دفاع‌پرس بررسی کرد؛

هدف آمریکا از فروش جنگنده‌های اف‌35 به امارات/ دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی با فروش تسلیحات به ابوظبی

چند روز پس از توافق جنجالی و بحث برانگیز امارات و رژیم صهیونیستی، برنامه ایالات متحده برای فروش جنگنده‌های مدرن اف ۳۵ به شیخ نشینان عرب، در حال تولید موج‌های خبری گسترده در سطح بین‌المللی است.
کد خبر: ۴۱۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۴ - 26August 2020

گروه بین‌الملل دفاع پرس: هفته گذشته ترامپ گفت که طرح معامله با امارات که شامل هواپیما‌های بدون سرنشین پیشرفته نیز خواهد بود، «تحت بررسی» بوده است و «آن‌ها قطعا پولی برای انجام این طرح به دست خواهند آورد.»

رژیم صهیونیستی این اظهارات را دوست ندارد؛ هرچند که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بیانیه اعتراض خود را منتشر کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نیز گفت که تل‌آویو با هرگونه فروش هواپیمای اف -۳۵ به ابوظبی مخالف است. اعتراض تل‌آویو به معامله در وضعیت ابهام فرو رفته است.

دومین عامل تصمیم ترامپ مبنی بر فروش جنگنده‌های پیشرفته، انگیزه مالی است؛ چرا که صنایع آمریکا در وضع بحرانی قرار دارند و ترامپ می‌داند که فروش تسلیحات بیشتر می‌تواند به شروع مجدد اقتصاد ایالات متحده کمک کند. ترامپ از زمان تصدی مقام خود، فروش سلاح به متحدین را در دستورکار خود داشت. نخستین مقصد خارجی وی به‌عنوان رئیس جمهور، عربستان سعودی و سایر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بودند که یک توافق‌نامه تسلیحاتی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار منعقد کردند.

در حال حاضر شیوع ویروس کرونا با ثبت یک رکود بی‌سابقه، اقتصاد کشور را مختل کرده و تعداد بیکاران با ۴۲ میلیون نفر است‌؛ ترامپ بدون شک برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری که برای سوم نوامبر تعیین شده، به چنین نوع معاملاتی نیاز دارد. دومین عامل تصمیم ترامپ مبنی بر فروش جنگنده‌های مدرن، نیاز به تشویق اماراتی‌ها برای عادی سازی روابطشان با رژیم صهیونیستی است. تاکنون واشنگتن اف ۳۵ را فقط به متحدان استراتژیک خود تحویل داده است و این می‌تواند هشداری برای قطر و عربستان سعودی که میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکایی هستند و پیمان‌های امنیتی با آمریکا دارند، باشد. عربستان سعودی و قطر تاکنون در مورد عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی محافظه کار بوده‌اند، اما کاخ سفید از آن‌ها خواسته است که از این توافق‌نامه آشکارا و با قاطعیت حمایت کنند؛ و سومین عامل و انگیزه برای ترامپ افزایش یافتن تنش‌ها با ترکیه است. امارات متحده عربی در یک اردوگاه منطقه‌ای مخالف اردوگاه اخوان المسلمین به رهبری ترکیه است. ارتقاء توانایی‌های نظامی اماراتی مطمئناً بر رقابت ترکیه و امارات در لیبی و دریای مدیترانه تأثیر خواهد گذاشت. سال گذشته، ایالات متحده تحویل برنامه ریزی شده جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را لغو کرد، زیرا آنکارا با توافق خود با روسیه برای خرید پدافند هوایی اس ‌400 روبرو شد.

در همین حال، یک مسئله جالب توجه، اعتراض تل‌آویو به متحد اصلی و منطقه‌ای خود در مورد معامله با ابوظبی است. اما چرا مخالفت رژیم صهیونیستی نباید جدی گرفته شود؟ و چرا ترامپ به‌طور محکم به قصد خود برای فروش اسلحه به اماراتی‌ها پافشاری می‌کند؟

واضح است که یکی از دلایل اصلی لغو تحویل جنگنده‌های اف‌۳۵ به ترکیه در سال گذشته رژیم رژیم صهیونیستی بود؛ چرا که منافع امنیتی رژیم صهیونیستی نقش تعیین کننده‌ای در سیاست‌های آمریکا برای غرب آسیا دارد. با این حال، در ماهیت اعتراض رژیم صهیونیستی به فروش هواپیما‌های جنگی استراتژیک به امارات و ترکیه تفاوت وجود دارد. رژیم صهیونیستی و عمدتا نتانیاهو ترکیه را حتی یک تهدید امنیتی احتمالی برای تل‌آویو حتی بدون وجود رجب طیب اردوغان می‌دانند. این دیدگاه در سال‌های اخیر با افزایش رقابت ژئوپلیتیکی آنکارا و تل آویو در دریای مدیترانه و فشار ترکیه برای ایفای نقشی در فلسطین تقویت شده است.

اما وقتی نوبت به امارات می‌رسد، نتانیاهو به دلیل لزوم حفظ برتری استراتژیک رژیم صهیونیستی، به ویژه برتری هوایی و هسته‌ای در منطقه، بیانیه اعتراض آمیز صادر می‌کند. این بیانیه نمادین است، زیرا اثرات مخرب آن بر روند عادی‌سازی واضح است. در حقیقت، رژیم صهیونیستی می‌توانند اعتراض خود را به‌طور غیر رسمی ابراز کنند بدون آنکه آنرا به صورت عمومی بیان کنند.

آنچه در مورد این پرونده مهم است این است که یک گزارش از CNN روز شنبه، ارتباط مخفی مشاور ترامپ و داماد جارد کوشنر برای نهایی کردن توافق برای تهیه سلاح‌های پیشرفته امارات از جمله اف ۳۵ را اعلام کرد. این گزارش افزود، این تلاش‌ها آژانس‌ها و کمیته‌های متخصص کنگره را متهم به تصویب چنین قرارداد‌هایی کرده است. سی ان ان افزود: کوشنر از گفت‌وگو‌های دولت با امارات متحده عربی در مورد فروش بالقوه پیشرفته تسلیحات که توسط مدیر ارشد شورای امنیت ملی آسیا برای خاورمیانه، میگوئل کوره رهبری شده است، حمایت می‌کند. با توجه به این تلاش‌های کوشنر و روابط محکم وی با لابی‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا، می‌توان نتیجه گرفت که اعتراض رژیم صهیونیستی چندان جدی نیست.

اما ترامپ، با انگیزه از سیاست «آمریکای اول» خود و همچنین تازه کردن اقتصاد آمریکا فقط سه ماه قبل از انتخابات، این پتانسیل را دارد که نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را نادیده بگیرد.

از جنبه دیگر، درست برخلاف ترکیه که سیاست خارجی مستقل تری از پادشاهی‌های خلیج فارس دارد، امارات در سیاست خارجی خطوط ترسیم شده آمریکا را دنبال می‌کند. در همین زمان، آمریکایی‌ها به طور فعال تسلیحات مورد نیاز ایالات متحده و پایگاه‌های نظامی در امارات را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها