انتشار کتاب «پدافند هوایی نداجا در دفاع مقدس» با یادداشت فرمانده نیروی دریایی ارتش

کتاب «پدافند هوایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس» با یادداشتی از دریادار خانزادی منتشر شد.
کد خبر: ۴۵۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ - 22May 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «پدافند هوایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس» با یادداشت دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش توسط نشر دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نداجا در یک هزار نسخه منتشر شد.

این کتاب توسط رضا جهان‌فر در سه فصل و سه پیوست به رشته تحریر درآمد. در فصل اول به «تجهیزات پدافند هوایی نیروی دریایی ایران»، فصل دوم به «پدافند هوایی نیروی دریایی در دفاع مقدس» و فصل سوم به روایت شاهدان عینی و پیشکسوتان نیروی دریایی پرداخته است. در نگارش کتاب علاوه بر اسناد و مدارک از تاریخ شفاهی عملکرد نیروی دریایی ایران نیز بهره گرفته شده است. ویراستاری کتاب توسط فهیمه کرمی انجام شده است.

در مقدمه کتاب ذکر شده است که «بررسی عملکرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس، بدون در نظر قرار دادن عملکرد اجزای این نیرو و قسمت‌های مختلف آن، امری صحیح محسوب نمی‌شود. یکی از مهمترین وجوه ساختاری در نیروی دریایی هر کشوری از جمله نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، پدافند هوایی است. سامانه‌های پدافند هوایی مستقر در ناوها و شناورهای رزمی (در ابعاد و کلاس‌های مختلف) تأمین کننده امنیت و دفاع هوایی در برابر انواع هواگردهای دشمن به شمار می‌روند.

در بررسی نبردهای به وقوع پیوسته در دریاها مشخص می‌شود که اهمیت تجهیز یک شناور و یا شناور رزمی به تجهیزات پدافند هوایی برابر اهمیت کسب پیروزی یا شکست در برابر دشمن مجهز به هواگرد است. نبرد فالکلند (جنگ انگلیس و آرژانتین) به خوبی نشان داد که پدافند هوایی دریاپایه تا چه حد می‌تواند مؤثر در تغییر نتیجه جنگ باشد. با توجه به شرایط جغرافیایی، شناورها و کشتی‌ها اهداف مناسبی برای انواع هواگردها محسوب شده و در مقابل با توجه به عدم وجود پوشش طبیعی و یا مصنوعی برای مصون ماندن هواگردها در برابر پدافند دریاپایه، سامانه‌های پدافند هوایی مستقر بر روی ناوها، دارای توانایی بالاتری در انهدام هواگردهای دشمن هستند.

از جمله موارد عملکرد نیروهای دریایی، حفظ و حراست از جزایر حوزه استحفاظی است. تکمیل پوشش دفاع هوایی جزایر از جمله وظایف و اقدامات انجام شده توسط نیروهای دریایی کشورهای مختلف است. نیروی دریایی کشورمان نیز از این قائده مستثنی نیست. اگرچه در کشورمان و براساس ضوابط و قوانین، حفظ و حراست آسمان کل کشور بر عهده پدافند هوایی ارتش (طی سال‌های قبل تحت عنوان پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش و در حال حاضر تحت عنوان نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) است، ولی این سخن به آن مفهوم نیست که سایر نیروها و سازمان‌های نظامی در حفظ آسمان کشور اسلامی نقشی نداشته و ندارند.

انتشار کتاب «پدافند هوایی نداجا در دفاع مقدس» با یادداشت فرمانده نیروی دریایی ارتش

در مورد نیروی دریایی نیز چنین قائده‌ای استوار است. سامانه‌های پدافند هوایی نیروی دریایی ارتش چه به صورت مستقل و در دفاع نقطه‌ای از ناوها و چه به صورت در اختیار شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی و دفاع از منطقه آسیب‌پذیر، همواره تأثیرگذار بر کسب نتیجه نهایی نبرد بوده است.

به همین دلیل نباید فراموش کنیم که پدافند هوایی دریاپایه (به ویژه سامانه‌های پدافند هوایی مستقر بر روی انواع شناورهای نظامی) و سامانه‌های پدافند هوایی تحت امر نیروی دریایی در کنار پدافند هوایی زمین پایه و هواپایه از جمله ارکان مهم و تاثیرگذار در موفقیت پدافند هوایی هر کشوری محسوب می‌شود.

بررسی عملکرد پدافند هوایی نیروی دریایی در سال‌های دفاع مقدس نشان دهنده این واقعیت است که این مجموعه دارای ویژگی‌هایی همچون چابکی، حرکت رو به جلو و پیش برنده، اثرگذار بر نتیجه درگیری‌ها، چند منظوره بودن، انعطاف پذیری در برابر به ثمر رساندن مأموریت در برابر انواع هواگرد، ایستادگی و پایداری در برابر دشمن تا حصول نتیجه، دارای تعامل با سایر مجموعه‌های خودی و... بوده است. برای بیان و بازگویی هر کدام از این مفاهیم اسنادی وجود دارد که به برخی از آن‌ها در این کتاب اشاره خواهد شد.

با این مقدمه کوتاه و بیان اهمیت دارا بودن پدافند هوایی قوی در نیروی دریایی به بازخوانی بخشی از عملکرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس و به ویژه در برخی از مقاطع حساس جنگ تحمیلی پرداخته شده است. امید آن داریم که این کتاب نشان دهنده زحمات بی‌دریغ کارکنان نداجا به ویژه کارکنان پدافند هوایی این نیرو در دفاع مقدس باشد.

با توجه به اتمام نگارش این کتاب در روز عاشورای ماه محرم سال 1398 (هجری شمسی) شایسته است که این کتاب به محضر پاک و نورانی یکی از وفادارترین یاران امام حسین (ع) تقدیم شود.

در روز عاشورا، پس از شهادت حبیب ابن مظاهر ، میزان تأثرِ امام حسین (ع) بر شهادت وی آن چنان زیاد بود که برای اولین بار در آن روز گریستند و رو به آسمان گفتند: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو می‌گذارم»

حبیب ابن مظاهر پیش از این در جنگ‌های جمل، صفین و نهروان همراه با امام علی (ع) بود و همچنین از یاران وفادار امام حسن مجتبی (ع) به شمار می‌رفت.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اثرپذیری ویژه‌ای از حماسه کربلا داشته است. کارکنان نیروی دریایی بر این باورند که راه‌شان، راهِ امام حسین (ع) است. گویی طلب یاری از امام حسین (ع) همواره سرلوحه فعالیت‌های مهم این نیرو به شمار می‌رود و امام حسین (ع) یاری‌گر دریادلان شجاع در مأموریت‌های خطیر حفاظت از کیان ایران اسلامی است».

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار