به‌مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین؛

«محرم»؛ ماه مقاومت و ایستادگی

قیام امام حسین (ع) بهترین الگو و درس و سرمشق برای مبارزین امروز و هر دوره‌ای است. حق طلبی اصلی‌ترین آرمان حسین ابن علی بود و احقاق حق باید مد نظر تمام پیروان آن حضرت باشد.
کد خبر: ۴۱۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۱ - 21August 2020

محرم ماه مقاومت و ایستادگی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ماه محرم از راه رسید. ماه سیاه پوشی اهل بیت و دوستداران اهل بیت. ماهی که خورشید هم خون می‌گرید. ماه شهادت امام حسین و یاران وفادار آن حضرت. محرم یعنی هیهات منه ذله. محرم ماه پایداری در برابر ستم جباران زمانه است. ماه قیام علیه ظلم. ماه هم پیمان شدن با نور برای غلبه بر تاریکی. محرم یعنی ماه پیروزی خون بر شمشیر.

امام حسین علیه السلام هرگز در برابر خلیفه‌ی جبار زمان، یزید ملعون سر خم نکرد. او فقط به خواست مردمی که با وی بیعت کرده بودند قیام کرد. قیام حسین ابن علی علیه السلام در کنار صلح برادر بزرگوارشان امام حسن علیه السلام نشان دهنده‌ی آن است که اگر چه صلح طلبی جز لاینفک فرهنگ شیعه است، اما منافی قیام در برابر ظلم هم نیست.

حسین با قیام پر شور خود، نهال دادخواهی را در باغ انسانیت آبیاری کرد. دادخواهی‌ای که از پدر بزرگوارش علی به ارث برده بود. حسین و یاران با وفایش اثبات کردند سر فرود آوردن در برابر ظلم هیچ دست کمی از ظلم ندارد. ایستادن در برابر ظالم مصداقی از تبری و تولی است که در فرهنگ ناب اسلامی بار‌ها به آن به اشکال مختلف اشاره شده است؛ و در تاریخ اسلام چه واقعه‌ای می‌تواند بهترین نمونه‌ی ایستادگی در برابر ستم پیشگان باشد به جز قیام امام حسین و نهضت تاریخی عاشورا؟

قیام امام حسین می‌تواند بهترین الگو و درس و سرمشق برای مبارزین امروز و هر روز جهان باشد. مرام حسین که به گفته‌ی نبی مکرم اسلام، به همراه برادر بزرگوارشان امام حسن علیه السلام، سرور جوانان اهل بهشتند، باید مرام همه‌ی مبارزان امروز و مدافعین حقوق مظلومین باشد. حق طلبی اصلی‌ترین آرمان حسین ابن علی بود و احقاق حق باید مد نظر تمام پیروان آن حضرت باشد.

امروز در شرایط سخت و دشوار کنونی که از یک سو فشار‌های اقتصادی کمر بسیاری از خانواده‌ها را خم کرده و از سوی دیگر جنگ بیولوژیک گریبانگیر همه‌ی اقشار جامعه شده است، آرمانخواهی‌های حسین، وفای عباس، صبر زینب و ایستادگی هفتاد و دو تن باید بیش از پیش در ژرفای وجود هر آن کس که خود را حسینی می‌داند، ریشه داشته باشد.

از خود گذشتگی، توجه به غیر خود و فداکاری رمزی از رموز عاشورا و عاشوراییان است که امروز و در دفاع بیولوژیک متجلی می‌شود. با توجه به چنین خصایص منحصر به فرد نهضت آفرینان عاشوراست که می‌توان از تاریکی و ظلمت به سوی نور و روشنایی هدایت شد و از دریای مواج و پر تلاطم روزگار به ساحل امن آرامش و رستگاری رسید؛ و این نمونه‌ی عینی و بارز همان حدیث نبوی است که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاه».

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار