مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی:

فعالیت‌های جهادی از افتخارات نسل اول انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام احمد احمدی‌پناه گفت: بیشتر پیشکسوتان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سابقه حضور و فعالیت در جهاد سازندگی و جهادی بودن را در کارنامه خود دارند.
کد خبر: ۴۱۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸ - 27August 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست هم‌اندیشی و تبیین نقش روحانیون سازمان جهاد سازندگی خراسان رضوی در دوران دفاع با مقدس با حضور حجت‌الاسلام «احمد احمدی‌پناه» مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، «نعمت‌الله سجادی» مدیر اجرایی دانشنامه دفاع مقدس استان و حجت‌الاسلام «علیرضا دهقان» مدیر نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس این استان؛ در مشهد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام احمدی‌پناه با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) اظهار داشت: نهضت عاشورا همچون خون در رگ‌های فرد فرد جامعه اسلامی جریان دارد و باعث تداوم حیات ما می‌شود.

وی در ادامه به اهمیت اقدامات صورت گرفته در حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد و افزود: مجموعه‌هایی همچون اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس که در جهت احیای فرهنگ شهادت در جامعه فعالیت دارند؛ باید بدانند که شهدا روح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و ایثار و از خودگذشتگی آنها ضامن بقای انقلاب سالامی شد.

این مسئول تأکید کرد: اگر همه قلم‌ها و دستگاه‌ها بسیج شوند تا عظمت شهید و شهادت را بیان کنند حق مطلب را نخواهند توانست ادا کنند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در پایان تأکید کرد: بیشتر پیشکسوتان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سابقه حضور و فعالیت در جهاد سازندگی و جهادی بودن را در کارنامه خود دارند. این روحیه اگر در جامعه نهادینه شود نسل آینده می‌تواند با بهره‌گیری از آن در جهت اعتلای انقلاب اسلامی تا ظهور حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (ع) گام بردارد.

در ادامه جلسه؛ سجادی ضمن اشاره به چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس گفت: باید از هر روز این دوره بهره گرفت و در جهت کارهای فکری و نرم‌افزاری برای نسل جوان استفاده کرد.

وی در اهمیت جمع‌آوری خاطرات روحانیون رزمنده در جهادسازندگی یادآور شد: مداخل مورد استفاده ما در این عرصه بایستی مستند باشند. در این حوزه استاندارد کاری بر دو محور شکل گرفته است؛ نخست توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس برای پاسخگویی به نسل‌های آینده و دوم؛ در نظر گرفتن قانون بر محور برنامه ششم توسعه که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را ملزم به جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس می‌کند.

مدیر اجرایی دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی اظهار داشت: روحانیت جهاد سازندگی هم دوشادوش نهادهایی چون سپاه در عرصه‌های دفاع مقدس پیش می‌رفت به گونه‌ای که این نهاد انقلابی نیز دارای تیپ‌ها و گردان‌های مهندسی رزمی بود.

وی در تشریح نحوه بررسی نقش روحانیون جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس افزود: روحانیت جهاد سازندگی از دو بعد قابل بررسی است؛ نخست اینکه روحانیون جهاد سازندگی را در کنار سایر سازمان‌هایی که در دفاع مقدس حضور فعال داشتند مورد توجه قرار بگیرند. دوم اینکه این نقش به طور مستقل دیده شود و روحانیون جهادی و نقش آنها در سازمان جهاد سازندگی در آن دوران مورد بررسی قرار داد.

سجادی به تشریح نحوه جمع‌آوری اسناد روحانیون جهاد سازندگی در زمان دفاع مقدس را برای استفاده در دانشنامه دفاع مقدس استان پرداخت و یادآور شد: نخستین گام در این عرصه، شناسایی اسناد آن دوران است؛ در مرحله بعد اسناد اسکن شده و در ادامه تاریخ شفاهی روحانیون این سازمان بر اساس مدت حضور در جبهه احصا می‌شود و در مرحله آخر، این اطلاعات در تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس با محوریت شهدا و اشخاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در این جلسه بر هم‌افزایی بیش از پیش سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، لزوم برگزاری جلسات هم‌اندیشی با روحانیون و رزمندگان جهاد سازندگی، آمادگی سازمان جهاد کشاورزی استان برای ارائه اسناد مرتبط در قالب‌های مکتوب و تصویری به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بررسی نقش روحانیون جهاد سازندگی در صدور انقلاب به کشورهای مستضعف، لزوم پیگیری تاریخ شفاهی روحانیون جهاد سازندگی و گنجاندن این مطالب در دانشنامه دفاع مقدس، ارائه اطلاعات جمع‌آوری شده در قالب‌های هنری و رسانه‌ای و توجه هرچه بیشتر نقش روحانیت خراسان رضوی در اعزام روستاییان و پشتیبانی از جنگ در قالب شوراهای اسلامی روستاها با محوریت جهادسازندگی تأکید شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار