کشته‌شدن ۶۱ فعال مدنی و خبرنگار یمنی در حملات ائتلاف سعودی

گزارش یک نهاد حقوق بشر یمنی حاکی است که در پنج سال گذشته ۶۱ نفر از خبرنگاران و فعالان مدنی بر اثر حملات ائتلاف سعودی در این کشور کشته شدند.
کد خبر: ۴۱۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳ - 07September 2020

کشته‌شدن ۶۱ فعال مدنی و خبرنگار یمنی در حملات ائتلاف سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک نهاد حقوق بشر یمنی در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، از کشته شدن ۶۱ نفر از اصحاب رسانه و مدافعان حقوق بشر در یمن در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، این نهاد حقوق مدنی مستقر در ژنو با نام «سام» در گزارش خود گفت که بیش از یک هزار و ۵۸۶ مورد نقض علیه مدافعان حقوق بشر، سازمان‌های جامعه مدنی، نهاد‌های رسانه‌ای، خبرنگاران روزنامه‌ها و فعالان رسانه‌های اجتماعی را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش، این تخلفات شامل قتل، حمله فیزیکی، شکنجه تا حد مرگ، ناپدید شدن اجباری، بازداشت خودسرانه، محاکمه به دلیل ابزار عقیده و همچنین تخریب نهاد‌های رسانه‌ای و دستکاری در محتوای آنها، غارت یا بستن آن‌ها بود.

سام، سال ۲۰۱۵ را تاریک‌ترین سال برای رسانه‌ها در یمن خواند و گفت: «در آن سال ۳۱۹ مورد تخلف و ۱۰ کشته ثبت شد و پس از آن سال ۲۰۱۷، ۳۰۰ مورد تخلف و سه مورد کشته ثبت شده است و سپس در سال ۲۰۱۶، که ۲۰۵ مورد تخلف و ۱۰ مورد کشته ثبت شده است و در سال ۲۰۱۸ سام ۱۳۵ مورد تخلف را رصد کرد و سال ۲۰۱۹ با ۱۳۴ مورد تخلف کمترین تخلف را ثبت کرد».

سام از جامعه بین‌المللی خواست برای توقف فوری همه اشکال درگیری مسلحانه در یمن و تخلفات علیه مدافعان حقوق بشر و اصحاب رسانه فشار‌های فوری اعمال کند و یک کمیته بین‌المللی برای تحقیق درباره همه این تخلفات تشکیل دهد و عاملان آن را فوراً مجازات کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار