دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرایی شکست سنگین قطعنامه ضدایرانی آمریکا/ دوران زورگویی آمریکایی‌ها به سر آمده است

مقامات آمریکایی طی چند ماه اخیر تمام تلاش خود را کردند تا شاید بتوانند، تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را تمدید کنند، اما در رسیدن به این هدف ناکام ماندند.
کد خبر: ۴۱۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۹ - 16August 2020

شکست سنگین قطعنامه ضدایرانی آمریکا/ دوران زورگویی به سر آمده استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: مقامات آمریکایی طی چند ماه اخیر تمام تلاش خود را کردند تا شاید بتوانند، تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را تمدید کنند.

بیست و چهارم خرداد ماه در گزارشی با عنوان: «تلاش سازمان ملل برای تکمیل پازل آمریکایی‌ها» به نقش‌آفرینی «سازمان ملل متحد» و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در کمک به آمریکا برای «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران» اشاره کردیم.

در نتیجه‌گیری آن گزارش آوردیم: با تمامی تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران، به‌دلیل نداشتن مبنای حقوقی ادعای آمریکایی‌ها و مستند نبودن ادعای سازمان ملل، این تلاش‌ها سرانجامی نخواهد داشت.

یازدهم تیر ماه نیز در گزارشی با عنوان «تلاش آمریکا و هم‌پیمانانش برای بازگشت به قانون جنگل»، به افزایش تلاش آمریکا و مرتجعان منطقه برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران اشاره کردیم.

در آن گزارش به تور دوره‌گردی «برایان هوک» در منطقه غرب آسیا اشاره شد و تاکید کردیم که آمریکایی‌ها پس از استفاده از سازمان ملل برای رسیدن به اهدافشان، این بار از کشور‌های غرب آسیا برای تکمیل کردن پازل‌شان استفاده می‌کنند.

در نتیجه‌گیری آن گزارش آوردیم: هر چقدر که به ۲۷ مهر ماه ۹۹ (تاریخ پایان تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران) نزدیک می‌شویم، تلاش آمریکا و مرتجعان منطقه نیز برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران افزایش می‌یابد؛ با وجود رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی‌ها، باید منتظر بود و دید که آیا احترام به حاکمیت قانون حفظ می‌شود یا شاهد برگشت به قانون جنگل خواهیم بود؟

اکنون پس از چندین ماه تلاش بی وقفه آمریکا برای «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران» به در بسته خورده است؛ جمعه شب، پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی‌ها در سازمان ملل با ۱۱ رأی ممتنع، دو رأی مخالف و دو رای موافق به تصویب نرسید.

پس از این ناکامی بزرگ برای آمریکایی‌ها، «مایک پمپئو»؛ وزیر خارجه این کشور در پیام توئیتری مدعی شد که شورای امنیت با این اقدام خود به بزرگترین دولتِ حامی تروریسم فرصت خرید و فروش تسلیحات کشنده را داد و خواستِ کشور‌های خاورمیانه را نادیده گرفت.

«کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز مدعی شد که دولت این کشور در روز‌های آینده تلاش خواهد کرد با استفاده از «مکانیسم ماشه» تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را احیاء کند.

کرافت همچنین گفت: امروز که اکثریت اعضای شورای امنیت به ایران برای خرید و فروش تمامی انواع سلاح‌های متعارف چراغ سبز نشان دادند، آمریکا ناخرسند است، اما غافلگیر نشده است؛ قصور امروز شورای امنیت هرگز در خدمت صلح یا امنیت نخواهد بود، بلکه به درگیری‌های بیشتر دامن خواهد زد و ناامنی‌های بیشتر ایجاد خواهد کرد.

همچنین «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اذعان به شکست آمریکا در جلسه شورای امنیت، مدعی شد: «امروز باختیم، اما ماجرا هنوز تمام نشده است».

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در توئیتی با تاکید بر اینکه در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد، گفت: برغم همه سفرها، فشار‌ها و دوره‌گردی‌ها، آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک (جمهوری دومینیکن) را با خود همراه کند».

تحلیل «جان ریکاردو آی. ئوآن کول» استاد تاریخ دانشگاه میشیگان در خصوص رای نیاوردن قطعنامه آمریکا در سازمان ملل نیز در نوع خود جالب است؛ وی نوشت: «به‌سختی می‌توان رای‌گیری دیگری را به یاد آورد که در آن آمریکا اینگونه بد تحقیر شده باشد».

وی با تاکید بر اینکه ایالات متحده دیگر رهبر جهان آزاد نیست، خاطرنشان کرد: «اگر قطعنامه مکانیسم ماشه آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شود، همانند روز جمعه، پاسخ تحقیرآمیز دریافت خواهد کرد و این بی‌کفایتی خواهد بود، نه نشانه‌ای از استراتژی بزرگ».

چین و روسیه ضمن نیز پس از رای منفی به قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران، به آمریکا یادآوری کرده‌اند که قبلاً از برجام خارج شده و حقی برای استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» را ندارد.

با توجه به تهدید مقامات آمریکایی از جمله «کلی کرافت» در خصوص فعال کردن «مکانیسم ماشه» برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی ایران، باید گفت که اگر قطعنامه «مکانیسم ماشه» توسط آمریکایی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شود با توجه به خروج آمریکا از برجام، همانند قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ناکام خواهد ماند و باعث روسیاهی آمریکایی‌ها می‌شود.

در پایان باید تاکید کرد که جمعه شکست سنگین آمریکا رقم خورد و جهانیان شاهد بودند که دوران زورگویی آمریکا به سر آمد.

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار