چهل‌سالگی سرو/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

۴ دهه مجاهدت در راه دفاع از آرمان‌های اسلام

«سپاه بدر» از سال ۱۳۶۱ که تشکیل شد تا به امروز مجاهدت‌های زیادی را در جبهه نبرد حق علیه باطل داشته است.
کد خبر: ۴۱۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹ - 24August 2020

۴ دهه مجاهدت در راه دفاع از آرمان‌های اسلام/ «عملیات مرصاد» اوج نقش‌آفرینی «سپاه بدر» در دوران دفاع مقدسگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «سپاه بدر» شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۶۱ توسط آیت‌الله هاشمی شاهرودی تشکیل و پس از ۳۰ ماه رهبری آن به آیت‌الله سید محمد باقر حکیم منتقل شد؛ در آن دوران مشخص نبود، چگونه باید توان نظامی «سپاه بدر» سازماندهی شود؛ بنابراین شهید اسماعیل دقایقی مسئولیت این کار را بر عهده گرفت.

تیپ بدر در آن مقطع زمانی متشکل از دو گروه احرار و بعد‌ها مجاهدین می‌شد که احرار متشکل از اسیران عراقی بود و مجاهدین نیز افرادی بودند که علیه رژیم بعث و صدام به مبارزه می‌پرداختند و اکثر آن‌ها توسط عوامل رژیم بعث زندانی و بعد از شکنجه وحشتناک و سهمگین به اعدام محکوم می‌شدند.

احرار از میان اسیران عراقی تشکیل می‌شد که به رغم آنکه اسیر بودند، اما به این نتیجه دست یافته بودند که صدام آن‌ها را به زور و با فریب به جبهه کشیده است تا با ایرانی‌ها بجنگند که این دسته از اسیران علاقمند بودند تا در نبرد حق علیه باطل در جبهه حق قرار گیرد.

این نیرو‌ها برای اولین بار در عملیات خیبر علیه رژیم بعث شرکت کردند و در طول فعالیت خود در عملیات‌های مختلف درخشیدند.

اوج نقش‌آفرینی سپاه بدر در دوران دفاع مقدس برمی‌گردد به عملیات مرصاد؛ «ابواحمد النداوی» یکی از رزمندگان سپاه بدر در عملیات مرصاد نیز حضور داشته است، درباره تعداد شهدای این لشکر می‌گوید: «در مجموع ۱۰۵ نفر از سپاه بدر در عملیات مرصاد به شهادت رسیده‌اند که دو تن از آنان بحرینی و یک نفر فرانسوی بودند که این سه نفر نیز از نیرو‌های سپاه بدر محسوب می‌شدند».

بعد از سرنگونی صدام و در پی آن متلاشی شدن حزب بعث و تشکیل دولت مستقل در عراق افرادی که در سپاه بدر سازماندهی شده بودند، نقش مهم و بسزایی را در ایجاد امنیت و استقرار حکومت ایفاء کردند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار