لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی در محرم کرونایی

تاسیس شبکه‌ای مستقل از شبکه‌ی قرآن از سوی رسانه ملی در فضای مجازی که متولی و بازتاب دهنده‌ی عزاداری‌های عاشقان اهل بیت است، خالی از لطف نبوده و نیست.
کد خبر: ۴۱۲۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ - 22August 2020

لزوم توجه به برندینگ رسانه‌ای در فضای مجازیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ ماه محرم از راه رسید. ماه ارادت به خاندان رسول اکرم صلوات الله علیه و آله. ماه عزاداری اهل بیت سلام‌الله علیهم اجمعین. ماهی که همه‌ی مومنین از هر طیفی که باشند، قلب‌هایشان به عشق اهل بیت پیامبر می‌تپد، سیاه می‌پوشند و عزادار حسین و اصحاب حسین و عزادار علی اصغر، طفل چند ماهه‌ی امام سوم می‌شوند.

همه عزادار اصحاب و یاران صدیق امامی می‌شوند که در شب عاشورا و در تاریکی شب، ماندن را به رفتن ترجیح دادند و برای ابدیت ماندگار شدند. آری، این ماه، ماه حسین است. ماه قیام حق علیه باطل.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان حضور گسترده در هیات‌های عزاداری مانند سالیان قبل نیست. بسیاری از عاشقان اباعبدالله و اصحاب دیگر نمی‌توانند مانند سابق در هیات‌ها، حسینیه‌ها، تکایا و مساجد و رواق حرم امامزادگان علیهم السلام اجمعین حضور چشمگیری داشته باشند. در این میان، راه‌اندازی هیات آنلاین در بستر فضای مجازی توسط شرکت مخابرات ایران اقدامی قابل تحسین است. تمام مشتاقان و عاشقان اهل بیت می‌توانند از طریق دسترسی به این سامانه به صورت مجازی در عزای سیدالشهدا شرکت کنند.

دیگر از اقداماتی که در ایام منتهی به محرم الحرام توسط صدا و سیما جهت پوشش آنلاین عزاداری سالار شهیدان صورت گرفت، تاسیس شبکه‌ای مجازی به این منظور بوده است. این شبکه‌ی تلویزیونی مستقیما تمام برنامه‌های سوگواری سید و سالار شهیدان که از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌روند، (از جمله نماهنگ، عزاداری، ارتباط مستقیم، سخنرانی و...) را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این اقدام صدا و سیما بسیار درخور شان است. اگرچه شبکه‌ی قرآن معمولا پیشگام تولید و پخش برنامه‌های مذهبی سیماست و می‌توانست امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این وظیفه را بر عهده بگیرد. اما تاسیس شبکه‌ای مستقل از شبکه‌ی قرآن که متولی این امر یعنی بازتاب دهنده‌ی عزاداری‌های عاشقان اهل بیت در سیما باشد، خالی از لطف نبوده و نیست. حتی این شبکه می‌تواند برای دیگر مناسبت‌های مذهبی سال نیز در کنار شبکه‌ی قرآن جهت پوشش انواع مراسم مذهبی مثمر ثمر باشد. اما به لحاظ رسانه‌ای نکاتی هم حائز تذکر هستند.

نخست این که این شبکه فقط از طریق فضای مجازی (از طریق سایت شبکه‌ی قرآن و سایت تلوبیون متعلق به صدا و سیما) قابل دریافت است. محتوی این شبکه به گونه‌ای است که به عنوان یک شبکه‌ی مستقل تلویزیونی نیز می‌تواند از طریق گیرنده‌های دیجیتال و ماهواره‌ای برای همه‌ی مشتاقان اهل بیت قابل دریافت باشد.

نکته دوم و قابل تامل نام و یا به اصطلاح برند این شبکه‌ی تلویزیونی در بستر اینترنت است. این شبکه از طریق سایت شبکه‌ی قرآن با نام شبکه‌ی شمس قابل دریافت است در صورتی که از طریق پایگاه اینترنتی تلوبیون با نام شبکه‌ی بشارت دریافت می‌شود. با توجه به این که این شبکه‌ی تلویزیونی اینترنتی بسیار نوپاست و فعلا فقط از طریق اینترنت قابل دریافت است، لازم است متولیان امر، نام و برندی واحد را برای این شبکه‌ی تلویزیونی اینترنتی تعیین کنند که در خور شان مخاطبین عزادار باشد.

واژه‌ی شمس به معنای خورشید می‌تواند استعاره‌ای وجود نازنین امام حسین علیه السلام باشد و در ضمن سه سرواژه‌ی عبارت «شبکه‌ی ملی سوگواری» را نیز تداعی می‌کند. واژه‌ی بشارت نیز ضمن این که یادآور طرح قرآنی بشارت سیماست، می‌تواند انتخاب خوبی باشد، زیرا بشارت در آن واحد در مراسم سوگ و عزا و شادی اهل بیت حائز معناست و به نوعی مژده‌ی آمدن نواده‌ی غائب از نظر حسین علیه السلام را می‌دهد.

رسانه‌ی ملی با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد و نیز با توجه به برندینگ رسانه‌ای می‌تواند در جلب و جذب مخاطب مخصوصا در ایام محرم و صفر مانند گذشته موفق باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار