اوضاع وخیم پناهجویان آفریقایی در بازداشتگاه‌های جهنمی سعودی

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد که عربستان سعودی به بهانه جلوگیری از شیوع «کرونا»، صد‌ها و یا شاید هزاران پناهجوی آفریقایی را در بازداشتگاه‌های هولناک خود محبوس می‌کند تا بمیرند.
کد خبر: ۴۱۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱ - 31August 2020

اوضاع وخیم پناهجویان آفریقایی در بازداشتگاه‌های جهنمی سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، هفته‌نامه انگلیسی «ساندی تلگراف» طبق تحقیقاتی در گزارشی فاش کرد که عربستان سعودی که جزء یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان محسوب می‌شود، به عنوان بخشی از سیاست خود برای متوقف کردن شیوع کرونا ویروس، دستکم صد‌ها و شاید هزاران پناهجوی آفریقایی را در شرایط وحشتناکی که یادآور اردوگاه‌های بردگان لیبی است، محبوس کرده است.

پناهجویانی که در این بازداشتگاه‌های هولناک سعودی‌ها محبوس شده‌اند، تصاویری را به صورت مخفیانه و قاچاقی برای ساندی تلگراف ارسال کرده‌اند که ده‌ها مرد نحیف را نشان می‌داد که از شدت گرما بیحال شده و بدون پیراهن به صورت ردیفی و فشرده در اتاق‌های بسیار کوچک و بدون پنجره بر روی زمین افتاده بودند.

یکی از تصاویر ظاهراً جسدی را نشان می‌دهد که در میان یک پتوی بنفش و سفیدرنگ قرار گرفته است. ارسال‌کنندگان این تصاویر می‌گویند که این جسد فردی است که بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست داده است و همچنین گفته‌اند که غذا و آب کافی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

طبق این گزارش، در یکی از تصاویر دیگر که هفته‌نامه ساندی تلگراف از انتشار آن خودداری کرده است، یک جوان آفریقایی خود را از نرده‌هایی که بر روی یک دیوار کاشی‌کاری شده قرار گرفته بود، به دار آوریخته و دوستانش که بسیاری از آن‌ها از آوریل در بازداشتگاه‌های عربستان محبوس شده‌اند، می‌گویند که او به این دلیل خودکشی کرد که هیچ امیدی نداشت.

طبق این گزارش، پناهجویان آفریقایی که آثار زخم بر روی کمر آن‌ها قابل مشاهده است، می‌گویند که نگهبانان زندان به آن‌ها حمله می‌کنند و آن‌ها را مورد آزار قرار می‌دهند.

«آبیبه» یکی از پناهجویان اتیوپی‌الاصل که به مدت بیش از چهارماه است که در یکی از این اردوگاه‌های بازداشتی عربستان محبوس بوده است، در توصیف این بازداشتگاه‌های سعودی‌ها می‌گوید: «اینجا جهنم است. با ما همچون حیوان برخورد می‌شود و هر روز مورد ضرب و شتم قرار می‌گیریم».

او از طریق واسطه‌ای که توانسته بود با استفاده از یک تلفن قاچاق شده به این مرکز با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند، ادامه می‌دهد: «اگر ببینم راه فراری ندارم، خودکشی خواهم کرد. قبلاً بقیه چنین کاری کرده‌اند. تنها جرم من، ترک کشورم به منظور تلاش برای یک زندگی بهتر بوده است، اما آن‌ها ما را با شلاق و کابل برق طوری کتک می‌زنند که انگار قاتل هستیم».

انتشار این تصاویر موجی از خشم فعالان حقوق بشر را برانگیخته است و با توجه به اعتراضات جهانی جنبش‌های «جان سیاهپوستان اهمیت دارد»، انعکاس خاصی داشته است.

«آدام کوگل» معاون مدیر دیده‌بان حقوق بشر در خاورمیانه پس از مشاهده تصاویر هولناک از بازداشتگاه‌های پناهجویان آفریقایی در عربستان گفت: «تصاویر بیرون آمده از مراکز بازداشت در عربستان سعودی نشان می‌دهد که مقام‌های این کشور، پناهجویان شاخ آفریقا را در شرایط نامناسب، غیرانسانی و شلوغی قرار داده‌اند و هیچ اهمیتی به امنیت و عزت آن‌ها نمی‌دهند».

وی در ادامه افزود: «بازداشتگاه‌های نامناسب جنوب عربستان سعودی فاقد استاندارد‌های بین‌المللی است. برای کشور ثروتمندی، چون عربستان سعودی، هیچ بهانه‌ای برای نگهداری پناهجویان در چنین شرایط اسفناکی وجود ندارد».

کشور نفت‌خیز عربستان سعودی سالهاست که از نیروی کار مهاجر آفریقا و آسیا بهره‌برداری می‌کند. طبق برآورد‌ها در ژوئن ۲۰۱۹، ۶.۶ میلیون کارگر خارجی که ۲۰ درصد از جمعیت این کشور خلیج فارس را تشکیل می‌دادند، در مشاغلی طاقت‌فرسا و با درآمد بسیار کم مشغول به کار بودند.

پناهجویان در عربستان سعودی عمدتاً در کار‌های ساختمانی و دیگر کار‌های فیزیکی که سعودی‌ها ترجیح می‌دهند خودشان انجام ندهند، فعالیت می‌کنند.

طبق این گزارش، بسیاری از پناهجویان در عربستان سعودی از کشور‌های جنوب آسیا هستند، اما گروه بزرگی از آن‌ها از شاخ آفریقا که در امتداد دریای سرخ قرار دارد، به این کشور وارد شده‌اند.

بازداشتگاه‌هایی که ساندی تلگراف به آن اشاره کرده است با مردان اتیوپیایی پُر شده است و شواهد نشان می‌دهد که مراکز دیگری نیز وجود دارد که زنان در آنجا محبوس شده‌اند.

اطلاعات روزنامه ساندی تلگراف از طریق کانال‌های رمزگذاری شده از پناهجویانی که در بازداشتگاه‌های سعودی محبوس هستند، به دست آمده است و یکی از پناهجویان در بازداشت عربستان سعودی می‌گوید: «بسیاری از زندانیان به دلیل پنج ماه زندگی در بازداشتگاه، خودکشی کرده‌اند یا از بیماری‌های روحی و روانی رنج می‌برند. نگهبانان ما را مسخره می‌کنند و می‌گویند، دولت شما اهمیتی نمی‌دهد که ما چه بلایی به سر شما بیاوریم».

یکی دیگر از پناهجویان در این خصوص گفت: «یک پسر جوان که حدود ۱۶ سال سن داشت، ماه گذشته خود را به دار آوریخت. نگهبانان، فقط جسدش را طوری که انگار زباله است، به بیرون پرتاب کردند».

در زمان شیوع ویروس کرونا در ماه مارس ۲۰۲۰، دولت عربستان در ریاض نگران شد که پناهجویان که اکثراً در مکان‌های بسیار کوچک و به صورت فشرده به سرمی‌برند، عامل شیوع ویروس شوند.

طبق این گزارش، سه هزار تن از پناهجویان اتیوپی در ۱۰ روز اول ماه آوریل از عربستان اخراج و به کشورشان بازگردانده شدند و در یکی از یادداشت‌های فاش شده سازمان ملل نیز اعلام شد که عربستان در صدد است ۲۰۰ هزار پناهجوی دیگر را به کشورهایشان بازگرداند که بعد از افشای این مطلب، فشار‌های بین‌المللی به ریاض برای توقف این سیاست تشدید شد و عربستان یک مهلت قانونی برای اخراج پناهجویان دریافت کرد.

ساندی تلگراف در بررسی‌های خود دریافته است که بسیاری از پناهجویانی که پنج ماه پیش برای اخراج در نظر گرفته شده بودند، در بازداشتگاه‌های آلوده و در معرض بیماری در حال مرگ هستند.

یکی از پناهجویان این بازداشتگاه‌ها می‌گوید: «ما اینجا رها شدیم تا بمیریم. کووید-۱۹؟ چه کسی می‌داند؟ اینجا پُر از بیماری است. همه اینجا بیمار هستند. هرکسی دردی دارد».

این تصاویر که به صورت مخفیانه از زندان به بیرون قاچاق شده است، نشان می‌دهد بسیاری از آن‌هایی که در این بازداشتگاه‌ها محبوس شده‌اند، به عفونت‌های پوستی دچار شده‌اند و هیچ درمان پزشکی دریافت نمی‌کنند.

یکی از زندانیان اتیوپیایی می‌گوید: «ما در روز یک تکه نان می‌خوریم و مقداری برنج در شب دریافت می‌کنیم. تقریباً آب نداریم و توالت‌ها سرریز کرده است و فاضلاب‌ها به محلی که غذا می‌خوریم می‌ریزد. بوی (متعفن) که داریم به آن عادت می‌کنیم، اما بیش از صد نفر در یک اتاق هستیم و گرما دارد ما را می‌کشد».

یکی از کلیپ‌های ویدئویی کوتاه که از درون بازداشتگاه به بیرون قاچاق شده است، چندین اتاق را نشان می‌دهد که با کثافات ناشی از توالت‌های سرریز شده، پوشیده شده است.

یکی از پناهجویان می‌گوید: «توالت‌ها گرفته است، ما تلاش کردیم تا مسیر آن را بازکنیم، اما نتوانستیم به همین دلیل در چنین کثافتی زندگی می‌کنیم و حتی در آن می‌خوابیم».

وی در ادامه با اشاره به «آبی احمدعلی» نخست وزیر اتیوپی که برنامه جایزه صلح نوبل نیز بوده گفت: «برای [سعودی‌ها]و حتی آبی، ما مثل مورچه می‌مانیم، وقتی بمیریم، گویی یک مورچه مرده است، هیچ اهمیتی نمی‌دهد و توجهی به آن ندارد».

طبق این گزارش، عربستان سعودی به شدت از نظر نژادی طبقه بندی شده است به طوریکه پناهجویان آفریقایی از حقوق قانونی اندکی برخوردار هستند و بسیاری از آن‌ها می‌گویند توسط کارفرمایانشان مورد استثمار، سوء استفاده جنسی و نژادی قرار می‌گیرند.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۳، قوانین جدیدی در عربستان وضع شد که بیش از پیش حقوق پناهجویان و چشم‌انداز استخدام کارگران خارجی را محدودمی‌کند و تحت حکومت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که در سال ۲۰۱۷ قدرت را به دست گرفت، سرکوب پناهجویان در عربستان تشدید شده است.

ساندی تلگراف در بررسی‌های خود موفق به تعیین موقعیت جغرافیایی دو مرکز بازداشت پناهجویان آفریقایی شده است که یکی از آن‌ها در «الشمیسی» نزدیکی شهر مکه و یکی از آن‌ها در «جیزان» شهر بندری در نزدیکی یمن است و ظاهراً بازداشتگاه‌های دیگری نیز در عربستان وجود دارد که هزاران شهروند اتیوپیایی در آن محبوس شده‌اند.

پناهجویان در هر یک از این بازداشتگاه‌ها گفته‌اند که صد‌ها نفر در هر اتاق جای گرفته‌اند و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ساختمان‌هایی در هر دو مرکز وجود دارد که به این مفهوم است که احتمالاً پناهجویان بیشتری در هر مرکز هستند که غیرقابل شمارش هستند.

بسیاری از این پناهجویان می‌گویند قبل از آنکه در این اردوگاه‌ها محبوس شوند، از خانه‌هایشان در شهر‌های مختلف عربستان سعودی جمع‌آوری شده‌اند.

طبق این گزارش، علاوه بر اتیوپی، پناهجویانی از کشور جنگ زده یمن نیز در این اردوگاه‌های هولناک عربستان محبوس هستند.

ساندی تلگراف با سفارت عربستان در لندن برای اظهارنظر درباره این گزارش، تماس برقرار کرد، اما تا زمان انتشار این خبر هیچ‌گونه پاسخی دریافت نکرد. از طرف دیگر، نماینده دولت اتیوپی در غرب آسیا نیز حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش نشد.

این روزنامه انگلیسی در گزارش خود تأکید کرد که در گزارش خود نام پناهجویان را به واسطه محافظت از هویتشان، تغییر داده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار