فرامرزی در نشست «مروری بر هنر انقلاب» مطرح کرد:

هنرمندان قدیم سعی می‌کردند خود را به قهرمانانشان نزدیک کنند

این هنرمند نقاش گفت: هنرمندان قدیم سعی می‌کردند خود را به قهرمانانشان نزدیک کنند و این چیزی است که امروز نمی‌بینم. قهرمان‌ها و ایده آل‌ها صدمه خورده‌اند و الگویی برای هنرمندان جوان وجود ندارد.
کد خبر: ۴۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲ - 13February 2015

هنرمندان قدیم سعی می‌کردند خود را به قهرمانانشان نزدیک کنند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علی فرامرزی" هنرمند نقاش کشورمان در نشست «مروری بر هنر انقلاب» در حوزه هنری، درباره شکل گیری هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی گفت: از سال ۵۶ به بعد که فعالیتهای مبارزاتی و اجتماعی مردم به طور وسیع در برابر رژیم شاهنشاهی آغاز شد، من نیز که از طبقه متوسط و مذهبی جامعه بودم مانند همه مردم با این جریان همراه بودم و جلو میرفتم تا اینکه انقلاب ۵۷ شکل گرفت. تا امروز نیز من تنها از راه آموزش نقاشی و فروش آثارم زندگی کردهام. نه حقوقی از جایی دارم و نه بیمه هستم و هنوز هم در سن ۶۴ سالگی آموزش میدهم و نقاشی میکنم.

الگویی برای هنرمندان جوان وجود ندارد
وی ادامه داد: نسل جدید نسبت به نسل دهه ۴۰ و ۵۰ بسیار ایدئالیست فکر میکند و این موضوع تقویت میشود. ما فکر میکنیم مقطعهای زمانی گذشته بسیار خوب و مثبت بوده است و یاس و ناامیدی وجود نداشته است، در حالی که این گونه نیست. همه مشکلات امروز در گذشته هم بوده است. اما ما قهرمان داشتیم و بخشی از هنرمندان قدیم سعی میکردند خود را به قهرمانانشان نزدیک کنند و این چیزی است که امروز نمیبینم.

قهرمانها و ایدئالها صدمه خوردهاند و الگویی برای هنرمندان جوان وجود ندارد. نسل امروز سقف هنری ندارد. سقف هنری یعنی ناظرینی که هرکس در ذهنش تصور میکند و میخواهد اثرش مورد قبول آنها باشد.

فرامرزی همچنین گفت: به دلیل وجه مذهبی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشت و مجتهد و فقیه بود، تایید ایشان باعث شد که منع شرعی کارهای هنری به ویژه نقاشی برداشته شود. امروز بچههای روستاییان نقاشی کار میکنند و دانشگاه هنر میروند؛ در حالی که سالهای پیش از انقلاب این لایههای هنرمندان و علاقه مندان به نقاشی وجود نداشته است. امروز جامعه نسبت به هنر نقاشی احساس گناه ندارد و این خیلی اتفاق بزرگ و جهش اجتماعی خوبی است و اگر انقلاب پیروز نشده بود، صد سال طول میکشید تا این دگرگونی در جامعه رخ دهد.

میگفتند پولی که از راه هنر کسب میکنی حرام است
این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که انقلاب ۵۷ داعیه عدالت خواهی، فرهنگی و معنوی داشت. زمانی که تعدادی از هنرمندان جوان حوزه هنری را برپا کردند هنوز تکلیف دین با هنر مشخص نبود و به طور مشخص نقشه راهی نداشتند و تا آمدند خود را پیدا کنند جنگ تحمیلی آغاز شد. در آن زمان به من میگفتند پولی که از راه هنر کسب میکنی حرام است و به نظر من تاثیر انقلاب در ادبیات و سینما خیلی بیشتر از تجسمی بوده است.

هنر انقلاب میتواند نیاز منطقه و جهان را پاسخ دهد
فرامرزی با بیان اینکه موقعیت منطقهای و جهانی برای کشورمان به وجود آمده است، عنوان کرد: اگر از این موقعیت خوب استفاده شود، بخش هنر انقلاب میتواند جواب نیاز اساسی که در منطقه و سطح جهانی به وجود آمده است را بدهد و آن نیاز به محبت و مهر است. متاسفانه امروز چهرهای که منطقه خاورمیانه از مذهب تجربه میکند و دنیا نگاه میکند چهره مهرآمیزی نیست و فکر میکنم ایران این امکان را دارد که به جنبه محبت آمیز مذهب بیشتر اهمیت بدهد. امیدوارم این مجموعه و مجموعههای دیگر فعال در هنر انقلاب اسلامی به این نیاز جواب مثبت بدهند و امکاناتشان را بیشتر در این جهت به کار ببندند و خروجیهای بهتر و بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام /

نظر شما
پربیننده ها