سفیر ایران در انگلیس خبر داد؛

تأکید کشورهای عضو برجام بر عدم امکان توسل آمریکا به «مکانیسم ماشه»

«سید حمید بعیدی‌نژاد» اعلام کرد که تمامی کشورهای عضو برجام شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا، به‌طور جداگانه و در اقدامی متحد و یکپارچه اعلام کردند که آمریکا به‌دلیل خروج از برجام، امکان توسل به مکانیسم ماشه را ندارد.
کد خبر: ۴۱۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ - 21August 2020

تأکید کشورهای عضو برجام بر عدم امکان توسل آمریکا به سازوکار «اسنپ بک»به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سید حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به اقدام روز گذشته آمریکا در استفاده از «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، نوشت: «به‌دنبال اقدام یک‌جانبه آمریکا برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تمامی کشورهای عضو برجام شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا، امشب به‌طور جداگانه و در اقدامی متحد و یکپارچه اعلام کردند که آمریکا به‌دلیل خروج از برجام، امکان توسل به سازوکار «اسنپ بک» را ندارد».

بنا بر این گزارش، روز گذشته «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با سفر به نیویورک و دیدار با سفیر اندونزی در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه شد. اقداماتی که با مخالفت صریح کشورهای باقی مانده در برجام و همچنین اتحادیه اروپا شد.

منتقدان به اقدام آمریکا معتقدند که به دلیل آنکه دونالد ترامپ در هشتم می ۲۰۱۸ دستور خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام را صادر کرده است، دیگر واشنگتن حقی برای استفاده از سازوکارهای تعریف شده در قالب توافق هسته‌ای و قطع‌نامه ۲۲۳۱ را دارا نیست.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تلاش آمریکا برای بهره‌گیری از سازوکار مکانیسم ماشه یا همان اسنپ بک، به شکستی دیگر برای واشنگتن در شورای امنیت تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار