشوری است که سانحه در آن رخ داده است. در این حادثه کشور سوریه کمیته پیگیری سانحه را تشکیل داده است و از اعضای مختلف درگیر در آن دعوت کرده است تا مدارک و مستندات خود را ارائه کنند تا بررسی اولیه انجام شود. ایران نیز به عنوان کشور ناظر برای حضور در این کمیته دعوت شده است.

رفتار مخاطره آمیز آمریکایی ها را به صورت جدی پیگیری می کنیم

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری که مهمان تلفنی برنامه بود درباره اقدامات صورت گرفته از سوی ایران برای پیگیری رفتار مخاطره آمیز آمریکایی‌ها با پرواز ماهان گفت: ایران عضو پیمان شیکاگو است و به تمام مقررات اشاره شده در این پیمان پایبند است و همه کشورهای جهان باید به آن پایبند باشند. پرواز هواپیمایی ماهان یک پرواز مسافری بود که براساس رویه های بین المللی مجوزها را اخذ کرده بود و در ارتفاع مجازی که مرکز کنترل سازمان هواپیمایی کشور سوریه تعیین کرده بود پرواز می کرد که متاسفانه مورد تعرض دو فروند هواپیمای نظامی امریکایی قرار گرفت.

وی با اشاره به پیگیری جدی سانحه هواپیمایی تهران_بیروت از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: ما بلافاصله پس از اطلاع از وقوع سانحه از طریق نماینده کشورمان در سازمان جهانی هواپیمایی(ایکائو) موضوع را پیگیری کردیم و درخواستمان را ارائه دادیم. از کشور سوریه نیز که این اتفاق در آنجا رخ داده بود درخواست کردیم که به این پرونده رسیدگی کند و سپس براساس مقررات سازمان جهانی هواپیمایی همکاری های لازم بین دو کشور آغاز شد. قطعا ما در سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد و اقدامات مخاطره آمیز آمریکا را محکوم می کنیم.

آمریکا در آینده نزدیک در منطقه غرب آسیا جایی نخواهد داشت

محمد پارسا نجفی کارشناس مسائل سیاسی درباره پایان سلطه آمریکا در منطقه غرب آسیا اظهار کرد: اهمیت راهبردی منطقه غرب آسیا به دلیل گذرگاه های مهم دریایی مانند، هرمز، باب المندب و سوئز و همچنین انرژی است و آمریکایی ها به همین دلیل در دو دهه گذشته سعی کرده اند بر این منطقه مسلط شوند اما با توجه به شرایط فعلی آمریکا در آینده ای نزدیک در غرب آسیا جایی نخواهد داشت زیرا حکومت آمریکا حکومتی مستکبر و سلطه طلب است که اساس حضور و فعالیت پایگاه هایش در منطقه را با واگرایی بنا کرده است.

وی افزود: از طرف دیگر کشورهای منطقه به دنبال همگرایی با یکدیگر هستند و این برخلاف میل آمریکایی ها است، هر چقدر همکاری های سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه افزایش پیدا کند از قدرت آمریکا در منطقه کاسته خواهد شد. محور مقاومت در منطقه به رهبری ایران شکل گرفته و تمام برنامه های آمریکا برای تجزیه کشوهای منطقه شکست خورده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها