شورش اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی/ شعار معترضان علیه نتانیاهو: تو و همسرت و فرزندانت را دفن خواهیم کرد

خیابان بالفور اقامتگاه نتانیاهو در روز‌های اخیر شاهد صحنه‌هایی کم‌سابقه است و معترضان به صراحت فریاد می‌زدند: «تو و همسرت و فرزندانت را دفن خواهیم کرد.»‌
کد خبر: ۴۰۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲ - 03August 2020

شورش اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی/ شعار معترضان علیه نتانیاهو: تو و همسرت و فرزندانت را دفن خواهیم کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی سوژه گزارش برخی از روزنامه‌های امروز بود که خلاصه‌ای از این گزارش‌ها را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه جوان با تیتر «شورش اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی» نوشت:

بیش از ۳۰ هزار اسرائیلی در بیش از ۳۰۰ نقطه سرزمین‌های اشغالی دیروز برای چندمین روز پیاپی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دست به اعتراض زدند؛ اعتراضاتی کم سابقه که در یکصدوسومین سال «اعلامیه بالفور» به پشت دیوار‌های اقامتگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خیابان «بالفور» رسیده است.

چیزی بین ۱۰ تا ۱۳ هزار معترض حاضر در نزدیکی اقامتگاه نخست‌وزیر، دیروز کار را به قدری برای نیرو‌های امنیتی سخت کردند که شاباک، دستگاه امنیت داخلی اسرائیل، سطح حفاظت از بنیامین نتانیاهو را بالا برد. جروزالم‌پست از قول یک مقام ارشد پلیس رژیم اشغالگر نقل کرده که اسرائیل در وضعیت هرج‌ومرج اجتماعی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۰ هزار معترض روز گذشته برای دومین هفته متوالی مقابل اقامتگاه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زدند. راهپیمایان که طیف گسترده‌ای از معترضان به فساد نتانیاهو گرفته تا منتقدان عملکرد رژیم صهیونیستی در برخورد با کرونا و اوضاع نابسامان اقتصادی را شامل می‌شوند، اقامتگاه بنیامین نتانیاهو در خیابان بالفور را محاصره کرده و خواستار استعفای او هستند.

در تازه‌ترین گزارشی که خزانه‌داری رژیم صهیونیستی منتشر کرده، گفته شده که اگر کرونا ادامه پیدا کند، اقتصاد اسرائیل فقط در سال ۲۰۲۰، ۲/۷ درصد کوچک‌تر خواهد شد و بیکاری هم همین امسال به بالای ۱۵ درصد می‌رسد.

رسانه‌های اسرائیلی با اشاره به اعتراضات ناشی از این وضعیت، می‌گویند که این بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی از زمان آغاز تظاهرات‌های اخیر علیه نتانیاهو است، ولی برخی اعتراضات را فراتر از اعتراض به نخست‌وزیری نتانیاهو می‌دانند.

معترضان پلاکارد‌هایی حمل می‌کردند که در برخی از آن‌ها روی تصویر نتانیاهو عبارت وزیر جنایت (Crime Minister) به جای کلمه نخست‌وزیر (Prime Minister) نوشته شده بود. در حالی که نتانیاهو روز شنبه گفته بود تظاهرات‌ها و درخواست برای ترور، او را متوقف نخواهد کرد معترضان می‌گویند که به تظاهرات خود ادامه خواهند داد. یکی از حاضران در تجمع تل‌آویو به شبکه ۱۲ اسرائیل گفت: «می‌خواهیم اعتراض‌ها را ادامه دهیم.»

‌به جز تل آویو ۳۰۰ نقطه دیگر در سرزمین‌های اشغالی هم شاهد اعتراضات کم سابقه بود. هرچند شمار معترضان در نزدیکی اقامتگاه نتانیاهو ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر اعلام شده، ولی رسانه‌های اسرائیلی آمار‌های مختلفی از تعداد تظاهرات‌کنندگان در ۳۰۰ نقطه از قدس اشغالی ارائه می‌کنند و بعضاً کل معترضان را تا ۳۰ هزار نفر نیز تخمین زده‌اند.

در قیساریه بیش از دو هزار معترض مقابل دفتر نتانیاهو در این شهر ساحلی تجمع کردند. تظاهرات در میدان پاریس در قدس اشغالی به خشونت کشیده شد و پلیس بامداد دیروز برای بیرون کردن تظاهرکنندگان خشمگین از این میدان مرکزی به زور متوسل شد. بنا بر اعلام پلیس دست‌کم هشت تن در قدس و تعدادی از معترضان نیز در دیگر شهر‌ها دستگیر شدند. به موازات تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی، شهر سانفرانسیسکو در آمریکا هم شاهد تظاهرات ده‌ها اسرائیلی علیه نتانیاهو بود.

تو و همسرت و فرزندانت را دفن خواهیم کرد

خیابان بالفور اقامتگاه نتانیاهو در روز‌های اخیر شاهد صحنه‌هایی کم‌سابقه است و معترضان به صراحت فریاد می‌زدند: «تو و همسرت و فرزندانت را دفن خواهیم کرد.»‌ یک زن اسرائیلی در یک توئیت خطاب به نتانیاهو نوشت: «ما می‌دانیم چرا به داشتن محافظ و نگهبان نیاز داری، باور کن می‌دانیم، بالاخره روزی بدون محافظ خواهی بود.» همین باعث شد امیر اوحانا، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز جمعه در مصاحبه با «یسرائیل هیوم» بگوید فضای سیاسی حاکم بر اسرائیل به دوران ترور اسحاق رابین شبیه است.

پیش از او، یائیر لاپید، رهبر حزب مخالف «یش عاتید» هم هشدار داده بود حوادث خشونت آمیز سه شنبه هفته قبل در تل آویو، می‌تواند اسرائیل را به سمت جنگ داخلی بکشد. او گفته است: «خون به زمین ریخته شده در تل‌آویو توسط بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) و نمایندگان وی صورت گرفته است. تحریک‌کننده خون درو می‌کند.»

تمدید حمایت ۵۰۰ میلیون دلاری واشنگتن

مجلس نمایندگان امریکا حمایت ۵۰۰ میلیون دلاری از رژیم صهیونیستی در حوزه پدافند موشکی را ذیل لایحه تخصیص هزینه‌های نظامی، تمدید کرد.

به گزارش فارس، مجلس نمایندگان امریکا روز شنبه بسته هزینه‌های مصرفی نظامی این کشور را تصویب کرد که ذیل آن حمایت ۵۰۰ میلیون دلاری از رژیم صهیونیستی در حوزه پدافند موشکی نیز تمدید می‌شود.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، این بسته حمایت نظامی امریکا از رژیم صهیونیستی، بودجه ساخت و نگهداری سامانه‌های پدافند موشکی «گنبد آهنین»، «فلاخن داوود» و «پیکان» را تأمین می‌کند.

هفته قبل نیز مجلس نمایندگان امریکا ارائه بودجه حمایتی ۳ /۳ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی را ذیل لایحه تخصیص، تصویب کرده بود.

به نوشته وبگاه «جوییش پرس»، بسته هزینه‌های مصرفی نظامی امریکا همچنین شامل ۵/ ۴۷ میلیون دلار بودجه برای رژیم صهیونیستی جهت مقابله با تونل‌ها، ۴میلیون دلار برای مبارزه با ویروس کرونا و ۶میلیون دلار برای همکاری‌های تل‌آویو-واشنگتن در حوزه انرژی و آب می‌شود.

روزنامه ایران نیز با تیتر خروش بی‌سابقه برای برکناری «بی‌بی» نوشت:

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، اراضی اشغالی از ابتدای تابستان بارها به صحنه تظاهرات ضددولتی تبدیل شده است اما از صبح شنبه شهرهای قدس، تل‌آویو و قیساریه فصل تازه‌ای از اعتراضات را به «نتانیاهو» و هم‌پیمانانش نشان داد.

شمار زیادی از تظاهرکنندگان با بستن 260 مسیر مواصلاتی، میدان‌ها و چهارراه‌های پرتردد و همچنین با حضور در محدوده خانه و دفتر کار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را «نخست‌وزیر خلافکار» خطاب کرده و خواهان کناره‌گیری او از دولت تا تعیین تکلیف اتهامات فساد، رشوه و سوءاستفاده از قدرتش بودند.

رسانه‌های اسرائیلی شمار تظاهرکنندگان روز شنبه سرزمین‌های اشغالی را بیش از 10 هزار نفر عنوان کردند که تا واپسین ساعات شب در خیابان‌ها رژه رفته و با شعارهایی آرامش منطقه را بر هم زدند. صدها نفر نیز با وجود مداخله پلیس تا ساعت 2 بامداد در خیابان‌ها ماندند تا مأموران امنیتی برای متفرق کردن آنها به زور متوسل شوند.

این معترضان که تحت هدایت گروهی از فعالان ضددولتی به خیابان‌ها آمده بودند، با به صدا درآوردن شیپورهایی، «نتانیاهو» را متهم به فرار کردن از مردم کردند و با شعار «بی‌بی به خانه برو»؛ استعفایش را خواستند.

سیاست سکوت «نتانیاهو»

به باور ناظران آنچه مرور تظاهرات‌های یک‌ماهه اخیر نشان می‌دهد، شیوع ویروس کرونا، ناکارآمدی دولت در کنترل شرایط و به نوشته «آسوشیتد‌پرس» آمار 20 درصدی بیکاری در سرزمین‌های اشغالی، اعتراضات را روز به روز جدی‌تر و گسترده‌تر کرده است.

با وجود این اعتراضات وسیع، «نتانیاهو» سیاست سکوت را در پیش گرفته و با بی‌توجهی به شرایط ناآرام اسرائیل همچنان سیاست‌های قدرت‌طلبانه خود را دنبال می‌کند. او همچنین در واکنش‌هایی مشابه واکنش‌های «دونالد ترامپ» در مواجهه با معترضان ضد نژادپرستی در امریکا، برای عادی‌سازی این شرایط معترضان را «چپ‌های افراطی» و «آنارشیست» خطاب و متهم به آشوب‌طلبی کرده است.

حزب او، «لیکود» نیز در این راه برای نجات «بی‌بی»، انگشت اتهام را به سوی رسانه‌های اسرائیلی گرفته و دو شبکه تلویزیونی را به دلیل پوشش لحظه به لحظه تجمعات، متهم به بزرگنمایی اجتماع معترضان کرده است.

فراخوان خروش میلیونی

در شرایطی که گفته می‌شود اسرائیلی‌های مقیم سانفرانسیسکو نیز همزمان به خیابان‌ها آمده بودند، معترضان از اسرائیلی‌های مقیم شهرهای مختلف جهان نیز خواستند تا همسو با آنها رفتن «بی‌بی» را فریاد بزنند.

«ییل کوهن پاران»، از اعضای سابق کنست به «هاآرتص» گفت: «من این هفته خروشی واقعی دیدم. مردم اسرائیل این‌بار سازمان‌یافته علیه یک مقام فاسد برخاسته‌اند. این همان چیزی است که می‌تواند هر کسی را از خانه بیرون بکشد. من در کنست بوده‌ام، آنها هیچ کاری برای مردم نمی‌کنند. این دولت باید کنار برود. اسرائیل نیاز به اصلاحات دارد و انتخابات نیز چندان دور نیست.»

«دانا میلز»، فعال چپگرای اسرائیلی مؤسسه مردم نهاد صلح نیز گفت: «این دولت با وحشت‌آفرینی عجین شده است و وظیفه ماست که این رهبران خشونت طلب را متوقف کنیم.»

در میان تظاهرکنندگان شماری کودک نیز دیده می‌شدند. «گالی شورر» که با فرزندش آمده بود گفت: «این نخستین باری است که در اعتراضات علیه نتانیاهو شرکت می‌کنم. واقعاً از واقعیتی که می‌بینم به هراس افتاده‌ام و نگران آینده فرزندم هستم. امیدوارم این اعتراضات بتواند تغییری ایجاد کند.»

منبع: جوان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار