ایستادگی کُرددلان پاوه در برابر تجاوز ضدانقلاب

۲۳ مرداد یکباره صدای تیراندازی و انفجار در اطراف شهر پاوه به گوش رسید، در لابه لای صدا‌های مهیب بلندگو از مردم می‌خواست یا تسلیم شوید و به ما بپیوندید یا بمیرید.
کد خبر: ۴۱۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ - 17August 2020

ایستادگی کُرددلان پاوه در برابر تجاوز ضدانقلاببه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ر‌عب به وحشت ایجاد شده در شهر صدای ضدانقلاب و تجزیه طلبی بود که در روستای قوری‌قلعه قطع‌نامه صادر کرده بودند و خواهان تشکیل شورای شهرستان پاوه و خروج پاسداران از منطقه و در نهایت اعلام خودمختاری کردستان کنند.

مردم منطقه در اعتراض به قطع‌نامه ضدانقلاب، در شهر تظاهرات کردند و در فرمانداری متحصن شدند و برای امنیتشان درخواست نیروی کمکی داشتند.

در این فضای متشنج شهید سید محمد سعید جعفری در اقدامی شجاعانه با همراهی آیات عظام اشرفی، کاظمی و خرمشاهی در جمع مردم متحصن در فرمانداری پاوه حضور می‌یابند و با سخنرانی و اعلام حمایت از متحصنین شخصاً خطر مذاکره با سران گروهک‌ها را در قوری قلعه به جان می خرد و سعی در ختم غائله کرده موضع مردم پاوه را تثبیت می‌کند.

پیروزی مذاکرات به نفع مردم پاوه و ورود شهید چمران به این شهر منجر به خشم معاندان و محاصره و حمله مسلحانه آنها به پاوه شد.

گروهک تجزیه طلب سرانجام در ۲۳ مرداد در روستای قوری قلعه جمع شدند و با اسلحه و مهمات فراوان همان شب به شهر پاوه حمله کردند و قصدشان تصرف کامل شهر بود.

شهید جعفری را حلقه ارتباطی نظام با پاوه می‌شود نامید و حقیقتاً و بدون اغراق اگر ایشان نبودند پاوه و به تبع آن کردستان و کرمانشاه از ایران جدا می‌شد و به خاطر همین اهمیتش بود که امام (ره) با پیگیری‌های شهید بزرگوار، برای آزادسازی پاوه برای ارتش فرمان صادر نمودند و در دو مرحله تسلیحات و نیروهای جان بر کفی را به فرماندهی شهید آیت شعبانی و آقای عبدالعلی بوچانپور به درون حلقه محاصره پاوه اعزام و پیگیری وسیعی را با همراهی آیت‌الله مجتبی حاج آخوند برای صدور فرمان امام (ره) خطاب به ارتش برای نجات پاوه ایفا می‌نماید.

شهید چمران که در عصر حاضر کمتر کسی در شجاعت به پای او رسیده است در وصف شهید آیت شعبانی که جنگ پاوه را میدانی فرماندهی کرده است گفته: «به خدا قسم به همراه این شیرمرد کوچک می‌توانم تمامی کردستان را فتح کنم».

از این سو پاسداران «دستمال سرخ‌ها» که در مریوان مستقر بودند به فرماندهی شهید اصغر وصالی به محض شنیدن قصد تصرف پاوه خود را به پاسگاه ژاندارمری پاوه رساند.

با وجود تعدد نیروی ضد انقلاب و تجزیه طلب، نیروهای مردمی پاوه به همراه پاسداران از این شهر پر آشوب جانانه دفاع کردند و به مزدوران اجیر شده غربی اجازه ورود به شهر را ندادند و آنها را در پشت دروازه پاوه نگه داشتند.

از ژاندارمری پاوه به کرمانشاه پیامی رسید: «پاوه در شرف سقوط است»؛ و درخواست نیروی نظامی شد.

در پی اعلام این خبر هیئت سه نفره، دکتر چمران معاون نخست وزیر، تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش و ابوشریف فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه ۳ فروند بالگرد و مهمات کافی راهی پاوه شدند.

۲۵ مردادماه ضد انقلاب با نفوذ به شهر، بیش از ۶۰ نفر از مردم و پاسداران که در بیمارستان پاوه بودند را قتل عام کرده و بعد از غروب آفتاب تا دیوارهای پاسگاه ژاندارمری پیشروی کردند؛ پاسگاه ژاندارمری در محاصره کامل قرار گرفت.

ضدانقلاب با بلندگو از افراد ژاندارمری خواست که خود را تسلیم کنند و اسلحه‌ها را تحویل دهند و فقط پاسداران و چمران را می‌خواهیم.

فرمان امام خمینی و اعزام نیرو به منطقه به همراه پیروزی

در چنین شرایطی امام خمینی (ره) با صدور فرمانی از نیروهای نظامی خواست به سوی شهر پاوه گسیل شوند و از سقوط پاوه جلوگیری کنند.

متن فرمان امام خمینی بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

از اطراف ایران گروه‌های مختلف ارتش و پاسداران و مردم غیرتمند تقاضا کرده‌اند که من دستور بدهم به سوی پاوه رفته، غائله را ختم کنند. من از آنان تشکر می‌کنم و به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم، اگر با توپ‌ها و تانک‌ها و قوای مجهز تا ۲۴ ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود، من همه را مسئول می دانم. من به عنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش دستور می‌دهم که بی انتظار دستور دیگر و بدون فوت وقت با تمام تجهیزات به سوی پاوه حرکت کند و به دولت دستور می‌دهم وسایل حرکت پاسداران را فوراً فراهم کند. تا دستور ثانوی، من مسئول این کشتار وحشیانه را قوای انتظامی می دانم و در صورتیکه تخلف از این دستور نمایند با آنان عمل انقلابی می‌کنم. مکرر از منطقه اطلاع می‌دهند که دولت و ارتش کاری انجام نداده‌اند. من اگر تا ۲۴ ساعت دیگر عمل مثبت انجام نگیرد، سران ارتش و ژاندارمری را مسئول می دانم.

والسلام روح الله الموسوی الخمینی»

پس از پیام امام خمینی (ره) هزاران نیرو از ارتش و سپاه پاوه اعزام شدند و پس از چند ساعت خبر آزادی پاوه به دست نیروهای سپاه و ارتش اعلام شد؛ در جریان درگیری و آزادسازی پاوه ۳۰۰ نفر از مهاجمین به هلاکت رسیدند.

بعد از پایان درگیری‌ها با اعلام خبر آزاد سازی پاوه ۲۸ مرداد ماه امام خمینی (ره) طی پیامی از نیروهای ارتش و سپاه تشکر کرد.

«بسم الله الرحمن الرحیم

پیرو مسائل پاوه، گروه‌های بسیار زیادی از اطراف و اکناف کشور آمادگی خود را برای حرکت به منطقه و سرکوبی اشرار اعلام نمودند. من از مردم غیرتمند و برادران عزیزم تشکر وافر می‌کنم. پیرو مسئله سنندج- که به اطلاع رسید و به قوای انتظامیه دستور بسیج فوری دادم - از قوای انتظامی اطلاع رسید که اقدام مؤثر و فوری شده است. اکنون مطلع شدم که اهالی محترم و برادران غیور کرمانشاه به طور دسته جمعی پیاده به طرف سنندج حرکت کرده‌اند. ضمن تشکر فراوان، از آنان تقاضا دارم به منازل خود مراجعت کنند. به قوای انتظامیه و سپاه پاسداران دستور اکید داده‌ام که غائله کردستان را ختم نموده، و مردم شریف آن منطقه را از دست ضد انقلابیون نجات دهند و آن منطقه را از لوث اشرار خارج و داخل پاک نمایند. از خداوند تعالی سلامت و توفیق همگان را خواستارم. والسلام. روح الله الموسوی الخمینی‏».

مهدی چمران برادر شهید مصطفی چمران در گفت‌وگویی اظهار داشت: حماسه پاوه یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی افزود: یکی از تاکتیک‌های به کار گرفته شده علیه انقلاب اسلامی که تهدید بزرگی بود برای انقلاب به حساب می‌آمد، فعال شدن احزاب چپ کمونیست بود.

چمران ادامه داد: در کنار حزب توده که در زمان پهلوی سرکوب شده بودند پس از انقلاب احزاب مختلف چپ مجدداً اعلام موجودیت کردند و از تمامی نقاط ایران با هدف قوم‌گرایی و تجزیه کشور، با شعار هر قوم یک ملت موجودیت‌شان را اعلام کردند.

چمران با اشاره به حزب دموکرات یکی از احزاب قوی به عنوان ضد انقلاب و جدایی طلب اذعان کرد: این حزب از سال‌های پیش از انقلاب در منطقه غرب و شمال غرب ایران، مناطق شرقی عراق و ترکیه فعالیت و با پهلوی نیز ارتباط داشتند.

وی ادامه داد: حزب جدایی طلب ضد انقلاب دموکرات پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط عملیات‌های روانی و نظامی را مهیا دانست و در ابتدا به عنوان یک ایالت از ایران و بعدها به عنوان کشور کردستان اعلام جدایی طلبی داشت.

برادر شهید مصطفی چمران گفت: این گروه تجزیه طلب و ضد انقلاب با هدف ایجاد دیکتاتوری آهنین حزبی در کردستان فعالیت می‌کرد.

وی ادامه داد: دو یا سه روز از انقلاب گذشته بود که این حزب تروریستی به پادگان مهاباد هجوم و این پادگان را به تصرف در آوردند و بعد از آن به پادگان سنندج حمله ور شدند که با پادرمیانی مرحوم طالقانی پادگان سنندج سقوط نکرد.

تصرف پاوه نقطه آخر تشکیل حکومت خودمختار

چمران با اشاره به اهمیت پاوه به عنوان آخرین نقطه برای تشکیل خودمختاری کردستان گفت: پس از تصرف شهرهای مهاباد، سردشت، نوسود و نودشه، پاوه نقطه انتهای این هجوم وحشیانه برای تشکیل حکومت خودمختار دموکرات بود.

وی بیان کرد: ضدانقلاب تمامی نیروهای خود را با هدف تصرف شهر و کشتار به سمت پاور گسیل دادند و در مرحله فقط خواهان تخلیه پاوه از پاسداران بودند.

وی گفت: گروهک‌های ضدانقلاب با مشاهده حمایت همه جانبه مردم پاوه از انقلاب اسلامی به خشم آمدند و سرانجام برای اقدام مسلحانه علیه مردم شهر پاوه آماده شدند.

چمران گفت: با هجوم گروهک‌های ضدانقلاب از چند جبهه به پاوه و بی دفاعی مردم پاوه به صورت کامل محاصره شد و تمام راه‌های زمینی اعزام نیروی کمکی به پاوه مسدود شد.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: با ورود شهید چمران، شهید فلاحی و ابوشریف به پاوه و حضور در پادگان ژاندارمری ورق برگشت و نیروهای مردمی جمعی از پاسداران برای مقابله با تجاوز دشمن و از آن طرف ضد انقلاب سازماندهی شدند.

وی افزود: دشمن که می‌دانست اگر به چمران مجال بیشتری بدهد هرگز موفق به ورود به شهر پاوه نمی‌شود با تمام قوا حمله به شهر را آغاز و یک باره به بیمارستان پاوه هجوم آورد و بیش از ۶۰ نفر از مجروحین بستری در بیمارستان که ۱۶ نفر از آنها پاسدار بودند را به صورت وحشیانه‌ای به شهادت رساندند.

وی گفت: پس از هجوم به بیمارستان ورودی پاوه و ورود به شهر پاوه ضدانقلاب مکرراً در بلندگو اعلام می‌کردند که هدف از این تهاجم اخراج پاسداران از پاوه است اما مردم بصیر پاوه می‌دانستند این مساله دروغی بیش نیست و هدف تجزیه کشور است.

چمران ادامه داد: در این شرایط امام خمینی (ره) در فرمانی به عنوان رئیس کل قوا از نیروهای ارتش و سپاه خواست که ظرف ۲۴ ساعت بدون اجازه از مافوق به سمت پاوه به حرکت کنند و هر کس از این دستور تمرد کند با او اقدام انقلابی می‌شود.

وی افزود: پس از آنکه پیام امام خمینی (ره) از رادیو پخش شد، نیروهای مستقر در پاسگاه ژاندارمری پاوه روحیه‌ای تازه گرفتند و با رسیدن پاسداران به پاوه حصر پاوه شکسته شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها