تحلیلگر آمریکایی:

هدف از تحریم‌ وزرای لبنانی، مقابله با حزب‌الله و نفوذ ایران است

یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی معتقد است که هدف اصلی واشنگتن از تحریم وزرای سابق لبنانی و فشار بر سیاستمداران این کشور به بهانه مقابله با فساد، تضعیف حزب‌الله و مقابله با نفوذ ایران است.
کد خبر: ۴۱۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ - 10September 2020

تحلیلگر آمریکایی: هدف از تحریم‌ وزرای لبنانی، مقابله با حزب‌الله و نفوذ ایران استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «بردلی بلانکنشیپ» تحلیلگر آمریکایی، خبرنگار مستقل و مستقر در لهستان با نگارش یک یادداشت تاکید کرد که اقدام اخیر واشنگتن در تحریم وزرای سابق بهداشت و حمل و نقل عمومی لبنان به بهانه فساد با هدف تضعیف حزب‌الله لبنان و مقابله با نفوذ ایران انجام شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد: «یوسف فنیانوس» و «علی حسن خلیل» دو وزیر سابق دولت لبنان را به بهانه ارتباط با حزب‌الله تحت تحریم قرار داد. این وزارتخانه آنها را به «ارائه کمک‌های مادی به حزب‌الله و فساد» متهم کرد. فنیانوس بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ وزیر حمل و نقل و خدمات عمومی و خلیل بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ وزیر بهداشت عمومی لبنان بوده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز سه‌شنبه خود مدعی شده که واشنگتن از مردم لبنان حمایت می‌کند. در این بیانیه آمده است: «این تحریم‌ها نشان می‌دهند چطور بعضی از سیاستمداران لبنان به ضرر مردم و نهادهای لبنان با حزب‌الله همدست شده‌اند. ایالات متحده از خواست مردم لبنان برای داشتن دولتی پاسخگو و عاری از فساد حمایت می‌کند».

«بردلی بلانکنشیپ» تحلیلگر و خبرنگار مستقل آمریکایی مستقر در پراگ پایتخت لهستان در رد ادعاهای واشنگتن درباره تحریم این دو وزیر سابق یادداشتی منتشر کرد.

او در «راشا تودی» نوشت: «هدف واقعی تحریم‌های ایالات متحده علیه وزرای سابق لبنانی، موضوع (مقابله با) فساد نیست بلکه هدف تضعیف حزب‌الله و مقابله با نفوذ ایران است».

در یادداشت این تحلیلگر آمریکایی آمده است: «واشنگتن اعلام کرد که تحریم‌هایش (علیه دو وزیر سابق لبنانی) تلاشی برای کمک کردن به مردم لبنان در بازسازی دولتشان طبق خواسته‌های معترضان است؛ اعتراضاتی که از اکتبر ۲۰۱۹ کشور را در نوردیده است».

به اعتقاد بلانکنشیپ، «این تحریم‌ها هیچ ارتباطی با پیگیری عدالت برای قربانیان فاجعه وحشتناک (انفجار در بندر بیروت) یا خواسته‌های معترضان در لبنان ندارد بلکه به طور ساده باید گفت که سوءاستفاده از این فاجعه برای تداوم فشار دستور کار سیاسی مد نظر واشنگتن در لبنان و فراتر از منطقه است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «جاشوا لندیس مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه اوکلاهما در توییتر نوشت: حیرت آور است که ایالات متحده ریاض سلامه (رئیس بانک مرکزی لبنان)، مغز متفکر ترفند پانزی را که زندگی میلیون‌ها لبنانی را از بین برد، تحریم نکرد و به جای آن، دو وزیر مرتبط با حزب‌الله را تحریم کرد. بیایید درباره سوءاستفاده از فاجعه بندر (بیروت) صحبت کنیم».

*ترفند پانزی یک عملیات سرمایه‌گذاری کلاهبردارانه است. در این ترفند به سرمایه‌گذاران سودهایی برگردانده می‌شود که از بهره‌های متعارف به شیوه‌ای غیرعادی بالاترند. البته این سود از پول سرمایه‌گذاران بعدی تأمین می‌شود و شرکت یا فرد دریافت‌کنندهٔ سرمایه نیازی به انجام کار اقتصادی با پول دریافتی ندارد.

بلانکنشیپ در ادامه یادداشت خود نوشت: «لندیس درست می‌گوید و دقیقا اقدامات واشنگتن بدبینانه است. سلامه که رئیس کل بانک مرکزی کنونی لبنان است، شاید سردسته فساد در این کشور باشد. به فاصله کوتاهی بعد از انفجار بیروت، پروژه گزارش دهی فساد و جرایم سازمان یافته (OCCRP) در گزارشی نشان داد که سلامه بی سر و صدا در دارایی‌های خارجی به ارزش تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا سرمایه‌گذاری کرد در حالی که خودش دیگران را به سرمایه گذاری در اقتصاد داخلی لبنان تشویق می‌کرد و لبنان در حال تشدید سختگیری‌ها برای خروج ارزهای خارجی این کشور بود. او مدعی شد که این سرمایه گذاری ها بخشی از "ثروت شخصی قابل توجه" او بود و او آنها را قبل از ریاست بانک مرکزی لبنان در سال ۱۹۹۳ سرمایه گذاری کرده بود».

وی ادامه داد: «تحلیل فایننشال تایمز درباره گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد که سلامه از روش‌های غیرقانونی حسابرسی برای تقویت ساختگی دارایی‌های مالی بانک (مرکزی لبنان) به حدود شش میلیارد دلار استفاده کرد البته او این موضوع را تکذیب می‌کند. او در لبنان به اختلاس دارایی‌های بانک و سوءمدیریت اموال عمومی متهم شد، دارایی‌های او مسدود شدند و احتمال می‌رود در ماه اکتبر در حضور قاضی (درباره اتهام‌هایش) شهادت دهد».

این تحلیلگر آمریکایی افزود: «معترضان خواستار بازسازی بنیادی دولت با احتساب همه مقام‌های حکومتی هستند و وزارت خزانه داری (آمریکا) هم در بیانیه اخیر خود شعار معترضان مبنی بر اینکه «همه آنها (مقام‌های لبنانی)» شامل این بازسازی بشوند را تکرار کرد اما سلامه به رغم استعفای همه اعضای کابینه (حسن دیاب نخست وزیر سابق) به خاطر فاجعه ماه گذشته (انفجار بیروت) همچنان در منصب حضور دارد».

به گفته او، «ایالات متحده از مدت‌های طولانی از اتهام‌های مطرح شده علیه سلامه اطلاع داشته است. طبق یک سند دیپلماتیک سال ۲۰۰۷ که توسط ویکی‌لیکس منتشر شد، جفری فلتمن سفیر وقت آمریکا اعلام کرد که او مطلع شده که سلامه در مقام رئیس بانک مرکزی لبنان قوانین متعددی را نقض کرده است. البته سلامه تنها کسی نیست که در لیست رژیم تحریم‌های واشنگتن در رابطه با فساد، اختلاس و سوء مدیریت اموال عمومی در لبنان حضور نداشته است. این موضوع تایید تلویحی چنین اقداماتی است و مثال‌هایی از این موضوع است که چنین اقداماتی نه تنها در لبنان بلکه در دیگر نقاط جهان هم انجام می‌شوند و انگار این اقدامات پایان‌ناپذیر هستند.»

بلانکنشیپ نوشت: «این نشان می‌دهد که مقابله با فساد دقیقا مساله مورد نظر نیست. این تحریم‌ها به طرق مختلف به نفع منافع ژئوپلیتیکی واشنگتن است. از جمله می‌شود به این موارد اشاره کرد: مجازات مقام‌هایی که ادعا می‌شود ارتباطاتی با حزب الله دارند و ترویج این روایت که حزب‌الله مستقیما در انفجار ماه گذشته در بیروت دست داشته تا روی اعتراضات تاثیر بگذارد».

وی ادامه داد: «وزارت خارجه آمریکا هدف خودش را به روشنی بروز داده مبنی بر اینکه اعتراضات (در لبنان) را به عنوان واکنشی علیه «نفوذ ایران» در این کشور ترسیم کند. ایران، دشمن اصلی ژئوپلیتیکی واشنگتن در منطقه است. همچنین حزب‌الله که خودش را یک نهاد لبنانی مقاومت در برابر تجاوزگری اسرائیل می‌داند، متحد طبیعی ایران است. واشنگتن، ایران و حزب‌الله را متصل به هم می‌داند».

از نظر این خبرنگار مستقل آمریکایی، «به دنبال تضعیف اقتصاد لبنان ایران با ارائه پیشنهاد کمک به این کشور پا پیش گذاشته و ادقاماتش را تقویت کرده اما واشنگتن نگران است این موضوع شاید باعث شود که کل لبنان متمایل به ایران و از غرب دور شود. علاوه بر این، از نظر واشنگتن، تضعیف حزب‌الله به معنای برداشتن چرخ‌های خودروی اصلی نفوذ ایران در این کشور است».

این تحلیلگر آمریکایی افزود: «تحلیلگران آمریکایی این را می‌دانند که اعتراضات در لبنان، اعلام جرم مستقیمی علیه نفوذ آنها (آمریکا و غرب) در اقتصاد لبنان است؛ اعتراضاتی با اعتراضات سال گذشته علیه نئولیبرالیسم در جهان مصادف شده بود اما آنها (آمریکایی‌ها) امیدوارند که ااعتراضات لبنانی‌ها را به سمت ضدیت با حزب‌الله سوق دهند؛ حزب‌اللهی که مدت‌های مدید در برابر مداخله آمریکا در منطقه خاورمیانه مقاومت کرده است. آنها (آمریکایی‌ها) همچنین امیدوارند که شاید بتوانند اعتراضات را به سمت اعتراضات حمایتی از واشنگتن سوق دهند».

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها