جهانگیری:

عدم تصویب قطعنامه آمریکا علیه ایران، شکست یکجانبه گرایی آمریکا است

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عدم تصویب قطعنامه آمریکا علیه ایران، شکست یکجانبه گرایی آمریکا است، گفت: تداوم شکست‌های سیاسی آمریکا علیه ایران می‌تواند به شکست سیاست تحکم اقتصادی این کشور علیه ایران منجر شود.
کد خبر: ۴۱۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ - 15August 2020

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، جلسه بررسی مسایل مرتبط با خانواده امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه که به مناسبت روز خانواده برگزار شد، با اشاره به مسایل و مشکلات مرتبط با تحریم ها و تبعات آثار کرونا در زندگی مردم، گفت: در این شرایط آنچه بیش از همه اهمیت دارد بالا بردن تاب آوری جامعه در مقابل فشارها است و نهادی که می تواند در افزایش تاب آوری جامعه بیش از همه موثر و تعیین کننده باشد نهاد خانواده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تقارن این جلسه با روز خانواده، اظهار داشت: خانواده در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیرگذار است و گرامیداشت روز خانواده فرصتی است که هم به اهمیت نهاد خانواده و هم به چالش ها و تهدیدات پیش روی آن بپردازیم.

جهانگیری افزود: از هر منظر که به نهاد خانواده توجه کنیم، خانواده نقشی متمایز و جایگاهی بسیار ارزشمند دارد و در فرهنگ دینی و ملی ما نیز توجهی جدی به نهاد خانواده وجود داشته و ایرانیان همواره به عنوان مردمی خانواده دوست و علاقمند به خانواده معروف بوده اند.

معاون اول رییس جمهور لازمه توسعه پایدار را صیانت از برخی شاخص های اصلی نظیر انسجام و همبستگی ملی دانست و افزود: هیچ نهادی نمی تواند به اندازه نهاد خانواده بر انسجام ملی و صیانت از همبستگی ملی تأثیرگذار باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه متأسفانه امروز سرمایه اجتماعی کشور با تهدیدات جدی مواجه است و شاهد شکاف و گسست نسلی در کشور هستیم، تصریح کرد: اگر نهاد و کانون خانواده آنطور که باید تقویت شود، قادر خواهد بود بسیاری از آسیب ها و گسست های اجتماعی را کاهش دهد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه ایران با وجود فشارهای سنگین آمریکا و نیز تأثیرات و پیامدهای ناشی از کرونا همچنان با قوام و پایدار مانده است این است که نهاد خانواده در ایران از استحکام خوبی برخوردار است و این موضوع نقش تعیین کننده ای در تاب آوری جامعه داشته است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت برنامه های خوبی را تاکنون در حوزه زنان و خانواده اجرا کرده است گفت: دولت در ساختار خود نیز معاونت امور زنان را به دلیل اهمیتی که نهاد خانواده دارد به معاونت امور زنان و خانواده تغییر داد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سیاست های کلی خانواده ابلاغیه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: هر کس این سیاست ها را مرور کند اذعان خواهد کرد که سیاست هایی جامع است که به همه ابعاد و مسایل مرتبط با نهاد خانواده توجه کرده است و دولت نیز تمامی بندهای این سیاست ها را به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ کرده تا اجرایی شوند.

جهانگیری اضافه کرد: متأسفانه برخی دستگاه های اجرایی آنطور که باید به وظایف خود در قبال سیاست های کلی خانواده عمل نکرده و یا گزارش های مربوطه را به موقع به معاونت امور زنان و خانواده ارائه نداده اند که حتماً باید به آنها تذکر داده شود و دستگاه هایی که عملکرد خوبی در این حوزه داشته اند نیز مورد تقدیر قرار گیرند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی وزیر ورزش و جوانان در خصوص عملکرد این دستگاه اجرایی برای ارائه مشاوره های ازدواج برای استحکام بخشی به خانواده گفت: وزارت ورزش و جوانان اقدامات خوبی را در راستای حمایت از جوانان متقاضی ازدواج به انجام رسانده و امیدوارم دستورالعمل لازم برای پرداخت تسهیلات ازدواج نیز هر چه زودتر در دولت نهایی و ابلاغ شود.

جهانگیری با تأکید بر لزوم تسهیل شرایط ازدواج افزود: همه باید به عنوان یک وظیفه حاکمیتی به دنبال تسهیل شرایط ازدواج جوانان باشیم تا ازدواج آسان در جامعه بیش از پیش ترویج شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به گزارش های ارائه شده از مشارکت خیرین در امر ازدواج جوانان گفت: مردم در هر مقطعی که مسایل جامعه را به خوبی برای آنها توضیح دهیم، مشارکت جدی در رفع مشکلات دارند که نمونه آن در مدرسه سازی قابل مشاهده است که خیرین مدرسه ساز هر سال به اندازه دولت در این زمینه سرمایه گذاری می کنند.

جهانگیری با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی معاونت امور زنان و خانواده و سایر دستگاه های اجرایی در تدوین برنامه های مرتبط با خانواده، گفت: تدوین 12 جلد کتاب مهارت های زندگی در خانواده اقدام بسیار خوبی است که با محوریت معاونت امور زنان و خانواده انجام شده و موضوعات مندرج در این کتاب ها نیز موضوعاتی مهم و اثرگذار در استحکام کانون خانواده هستند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت خانواده به ویژه درایام کرونا و دوران قرنطینه که اعضای خانواده بیش از مواقع دیگر در خانه حضور داشته اند، افزود: لازم است صدا و سیما اقدامات و برنامه های مرتبط با خانواده و جوانان را که از سوی وزارت ورزش و جوانان و معاونت امور زنان و خانواده تدوین شده در برنامه های خود منعکس کند تا جامعه بتواند از این مباحث استفاده مناسبی به ویژه در ایام کرونا داشته باشد.

جهانگیری همچنین با قدردانی از استانداران به خاطر اقدامات انجام شده در حوزه خانواده، زنان و جوانان گفت: تأثیر برنامه های مرتبط با خانواده نقش تعیین کننده ای در پیشرفت استان ها دارد و اگر استانداران تمرکز جدی بر این موضوعات داشته باشند، شاهد دستاوردهای هر چه بیشتر در این حوزه خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکست آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد: مقامات دولت آمریکا با علم اینکه می دانستند نمی توانند نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را با خود همسو کنند، قطعنامه پیشنهادی خود را در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت مطرح کردند.

جهانگیری افزود: آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ همواره تلاش کرده است فضای ایران را برای سرمایه گذاران خارجی ناامن جلوه دهد و همواره موضوع ایران را در مجامع بین المللی زنده نگه دارد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: رییس جمهور آمریکا پیش از این نیز شخصاً در شورای امنیت سازمان ملل حضور یافته بود و علیه برجام سخنرانی کرد اما سخنان همه نمایندگان کشورهای عضو این شورا در مخالفت با مواضع آمریکا به دلیل خروج آمریکا از برجام بود.

جهانگیری از شکست روز گذشته آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان شکست سیاسی برای یکجانبه گرایی های آمریکا یاد کرد و گفت: اگر همین روند ادامه پیدا کند این شکست می تواند به شکست تحکم اقتصادی آمریکا در تحریم ایران نیز منجر شود و دولت ها و شرکت های خارجی به این نتیجه برسند که باید در برابر یکجانبه گرایی و تهدیدهای اقتصادی آمریکا بایستند.

در این جلسه معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز گزارشی از روند اجرای سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تقویت و تکریم جامعه خانواده محور ارائه کرد.

معصومه ابتکار همچنین به تشریح اقدامات انجام شده در ارتباط با خانواده با مشارکت دستگاه های مختلف پرداخت و گزارشی از این اقدامات ارائه کرد که اهم آنها عبارتند از: تدوین 31 سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده برای استان ها، تسهیل ازدواج موفق و آسان، تکریم سالمندان، ارتقاء سلامت به ویژه سلامت باروری و افزایش فرزند آوری و پیشگیری از ‌آسیب های اجتماعی.

در این جلسه وزیر ورزش و جوانان نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در جهت رفع موانع ازدواج و پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان ارائه کرد و گفت: وزارت ورزش و جوانان اقدامات موثری نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی ازدواج و فعال کردن خیرین ازدواج برای تأمین هزینه های ازدواج و جهیزیه را انجام داده و همچنان در دستور کار خود دارند.

وزیر آموزش و پرورش و معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای سیاست های کلی خانواده و ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه ارائه کردند و به تشریح برنامه های در دست اجرای خود برای تقویت نهاد خانواده و کمک به تسهیل ازدواج جوانان پرداختند.

در این جلسه همچنین استانداران ایلام، فارس، کرمان و خراسان شمالی از طریق ویدئو کنفرانس گزارشی از وضعیت خانواده و زنان سرپرست خانوار در استان های خود ارائه کردند و به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه زنان و خانواده و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پرداختند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها