چهل‌سالگی سرو/ نگاهی اجمالی به فیلم‌های سینمایی دفاع مقدسی در چند دهه اخیر؛

«دفاع مقدس» و ظرفیتی که برای سینما ایجاد شد

سینما با استفاده از قابلیت‌های توامان شنیداری و دیداری و هنری، می‌تواند آینه‌دار روایت فتح قله‌های ایثار به دست توانمند رزمندگان و ایثارگران جان بر کف کشورمان در دفاع مقدس باشد.
کد خبر: ۴۱۱۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۰ - 18August 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از آغاز جنگ تحمیلی و مقاومت ملتی که در برابر ستم ظالمان جبار زمانه کمترین پشتیبانی نداشتند، چهل سال گذشت. ملتی که بدون حامی و تنها با توکل بر ذات اقدس الهی و اتکا به ایمان و اعتقادات و توانایی خود توانستند در برابر دشمنان بدسگال این آب و خاک جانانه بایستند و بگویند ما هستیم و می‌توانیم اهریمنان بدذات را از پای درآوریم. ملت قهرمان ایران توانستند در تمام عرصه‌ها روی پای خود بایستند و اثبات کنند فرهنگ دفاع مقدس محصور و محدود به عرصه های جنگی و نظامی نبوده و نیست.

«سینما» بهترین فرمت برای بازتاب این مقاومت سلحشورانه است. سینما با نمایش پایمردی مردان و زنان دلیر و قهرمان ایرانی توانست فرهنگ دفاع مقدس را حفظ و پایش نماید. سینما توانست با استفاده از قابلیت های توامان شنیداری و دیداری و هنری، آینه‌دار روایت فتح قله های ایثار به دست توانمند رزمندگان و ایثارگران جان بر کف ایرانی باشد. امروز در سینمای ایران دفاع مقدس یک ژانر مستقل به شمار می‌آید. چهلمین سالگرد آغاز جنگ و دفاع مقدس فرصتی شد تا اجمالا شاخص‌ترین آثار سینمایی در حوزه‌ی دفاع مقدس بررسی شوند. ضمنا لازم به یادآوری است که دو فیلم مرز به کارگردانی جمشید حیدری و برزخی‌ها به کارگردانی شادروان ایرج قادری از پیشگامان سینمای دفاع مقدس بوده اند.

عقاب‌ها

عقاب‌ها از فیلم‌های خوش ساخت سینمای دفاع مقدس است که ساموئل خاچیکیان کارگردانی آن را بر عهده داشته است. سعید راد، بهزاد رحیم خانی، رضا رویگری، جمشید آریا و شهاب عسگری از بازیگران این فیلم خوش ساخت بودند.

از کرخه تا راین

از کرخه تا راین از فیلم‌های در خور شان سینمای دفاع مقدس به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است. البته حاتمی کیا از معدود کارگردانانی است که تمام آثارش را وقف سینمای دفاع مقدس کرده، اما در میان همه‌ی فیلم‌های وی برخی از آثار شاخص‌تر جلوه‌گری می کنند. علی دهکردی، شادروان هما روستا، اصغر نقی‌زاده و صادق صفایی از بازیگران شناخته شده‌ی این اثر دیدنی سینمای دفاع مقدس بودند.

پرواز از اردوگاه

پرواز از اردوگاه از فیلم‌های پر مخاطب سینمای دفاع مقدس با موضوعیت قهرمانی اسرای ایرانی در خاک عراق و سرفرازی آزادگان ایرانی است. کارگردان این اثر حسن کاربخش بوده و جمشید آریا، شادروان میرمحمد تجدد، سیروس صابر و ... از بازیگران این فیلم به یاد ماندنی بودند.

آژانس شیشه ای

آژانس شیشه‌ای از فیلم‌های بسیار برجسته و شاخص سینمای دفاع مقدس به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیاست. داستان فیلم دربارهٔ یک رزمندهٔ به نام عباس حیدری است که بر اثر جراحت جنگی در آستانهٔ شهادت است. هم‌رزم سابق او، با نام حاج کاظم، تصمیم می‌گیرد که عباس را برای معالجهٔ فوری به خارج از کشور ببرد ولی اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که آنها موفق نمی‌شوند به موقع هزینه بلیت هواپیما را تأمین کنند. پرویز پرستویی، حبیب رضایی، رضا کیانیان، قاسم زارع، اصغر نقی زاده، محمد حاتمی و بهروز شعیبی از بازیگران این اثر به یاد ماندنی بودند.

سفر به چزابه

سفر به چزابه از یادگاری‌های بسیار زیبای شادروان رسول ملا قلی‌پور در سینمای ایران است که با محوریت سینمای دفاع مقدس ساخته و پرداخته شده است هر چند تمام آثار شادروان ملاقلی‌پور با موضوعیت دفاع مقدس است. مسعود کرامتی، فرهاد اصلانی، حبیب دهقان نسب، سیامک انصاری، کیوان محمودنژاد و شادروان رضا خندان در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

حمله به اچ3

«حمله به اچ 3» فیلمی درباره‌‌ی پدافند هوایی جنگنده های ایرانی در برابر یورش هوایی نیروی هوایی ارتش بعثی عراق به کارگردانی شهریار بحرانی. در این فیلم جعفر دهقان، محمد کاسبی، حسین یاری و شادروان سید جلال طباطبایی از بازیگران این فیلم سینمای دفاع مقدس بودند.

دوئل

دوئل پرهزینه ترین فیلم ژانر دفاع مقدس تا به امروز با موضوع خیانت‌هایی که در دوران دفاع مقدس به این آب و خاک شد. سعید راد، پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، شادروان انوشیروان ارجمند، پژمان بازغی، پریوش نظریه و کامبیز دیرباز از بازیگران این اثر شاخص سینمای دفاع مقدس بودند.

اخراجی ها

سریال سینمایی اخراجی‌ها در سه قسمت با کارگردانی مسعود ده‌نمکی از شاخص ترین فیلم‌های سینمای کمدی ایرانی با موضوع دفاع مقدس هستند. اکبر عبدی، رضا رویگری، محمود مقامی، قاسم زارع، مینا جعفرزاده، حسام نواب صفوی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، فخرالدین صدیق شریف، امین حیایی، سید جواد هاشمی، نیوشا ضیغمی و... از بازیگران این سه اپیزود سینمایی بوده‌اند.

تنگه‌ی ابوقریب

تنگه‌ی فیلمی با محوریت موضوع عبور از تنگه‌ی استراتژیک ابوقریب دهلران به کارگردانی بهرام توکلی. جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، علی سلیمانی سرنسری، مهدی پاکدل و... از بازیگران بهرام توکلی در این اثر سینمایی بودند.

سرو زیر آب

سرو زیر آب فیلمی درباره‌ی شهدای اقلیت مذهبی به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر. بابک حمیدیان، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، سیاوش چراغی پور، مهتاب نصیر پور، همایون ارشادی، مینا ساداتیف شهرام حقیقت دوست و حسن نجاریان از بازیگران این فیلم بوده‌اند.

باشو غریبه کوچک، بوی پیراهن یوسف، لیلی با من است، قارچ سمی، مزرعه‌ی پدری، کانی‌مانگا، افق، تیک، نفوذی و ... از آثار بسیار شاخص سینمای دفاع مقدس بوده اند که شرح‌شان در این نوشتار نمی گنجد.

امید است هنرمندان ایرانی با در نظر داشتن حفظ ارزش‌های دفاع مقدس بتوانند با پیشرفت تکنولوژی‌های سینمایی در طول زمان آثار در خور شان‌تری و به روزتر و البته جسورانه‌تری را در حوزه ی دفاع مقدس از خود به یادگار بگذارند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار