در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

جشنواره فیلم مقاومت باید سیمای زیبای مقاومت را به تصویر بکشد

یک كارشناس خاورميانه با تاکید بر نقش مهم رسانه‌ها و به ویژه سینما در معرفی سیمای واقعی مقاومت در سراسر جهان، پاسداشت این مهم در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را امری ضروری و ارزنده توصیف کرد.
کد خبر: ۴۱۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ - 06September 2020

«مجيد صفاتاج» كارشناس غرب آسیا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس با اشاره به ضرورت برگزاری رویدادهای فرهنگی با محوريت «مقاومت»، برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را اقدامی مناسب توصیف کرد و اظهار داشت: ما در عصر ارتباطات بسر می‌بریم؛ عصری که رسانه و مدیا مهمترین نقش را در ارتباط‌گیری با مخاطب دارد و می‌تواند بر افکار و اذهان عمومی مردم تأثیرگذار باشد و به نوعی عملیات کنترل فکر را در اختیار و انحصار خود در آورد. در چنین زمانی، توجه به جشنواره‌هایی مانند فیلم مقاومت که اصولاً مدیامحور هستند، اقدامی ضروری و کاربردی است.

وی افزود: دستگاه تبلیغاتی نظام سلطه جهانی خاصه صهیونیسم بین‌الملل با استفاده از رسانه، به راحتی جای مقاومت مشروع و تروریسم را عوض کرده است و هرگونه حرکت و جنبش آزادی‌بخش علیه حکومت‌های سرکوبگر و اشغالگر را به عنوان حرکت و جنبشی تروریستی معرفی می‌کنند. این موضوع در همه جنبش‌های مقاومت ضد اشغالگری در لبنان و فلسطین و عراق و یمن و سوریه، مصادق دارد.

صفاتاج اضافه کرد: برگزاری هرگونه جشنواره‌ای با هدف تبیین و معرفی چهره و سیمای واقعی مقاومت به افکار عمومی در سراسر جهان بسیار ضروری است؛ به همین دلیل شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تا حدودی می‌تواند این خلاء در جهان به ویژه در جهان اسلام را پر کند.

جشنواره فیلم مقاومت باید سیمای زیبای مقاومت را به تصویر بکشد

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به نقش مهم رسانه در انعکاس جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اشاعه فرهنگ مقاومت، تصریح کرد: رسانه اثرگذاری بالایی بر افکار عمومی دارد و با توجه به وظیفه ذاتی اطلاع‌رسانی، می‌تواند با به تصویر کشیدن جنایات دشمن صهیونیستی کارکرد بسیاری خاصه در خصوص تبیین ماهیت تروریستی، نژادپرستانه، اشغالگرانه و جنگ‌طلبانه این رژیم کودک‌کش داشته باشد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید با اطلاع‌‍‌رسانی مستمر به بیان ماهیت، سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم ددمنش صهیونیست بپردازند، تأکید کرد: در تاریخ بیش از هفتاد ساله رژیم غاصب صهیونیستی، صدها سوژه مختلف درباره جنایت‌های این رژیم وجود دارد که رسانه‌ها به ویژه، سینما می‌توانند با خلق آثار مستند، داستانی، تله‌فیلم، موشن‌گرافی و کلیپ به بیان این جنایت‌ها بپردازند و واقعیت ها را برای افکار عمومی و مخاطبان خود روشن و آشکار کنند.

صفاتاج تصریح کرد: در واقع رسانه می‌تواند نقش بی‌بدیلی در دشمن‌شناسی و شناساندن دشمن اصلی جهان اسلام یعنی صهیونیسم ایفا کند.

وی با اشاره به اهمیت ساخت مستند با موضوع تحولات اخير غرب آسیا و فلسطین، خاطرنشان کرد: مستند در بستر حقیقت به بیان واقعیت می‌پردازد و به همین دلیل می‌تواند با مخاطب ارتباط گرفته و چهره واقعی و ماهیت حقیقی یک رویداد و واقعه را روشن و منعکس کند.

صفاتاج افزود: ساخت مستند در خصوص تحولات غرب آسیا، خاصه در خصوص مقاومت مردم فلسطین علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی و مقاومت مردم دیگر کشورهایی که این رژیم در آنها دخالت کرده، می‌تواند مخاطب را کاملاً آگاهانه با حقیقت امور خاورمیانه و فلسطین مواجه کند.

این کارشناس تصریح کرد: با توجه به تولید انبوه فیلم و سریال‌های ضدارزشی که بعضاً اسلام‌ستیز نیز هستند و تا حدودی توانسته ذائقه‌های مخاطبان را تحت تاثیر خود قرار دهند، ضروری است مؤسسه‌های فرهنگی‌هنری و مجموعه تشکّل‌های هنری و نیز هنرمندان متعهد، دلسوز، انقلابی و آزادی‌خواه جهان اسلام به تولید و ترویج آثاری با موضوع مقاومت و انسان دوستی بپردازند زیرا افکار عمومی جهان اسلام امروز به اینگونه فیلم‌ها و سریال‌ها نیاز دارد.

وی با اشاره به گستردگی معنایی مفهوم مقاومت، اظهار داشت: مقاومت تنها در میدان جنگ سخت محدود نمی‌شود و در دیگر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز نقش و کارکرد قابل‌ملاحظه‌ای داشته و دارد؛ بنابراین با به تصویر کشیدن آن در این حوزه‌ها به‌ ویژه در زندگی می‌توان شاهد جلوه زیبای مقاومت بود.

صفاتاج با اشاره به موضوع مدافعان سلامت، خاطرنشان کرد: پاسداری و دفاع از سلامت و جان انسان‌ها در مبارزه با بیماری کرونا، مصداق و جلوه‌ای زیبا از مقاومت است که با ایثار و جانفشانی کادردرمان و پزشکی در بیمارستان‌ها که در واقع صحنه و میدان نبرد با این ویروس است؛ چهره زیبا و دلربای خود را به نمایش گذاشته است.

وی در پایان گفت: زمانی که درگیر این ویروس و بیماری خطرناک شده بودم و تا مرز مرگ نیز پیش رفتم به وضوح شاهد این مقاومت و از خودگذشتگی کادر درمان برای سلامت بیماران و پایداری جانانه آنان در برابر مشکلات و سختی‌های درمان بیماران بوده‌ام؛ بنابراین به نظرم به تصویر کشیدن ویژگی‌های مدافعان سلامت در جشنواره فیلم مقاومت، ضروری و پر اهیمت است. توجه و اهتمام به کادر درمان، کمترین کاری است که دست‌اندرکاران این بخش در راستای پاسداشت این سرمایه‌های مقاومت می‌توانند، انجام دهند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها