یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

شور و شعور حسینی در «فضای مجازی»

امروز که فضای مجازی به بخشی از زندگی افراد تبدیل شده و حال و هوای سوگواری در آن فضا نهادینه شده باید از این بستر برای مخابره پیام عاشورا به سراسر جهان استفاده کنیم.
کد خبر: ۴۱۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۵ - 25August 2020

شور وشعور حسینی در دوران کروناییگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ ماه حزن و اندوه محرم‌الحرام غم‌انگیزترین و باشکوه‌ترین ماه خداست. در عاشورای حسینی آسمان و زمین عزادارند و ناله و نوحه سر می‌دهند و قلب‌های انسان‌ها در اشک و آه قالب تهی می‌کنند.

ملت ولایتمدار ایران از گذشته تا کنون با شور و شعور حسینی زندگی کرده و انقلاب اسلامی را تداوم راه کربلا می‌داند و سرمایه‌اش را از حماسه حسینی (ع) گرفته است.

عزاداری ایام محرم هر سال در کشورمان پرفروغ‌تر و گسترده‌تر برگزار می‌شود؛ اما امسال سایه سنگین ویروس کرونا باعث شد تا سوگواری‌ها متفاوت اما پربارتر برگزار شوند.

هیأت‌ها و حسینیه‌ها با مشارکت مردم، به‌ویژه جوانان با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی مراسم متفاوتی را برگزار کردند. محدودیت ناشی از کرونا فضای مجازی را هم پربار کرده و برخی از مردم از تلویزیون و فضای‌ مجازی اقامه عزا می‌کنند.

کاربران فضای مجازی در این دوران از فضای روحانی و معنوی فعالیت هیأت‌های مجازی هم استفاده کرده و از برکات مجالس سخنرانی هم بهره لازم را می برند. در کنار این اقدام نوپا برخی از مداحان معروف از جمله محمود کریمی گفته است روضه‌های قدیمی را متناسب با شرایط کرونا احیا می‌کند و پویش پرچم به راه می‌اندازد.

این ذاکر اهل بیت پیشنهاد کرد تا مردم برای تبلیغ پویش «هر خانه یک‌ حسینیه» از فضای مجازی استفاده کرده و تمام کوچه و محله را پر از پرچم کنند این اقدام که در راستای منویات رهبر انقلاب اسلامی بود خرسندی وزیر بهداشت را به همراه داشت و در پیامی از ایشان به دلیل طرح نو عزاداری در تهران تقدیر کرد.

عزاداری و زنده نگه‌داشتن حادثه کربلا از سفارش‌های مکرر امامان معصوم (ع) بوده و با توجه به فراگیرشدن شبکه‌های اجتماعی، مجالس عزاداری با اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های مجازی کار را برای مردم متدین کشورمان آسان کرده‌ است.

برخی از هیأت‎های مذهبی هم با راه‎اندازی پویشی با عنوان «قرار عاشقی در هیأت مجازی» اقدام به پخش زنده مراسم زیارت، مداحی و مناجات در فضای مجازی کرده‎اند که شایسته تقدیر است.

امروز که فضای مجازی به بخشی از زندگی افراد تبدیل شده است و حال و هوای محرم و سوگواری در آن فضا نهادینه شده باید از این بستر برای مخابره پیام عاشورا به سراسر جهان استفاده کنیم.

گفتمان سازی فرهنگ عاشورایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید شور همراه با شعور در این فضا برای همه آحاد جامعه فراهم شود؛ چراکه پرچم بیداری و عزت در عاشورای حسینی همواره در مقابل ظلم، اشرافیت و جهالت پیروز و استوار است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها