رونمایی از مجموعه 10 جلدی «یادداشت‌های یک فرشته» و «در جیب باد»

مجموعه 10 جلدی «یادداشت‌های یک فرشته» و «در جیب باد» رونمایی شد.
کد خبر: ۴۰۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹ - 04August 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی و تجلیل از پدیدآورندگان مجموعه‌های «یادداشت‌های یک فرشته» و «در جیب باد» نوشته سعیده اصلاحی، با حضور سعیده اصلاحی، سمیه روح اللهی، راحیل تقی پور و آقای بغلانی مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات قدر ولایت (گل آبی) در کتاب‌فروشی چاپ و نشر بین الملل برگزار شد.

در این مراسم ابتدا بغلانی مدیر بخش کودک و نوجوان مؤسسۀ فرهنگی هنری قدرولایت به رویکرد این مؤسسه در تولیدات حوزۀ کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: موسسۀ قدر ولایت چندین سال است که در حوزۀ کودک و نوجوان فعالیت دارد. با توجه به شرایط خاص انقلاب و شرایطی که جامعه در آن قرار گرفته، امسال آثار منتشر شده در این حوزه را کمتر و در عوض تخصصی‌تر انتخاب کردیم. سال گذشته بیشتر بر روی سبک زندگی اسلامی کار کردیم. کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شود در همین زمینه هستند.

«یادداشت‌های یک فرشته» برای گروه سنی کودکان تهیه و تدوین شده است. در این مجموعه سعی شده که از زبان فرشته‌ها اعمال نیک و بد به کودکان آموزش داده شود وکودک در همان دورۀ کودکی متوجه شود که اعمال او چه آثاری می‌تواند داشته باشد.

رونمایی از مجموعه 10 جلدی «یادداشت‌های یک فرشته» و «در جیب باد»

کتاب بعدی «در جیب باد» است که برای نوجوانان تولید شده و در واقع قالب سلسله نامه‌هایی که بر روی برگ‌های پاییزی درختی نوشته شده و آن درخت نامه‌ها را برای دوستان خودش ارسال می‌کند، یک‌سری اعمال نیک را در جامعه منتشر می‌کند. نوجوانان در زمان مطالعۀ این کتاب متوجه می‌شوند که در روابط اجتماعی خود چگونه گام بردارند. ایشان در ادامه بیان کرد که آثاری که در سال پیش‌رو از این موسسه منتشر خواهد شد، با تمرکز بر موضوعاتی همچون: فلسفه و تاریخ معاصر و دفاع مقدس هستند که در قالب رمان تولید خواهند شد.

در ادامه سعیده اصلاحی، خالق این آثار بیان داشت: سال‌هاست به شغل شریف معلمی مشغول و با نیاز و دغدغه‌های بچه‌ها آشنا هستم. امروزه توجه خانواده‌ها نسبت به مسائل و آثار مذهبی کمرنگ شده است و این وظیفۀ ما است که با این آثار به بچه‌ها تلنگر زده و به سمت مذهب برگردانیم. یکی از دلایلی که انگیزه اصلی من شده برای نوشتن این مجموعه سوال خود بچه‌ها بود و اینکه از من می‌پرسیدند: فرشته‌های روی شونه‌های ما چه کاری انجام می‌دهند؟ علاوه بر این، سوالات متعددی دربارۀ فرشته‌های نگارنده می‌پرسیدند. احساس کردم که باید این مسئله را در ابعاد کودکانه، ساده کرد و توضیح داد تا متوجه شوند که اینها تخیلی نیست و توسط فرشتگان الهی کنترل و رصد می‌شوند.

شخصیت اصلی در این مجموعه دختری است به نام ریحانه که در هر داستان اتفاقات خیلی ساده برایش می‌افتد و براساس این اتفاقات کودکان متوجه می‌شوند که چه اعمالی انجام دهند تا مورد عنایت خداوند و فرشتگان قرار بگیرند.

برای نزدیک شدن به ذهن کودکان و اینکه فرشتگان نگارنده چه چیزهایی می‌نویسند مثالی شبیه به نوشتن خاطرات خوب و بد را آورده‌ام، اعمال را به خاطره تشبیه کرده‌ام. خاطراتی که در دفترچه‌های طلایی و نقره‌ای نوشته می‌شود. «یادداشت‌های یک فرشته» را یک فرشته می‌نویسد و معمولا اعمال خوب را در دفترچه طلایی یادداشت می‌کند. در این اثر فرشتۀ نقره‌ای رنگ که مسئول نوشتن اعمال ناشایست است، دفتری سفید دارد و این به‌خاطر پاکی بچه‌ها است و اگر سهوا اشتباهی را مرتکب شود سریع عذرخواهی می‌کند.

رونمایی از مجموعه 10 جلدی «یادداشت‌های یک فرشته» و «در جیب باد»

اصلاحی در پاسخ به این سوال که آیا علت خاصی برای انتخاب رنگ‌ها و نمادهای فرشتگان داشتید یا نه، گفت: دلیل انتخاب رنگ طلایی به‌خاطر درخشش و اینکه نور درخشندگی دارد، بوده است. انتخاب رنگ نقره‌ای هم به این خاطر بوده است که کودکان در مواجهه اول با یک رنگ سیاه روبه‌رو نشوند. ضمن اینکه بدانند در آن سن اعمال بدی در دفترشان ثبت نمی‌شوند چون هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند. ضمن اینکه ما بر طبق احادیث 7ساعت مهلت توبه داریم و در آن 7ساعت اعمال ناشایست انسان ثبت نمی‌شود.

اصلاحی در ادامه بیان کرد : نام اولیه مجموعه «در جیب باد»، «نامه‌های برگی برگی» بوده و علت انتخاب این نام هم براساس حدیث «هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر به اجازه خداوند» و همچنین شعر سعدی که می‌گوید: «برگ درختان سبز در نظر هوشیار / هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار» انتخاب شده بود. هدف از انتخاب این نام این بوده که نوجوانان به پیرامون خود توجه کنند و متوجه باشند که هیچ برگی بدون اجازه خداوند جابه‌جا نمی‌شود. که با اتفاق نظر نام «در جیب باد» انتخاب شد.

در بخش دیگری از این مراسم بغلانی خاطر نشان کرد: که دوره مستقیم گویی به پایان رسیده و باید با توجه به پیشرفت تکنولوژی به صورت غیرمستقیم آموزه‌های دینی را به خورد مخاطب داد. نویسنده در این آثار بر نکات خاصی از جمله: جهان بینی مبتنی بر جهان بینی اسلامی، مسائل توحیدی، مسئلۀ رستاخیز، خداجویی و مسائل اخلاقی و فطری دست گذاشته است.

وی افزود: تصاویر این آثار همگی طراحی شده هستند و از طرح‎های اینترنتی استفاده‎ای نشده است. خانم‎ها سمیه روح اللهی و راحیل تقی‌پور تصویرگران این آثار بوده‌اند.

در انتهای مراسم هم نامه سوم از مجموعۀ در جیب باد، توسط خانم اصلاحی خوانده شد و ازپدیدآورندگان این آثار تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها