با دستور رئیس جمهور صورت گرفت؛

رونمایی از موتور بومی توربوفن سبک «جهش»/ افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملی «اوج»+ تصاویر

با دستور رئیس جمهور، موتور بومی توربوفن سبک «جهش» رونمایی و خط تولید موتور توربوجت ملی «اوج» توسط مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افتتاح شد.
کد خبر: ۴۱۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴ - 20August 2020

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «افشین خواجه فرد» مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع صبح امروز در آیین رونمایی از موتور بومی توربوفن سبک «جهش» که با دستور رئیس جمهور انجام شد، اظهار داشت: طراحی و ساخت موتور توربوفن سبک، یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های فناورانه در حوزه ساخت موتور‌های هوایی کشور است که به صورت کاملاً بومی و با استفاده از ظرفیت‌های فنی شرکت‌های دانش‌بنیان و توان علمی و پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور محقق شده است.

وی با بیان اینکه موتور توربوفن سبک به‌عنوان اولین موتور توربوفن بومی در کلاس موتور‌های نسل چهار توسعه یافته، قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین سبک با تراست ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم و در محدوده وزن چهار هزار کیلوگرم را دارا است گفت: به دلیل قابلیت اطمینان بالای طراحی، این موتور در کنار حوزه بدون سرنشین در هوانوردی عمومی نیز قابل بهره‌برداری است.

رونمایی از موتور بومی توربوفن سبک «جهش»/ افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملی «اوج»

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود: دستیابی به فناوری ساخت پره تک بلور (تک کریستال) و ساخت سامانه‌های نوین با سطح فناوری بالا و وجود سوپر آلیاژ‌ها و متریال‌های مدرن بکار رفته در این موتور که نیاز به کار تحقیقاتی گسترده‌ای داشته است، برای اولین بار در کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه موتور بومی توربوفن سبک جهش دارای سیستم کنترل پیشرفته و ماژولار بوده و زمان بین دو تعمیر اساسی (TBO) در آن بسیار بالا است گفت: مصرف سوخت بسیار پایین موتور از ویژگی‌های کلیدی آن بوده که در گشت‌زنی طولانی و طی مسیر‌های بلند به پرنده کمک شایانی می‌کند و همچنین ارتفاع پروازی بسیار بالای موتور قابلیت‌های جدید دفاعی را برای پرنده‌های بدون سرنشین کشور ایجاد خواهد کرد.

رونمایی از موتور بومی توربوفن سبک «جهش»/ افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملی «اوج»

امیر خواجه فرد با بیان اینکه تمامی فرآیند‌های ساخت این موتور در سالجاری به اتمام رسیده و با موفقیت مراحل تست خود را پشت سر گذاشته است گفت: امروز مفتخریم که به فضل الهی و در روز صنعت دفاعی با رونمایی از این محصول دانش بنیان، گام بلندی در مسیر خود اتکایی و پیشرفت صنعت هوایی کشور برداشته می‌شود.

افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملی «اوج»
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع همچنین در آیین افتتاح موتور توربوجت ملی «اوج» که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با فعالیت جهادی دانشمندان، طراحان و متخصصین صنعت دفاعی کشور ساخته شده است گفت: موتور ملی اوج به عنوان اولین موتور توربوجت بومی توسعه یافته جهت تامین نیروی پیشران جنگنده‌های کشور از جمله جنگنده‌های کوثر، صاعقه، آذرخش و جت آموزش پیشرفته یاسین و در محدوده وزن برخاست حدود ۱۰ تن است.

وی افزود: سیستم کنترل موتور «اوج» از نوع هیدرومکانیکال است که در صورت نیاز قابلیت ارتقاء به سیستم تمام الکترونیک (FADEC) را دارد.

رونمایی از موتور بومی توربوفن سبک «جهش»/ افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملی «اوج»

امیر خواجه فرد با بیان اینکه فناوری بسیار پیچیده این موتور موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور شده است گفت: فناوری به کار رفته در «اوج» به عنوان یک بسته مرجع، زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتور‌های توربوفن و توربوشفت نیمه‌سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: این موتور با اتکا به توانمندی داخلی و تکیه بر دانش و تخصص مهندسان کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت علمی و فنی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با تولید بومی بیش از ۱۴ هزار قطعه و مجموعه متعلقات، برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ ساخته و توسط ریاست جمهور در روز صنعت دفاعی رونمایی شد.

رونمایی از موتور بومی توربوفن سبک «جهش»/ افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملی «اوج»

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود: دومین دستگاه از این موتور نیز در سال ۱۳۹۶ تولید و تست آن در آزمایشگاه موتور ملی اوج صورت پذیرفت و آزمون‌های زمینی، تاکسی و پروازی این موتور نیز در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بر روی هواپیمای بومی کوثر با موفقیت انجام شد.

امیر خواجه‌فرد گفت: این افتخار را داریم که به فضل الهی و در روز صنعت دفاعی با افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملی اوج، گام بلندی در مسیر خوداتکایی در رفع نیاز‌های ناوگان هوایی نیرو‌های مسلح کشور برداشته شده و جمهوری اسلامی ایران در زمره هشت کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت و تولید این دسته از موتور‌های هوایی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار