مدیر مهندسی اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان خراسان رضوی:

یادمان شهدای گمنام یک قطب فرهنگی در راستای پیاده‌سازی اهداف انقلاب اسلامی است

علی داوری گفت: سیاست اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص تدفین شهدای گمنام این است که یادمان شهدا در نقاطی که شهدای گمنام تدفین شدند احداث شود و با برگزاری برنامه‌های تأثیرگذار، این یادمان‌ها به یک قطب فرهنگی در راستای پیاده‌سازی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد بستر برای تربیت نسلی مجاهد و انقلابی تبدیل شود.
کد خبر: ۴۱۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸ - 08September 2020

«علی داوری» مدیر مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: پیکر مطهر 308 شهید گمنام در 105 نقطه از استان خراسان رضوی تدفین شده‌اند؛ که یادمان شهدا در 53 نقطه، به بهره‌برداری رسیده و در 24 نقطه یادمان شهدای گمنام در دست احداث است که تا پایان سال جاری عملیات عمرانی تعدادی از این یادمان‌ها به پایان خواهد رسید.

وی افزود: در 28 نقطه هنوز اقدام خاصی در راستای احداث یادمان صورت نگرفته که تلاش بر این است با محوریت هیئت‌­امنای شهدای گمنام و مساعدت مردم عملیات اجرایی احداث یادمان شهدای گمنام آغاز شود.

داوری افزود: در نقاطی که عملیات عمرانی احداث یادمان شهدای گمنام آغاز شده، به واسطه اعتباری که در اختیار شهرداری‌هاست پشتیبانی‌های خوبی انجام گرفته و تا پایان سال جاری 10 یادمان شهدای گمنام در سطح استان به بهره‌­برداری خواهد رسید.

وی با تأکید بر این که هیچ دستگاهی به صورت مستقل نمی‌تواند نسبت به احداث یادمان و رسیدگی به امور آن اقدام کند، تصریح کرد: یادمان شهدای گمنام به صورت هیئت‌­امنایی اداره می‌شود و اعضای این هیئت‌­­امنا از سوی اداره­‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی انتخاب شده‌­اند. احداث و رسیدگی به امور جاری یادمان­ و برگزاری برنامه­‌های مختلف فرهنگی در این یادمان­‌ها، از جمله وظایف هئیت‌امنای شهدای گمنام است.

مدیر مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در ادامه به تشریح ساختار هیئت‌امنای یادمان شهدای گمنام پرداخت و گفت: هیئت­‌امنای شهدای گمنام متشکل از فرماندار یا بخشدار به عنوان رئیس هیئت­‌امنا، امام جمعه، شهردار، رئیس شورای شهر، فرمانده سپاه، نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران و یک نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه 12 نقطه از استان آماده میزبانی از شهدای گمنام هستند، یادآور شد: سیاست اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص تدفین شهدای گمنام این است که یادمان شهدا در نقاطی که شهدای گمنام تدفین شدند احداث شود و این یادمان‌ها پذیرای عاشقان و دلدادگان خط سرخ شهادت باشد و با برگزاری برنامه‌های تأثیرگذار، ضمن ایجاد یک قطب فرهنگی در راستای پیاده‌سازی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد بستر برای تربیت نسلی مجاهد و انقلابی، عطر شهادت در جای‌جای استان به مشام برسد.  

وی در خصوص علت تدفین شهدای گمنام در اماکن عمومی گفت: تا قبل از سال 1390 تدفین شهدای گمنام بر اساس درخواست‌های دستگاه‌ها و یا تشکل‌های مردمی انجام می‌گرفت ولی از سال 1390 رویکرد کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تغییر کرد و بنا بر این شد که تدفین شهدای گمنام در مکان‌­هایی انجام شود که اجتماعات مردمی در آن بیشتر باشد؛ بر این اساس تدفین­‌ها به سمت بوستان­‌ها هدایت شد؛ تا  مردم ضمن استفاده از طراوت بوستان‌ها از فیض زیارت شهدا بهره‌­مند شوند.

مدیر مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی درباره مسائل فرهنگی مرتبط با شهدای گمنام گفت: همه ظرفیت­‌ها و تشکل­‌های مردم‌­نهاد و دولتی، می‌­توانند با محوریت هیئت‌امنا، در یادمان­‌های شهدای گمنام برنامه‌­های فرهنگی خود را برگزار کنند اما نکته­ حائز اهمیت این است که باید حرمت­ شهدا حفظ شود.

وی درباره فعال­‌ترین یادمان­‌های شهدای گمنام در برگزاری برنامه­‌های فرهنگی در سطح استان ابراز داشت: یادمان شهدای گمنام شهرستان بردسکن در بین 53 یادمانی که در سطح استان به بهره‌برداری رسیده، پیشتازترین یادمان در برگزاری برنامه‌های فرهنگی است که علت این موفقیت، انتخاب مکان مناسب برای تدفین شهدای گمنام و هیئت‌امنای فعال این یادمان است. یادمان‌های شهدای گمنام در شهرهای گناباد، بجستان، تربت‌جام در ادامه جزو فعال‌ترین یادمان‌ها به شمار می‌روند.

داوری در مورد شهدای گمنام شناسایی شده در یادمان‌های استان خراسان رضوی ابراز داشت: تا کنون هویت شش گمنام تدفین شده در استان خراسان رضوی از طریق آزمایش DNA احراز شده است. علی‌اصغر سمیعی، حسین زارع‌عاشق‌آبادی، سیدعلی‌اکبر حسینی، حسینعلی ایزدی، سعید حیدری و سردار شهید ابوالفضل رفیعی شهدایی هستند که در شهرهای تایباد، گلبهار، درود، رشتخوار و مشهد شناسایی شده‌­اند.

وی در پایان به پروژه در دست احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان خراسان رضوی به عنوان فاز نخست این مرکز با 3 هزار متر مربع زیربنا در سومین روز از هفته دفاع مقدس به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار