عضو كمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد؛

شیوه‌های رسانه‌های بیگانه در دروغ پراکنی/ منبع‌سازی روشی برای تحریف واقعیت است

حجت‌الاسلام نیک بین منبع‌سازی را شیوه‌ای برای تحریف واقعیت‌ها توسط رسانه‌های بیگانه معرفی کرد و گفت: رسانه‌های خارجی با منبع سازی، تلاش می‌کنند، کلام خود را با واقعیت تطبیق بیشتری دهند و به همین جهت به منابعی دستاویز می‌شوند که هیچ مدرکی بابت آن ندارند.
کد خبر: ۴۱۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 11August 2020

«حجت‌الاسلام جواد نیک بین» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به تحریف تا واقعیت در فضای مجازی اظهار داشت: مجری یک رسانه برای اینکه دروغی بگوید، کتابی را باز و روایت جعلی را نقل می‌کند و منبع آن را به عنوان مثال صفحه ۲۵۶ کتاب اصول کافی عنوان می‌کند. حدود ۹۸ درصد مخاطبین هم اصلاً آن کتاب و آن هم صفحه را جستجو نمی‌کنند. اگر هم کسی این کار را انجام دهد، بهانه می‌آورند که چاپ متفاوتی است.

وی به منبع سازی توسط رسانه‌های بیگانه اشاره کرد و افزود: کار منبع سازی از ابتدای خلقت بشریت تا اکنون وجود داشته است و بدون ارائه سند اخباری جعلی را روایت و به این شکل واقعیت‌ها را تحریف می‌کنند.

این نماینده مجلس منبع سازی را شیوه‌ای برای تحریف واقعیت‌ها دانست و ادامه داد: رسانه‌های خارجی با منبع سازی، تلاش می‌کنند، کلام خود را با واقعیت تطبیق بیشتری دهند و به همین جهت به منابعی دستاویز می‌شوند که هیچ مدرکی بابت آن ندارند زیرا حتی اگر منبعی هم داشته باشند، آنقدر کوچک و بی ارزش است که کسی آن را باور نمی‌کند.

نیک بین با تاکید بر دروغ‌گویی تمدن عربی گفت: بی‌بی‌سی و رسانه‌هایی از این دست، وقتی می‌خواهند دروغ بگویند، ۹۰ درصد تصاویری که پخش می‌کنند حقیقت است اما آن ۱۰ درصد باقیمانده یک دروغ خیلی بزرگ است؛ آنقدر بزرگ که مخاطب مجبور می‌شود باور کند. متأسفانه این رسانه‌ها خیلی خوب بازی رسانه‌ای را بلد هستند و می‌توانند واقعیت را وارونه جلوه دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مجلس و این کمیسیون مخالف فضای مجازی نیست و نخستین مصوبه نیز در خصوص دفاع از این فضا بود، اظهار داشت: در حالی ‌که فضای اینستاگرام مستهجن است این شبکه اجتماعی باز است اما فضای توییتر که بسیاری از نمایندگان و وزرا و مسئولین در آن عضو هستند، فیلتر است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمین بازی دشمن و با قواعد و قوانین او بازی می‌کنیم. بنابراین نمی‌توانیم محتوای خود را در این رسانه‌ها مطرح کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار