چهل‌سالگی سرو/ پدر صنعت دفاعی خراسان:

عیار انسان‌ها در نحوه برخورد با رویدادها مشخص می‌شود

مرحوم سردار صادق صبحی در فرازی از دست‌نوشته خود آورده است: ما در هر لحظه مورد آزمایش هستیم، نباید تصور بشود که در کناری نشسته و حوادث می‌آیند و می‌روند، باید قدر خویش را بدانیم و با آن حوادث خویش را بیازماییم که آزموده می‌شویم، ما در هر چشم زدن مسئولیم و هر حرکت، ما را در یکی از دو جهت حق یا باطل قرار می‌دهد.
کد خبر: ۴۱۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹ - 21August 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «صادق صبحی» در سال ۱۳۳۴ در اصفهان به دنیا آمد. وی بعد از گذراندن مقطع متوسطه در سال ۱۳۵۲ در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران پذیرفته شد.

وی که در دوران دانشجویی از جوانان فعال بود همانند دیگر آحاد ملت ایران در حرکت‌های مردمی علیه رژیم طاغوت شرکت داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سردار صبحی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نقش داشت و به دلیل تسلط به زبان انگلیسی رسالت انقلابی خود را در این رویداد عظیم که امام خمینی (ره) آن را انقلاب دوم نامیدند به خوبی ایفا کرد.

وی با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، داوطلبانه به این نهاد انقلابی پیوست. سردار صبحی در سال ۱۳۵۹ به عنوان معاون واحد مخابرات ستاد مرکزی سپاه پاسداران و در سال ۱۳۶۱ به جانشینی واحد مخابرات قرارگاه خاتم الانبیا (ص) منصوب شد و از تجربیات خود در راستای ارتقای توان سپاه در حوزه مخابرات استفاده کرد.

سردار صبحی در سال ۱۳۶۲ به عنوان مسئول مخابرات ستاد منطقه ۵ سپاه ادامه خدمت داد و در سال ۱۳۶۵ مسئولیت مرکز مخابرات ثامن‌الائمه (ع) در مرکز آموزش تخصصی نیروی زمینی سپاه پاسداران عهده‌دار شد.

تلاش‌های سردار صبحی در جریان عملیات‌های مختلف در زمینه مدارهای مخابراتی و نیز راه‌اندازی سامانه‌های اف‌ایکس و ماکس و برقراری ارتباط بین فرماندهان و نیروهای عمل کننده از طریق بیسیم با استفاده از خطوط مخابراتی شهری چشمگیر بود.

وی در دوران دفاع مقدس علی‌رغم مسئولیت‌هایی که در مرکز داشت از چند روز قبل تا چند روز بعد از عملیات در مناطق جنگی حضور پیدا می‌کرد و با بهره‌گیری از تخصص خود نسبت به راه‌اندازی سامانه‌های مخابراتی و رفع مشکلات آن اقدام می‌کرد.

پس از شکل‌گیری وزارت سپاه پاسداران و تشکیل معاونت صنایع خودکفایی در این وزارتخانه، سردار صبحی در سال ۱۳۶۵ به عنوان معاون صنایع خودکفایی وزارت سپاه در استان خراسان منصوب و توفیق بنیانگذاری صنعت دفاعی در این استان را از آن خود کرد.

ایجاد مجتمع‌های صنعتی در شمال، غرب و جنوب مشهد و نیز مراکزی در دیگر شهرهای استان، باعث توسعه صنایع دفاعی و جذب نیروهای مستعد و متعهد شد که بسیاری از آنها هم اکنون در صنعت دفاعی مشغول به خدمت هستند.

پس از ادغام وزارت‌های سپاه و دفاع ملی و تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، خدمات سردار صبحی با ایجاد صنایع متالوژی خراسان در سال ۱۳۶۸ تحت عنوان مجتمع شهید کاوه ادامه داشت.

راه‌اندازی کارخانجات ابزاربرشی کاوه، کولرسازی امین، افتتاح مرکز خدمات رایانه ثامن و نیز درمانگاه حضرت رضا (ع) از دیگر خدمات سردار صبحی در مشهد بود.

نقشی که سردار صبحی از سال ۱۳۶۵ به بعد در تشکیل واحدهای عظیم صنعتی در وزارت سپاه و بعدها در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استان خراسان رضوی ایفا کرد منحصر به فرد بود.

با مدیریت قاطع و شبانه‌روزی سردار صبحی، تعداد زیادی از دانشجویان مستعد و متعهد به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی از دانشگاه‌های مختلف استان خراسان و دیگر مناطق کشور جذب صنایع دفاعی این استان شده و توانستند وی را به بهترین نحو در پشتیبانی از جبهه‌های حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس یاری کنند.

سردار صبحی در سال ۱۳۷۵ صنایع دریایی ثامن‌الائمه (ع) در مشهد بنیان نهاد. توسعه مراکز دفاعی در استان خراسان تا مرز هشت صنعت همه مرهون تلاش‌های سردار صبحی است.

وی در اواخر دهه هفتاد دچار بیماری ام اس شد و به دلیل این بیماری در سال ۱۳۸۵ و زودتر از موعد بازنشسته شد.

سردار صادق صبحی سرانجام در روز جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ به دیار حق شتافت و خانواده و همرزمان قدیمی خود را در نیروهای مسلح که از او به عنوان یک پدر و نیز بنیانگذار صنعت دفاعی در خراسان یاد می‌کنند برای همیشه داغدار کرد.

فرازهایی از دست نوشته‌های سردار صبحی

ما در هر لحظه مورد آزمایش هستیم، نباید تصور بشود که در کناری نشسته و حوادث می‌آیند و می‌روند و به ما ربطی ندارند بلکه ما در آنها و آنها در ما اثر می‌گذارند و ما جزئی از آن مجموعه هستیم که حادثه در آن رخ می‌دهد.

پس باید قدر خویش را بدانیم و با آن حوادث خویش را بیازماییم که آزموده می‌شویم و آنقدر هستیم که در این آزمون‌ها نشان می‌دهیم و اجرمان آنقدر هست که هستیم در هر چشم زدن مسئولیم و هر حرکت، ما را در یکی از دو جهت حق یا باطل قرار می‌دهد.

این دردها و این سختی‌ها نعمتی است، از آن رو که تو را به درد می‌آورد و به این درد به سوی معبود رو می‌آوری و از او پناه می‌جویی و به فکر دردهای عقوبت می‌افتی و چنین خود را می‌یابی، در درد است که متولد می‌

شب از درد نمی‌خوابی، به هر دری می‌زنی اما تنها او پناه توست و آن هنگام که او را طلب کردی و به راز و نیاز با او نشستی، در جهانی از نور، حرکت و عرفان متولد می‌شوی.
در طلبت چنان سماجت کن که او را بیابی و آنگاه که خود را به تو نمایاند، رهایش مکن، بشناسش، در او غرق شو که عاشقش می‌شوی.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار