حجت الاسلام علی صدیقی مدیر فرهنگی مصلای تهران و مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان شهید بهشتی در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس با بیان نقش حوزه علمیه در شکل گیری جامعه آرمانی اسلامی اظهار داشت: با توجه به نقشی که حوزه علمیه برای خود تعریف کرده این است، تبیین و ترسیم جامعه جامعه آرمانی با حوزه می باشد.
مدیر فرهنگی مصلای تهران با بیان اینکه شناخت کامل و اصولی اسلام از حوزه نشأت می گیرد، ادامه داد: مبانی و چارچوبی که نیاز جامعه آرمانی می باشد را باید حوزه علمیه ترسیم نماید. هر چقدر حوزه در تبیین این مبانی، درست و صحیح عمل نماید طبیعتاً تحقق آن جامعه آرمانی نیز بهتر میسر خواهد شد.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان شهیدبهشتی با انتقاد از کم کاری های صورت گرفته در این زمینه در حوزه علمیه، افزود: مبانی که حوزه ترسیم نموده و در اصول خود قرار داده است، سنتی و با جامعه ای که در آن حضور داریم و با توجه به تعاملات جهانی، غیرهمخوان می باشد؛ لذا مبانی حوزه باید با مسایل روز ترسیم شود که بتوان در شرایط فعلی، جامعه آرمانی را تعریف نمود. چرا که این مبانی فعلی به دلیل عدم جوابگو بودنشان در جوامع فعلی، نیازهای مردم و به ویژه جوانان را برنمی تابد.
وی با بیان پیشنهاد خود برای رفع اینگونه از ضعف ها ابراز داشت: مهمترین راهکار این است که حتماً از متخصصین علوم روز استفاده شود. مسایلی که هم اکنون مطرح می گردد، از دید حوزه علمیه می باشد و چون مباحث روز و چالش هایی که امروزه جوامع بشری با آنها درگیر هستند درآن دخیل نشده است؛ لذا نمی تواند مشکلات عموم را حل نماید.
صدیقی با بیان اینکه حوزه ما باید در مورد مسایل روز پاسخگو باشد، از شبیه سازی های انجام شده در علوم پزشکی مثالی عنوان کرد و گفت: اگر حوزه علمیه، اصول و چارچوب اینگونه ازعلوم را نداند طبیعتاً در دورنمایی که برای جامعه آرمانی درنظر گرفته نمی تواند دخیل باشد. بنابراین باید علوم روز را بشناسیم و از متخصصین آنها بهره مند شویم همچنین همین متخصصین نیز باید با مبانی حوزه آشنا باشند تا در تئوری پردازی های خود بتوانند از آنها استفاده کنند.
حجت الاسلام صدیقی تحریم یکی از اپراتورهای گوشی های همراه به دلیل تصویری بودن آن را اقدامی غیر کارشناسی و با عدم آینده نگری دانست و تصریح کرد: بیان حرمت استفاده از این نوع از خط ها برای عموم می باشد و آن هم به جهت حفظ حریم های اخلاقی جامعه است و برای افراد خاص و متخصصین بلامانع و استثناء دارد و التبه پیشرفت امروزی در جوامع نیز درحال وقوع است.
وی ادامه داد: بیان اینگونه از مباحث و ایجاد حرمت برای استفاده از پیشرفت های اینچنینی سبب ایجاد فاصله میان مردم با جهش های علمی در جوامع دینی می شود لذا باید در ابتدا فرهنگ استفاده از اینگونه امکانات را ایجاد کنیم و سپس در این رابطه نظر دهیم چراکه اینگونه اظهارنظرها سبب ایجاد دوگانگی می شود.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان شهید بهشتی با بیان اینکه حوزه علمیه فعلی با حوزه علمیه ایداه آل فاصله زیادی دارد افزود: حوزه ایده آل باید مبانی اصلی خود را حفظ کند و ارتباط خود را با سنت و دین به مانند گذشته نگه دارد و آلوده به برخی از روابط نوین نشود و ازطرفی نیز با مباحث روز به سمت جلو حرکت نماید.
وی در تبیین لزوم عدم آلوده شدن حوزه با روابط نوین، گفت: حوزه علمیه ما در حال حاضر در تلاش است که نحوه تدریس خود را دانشگاهی کند در حالی که این نحوه تدریس در خود دانشگاه نیز آفت دارد. حرکت حوزه علمیه به سمت دانشگاهی شدن یک آفت است که متأسفانه، درحال حاضر اساتید حوزه به این سمت پیش می روند. امروزه بسیاری از اساتید دانشگاه ها معتقد هستند که باید نحوه تدریس و آموزش در دانشگاه به صورت حوزه به پیش برود ولی در حوزه، این مهم بالعکس است.
مدیر فرهنگی مصلای تهران با تأکید بر لزوم تغییر برخی کتب درسی حوزه علمیه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تصریح کرد: برخی از دروس و کتبی که درحال حاضر، طلبه ها مشغول فراگیری آنها هستند به هیچ وجه ضرورت و کاربردی در جامعه ندارد. یک طلبه، سه تا چهارسال عمر خود را برای فراگیری دروسی می گذارد که شاید تا آخر عمرهیچ بهره برداری از آن نداشته باشد که اینگونه از علوم به عنوان علوم راکد شناخته می شوند. این دروس باید حذف گردد و مباحثی جایگزین آنها شود که مورد نیاز جامعه می باشد.
این مدیر حوزه دانشجویی در مورد پرداختن حوزه علمیه به شبهات مطرح در جامعه گفت: در اینجا ما باید یک تقسیم بندی انجام دهیم چراکه سیستم آموزشی حوزه علمیه اقدام قابل قبولی در این بخش انجام نداده است اما برخی از طلاب و اساتید در مورد این مباحث فعالیت های زیادی انجام داده اند که البته بسیار مفید و مورد فایده نیز بوده است.
صدیقی در بیان افرادی که در حوزه شبهه شناسی و پاسخ به آن عملکرد قابل تحسینی انجام داده اند ابراز داشت: حضرت آیت الله مصباح یزدی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و بسیاری از علمای دیگر در مورد موضوع شبهه شناسی بسیارخوب کارکرده اند اما این اقدام به هیچ وجه ره آورد آموزش و تصمیم گیری حوزه نبوده است و این بزرگواران به دلیل دغدغه هایی که داشتند به این سمت رفته اند با این حال نیز، بسیار شبهات پاسخ نگفته داریم.
وی ادامه داد: حوزه علمیه باید همتی کند و مراکز پاسخگویی تأسیس نماید که این شبهات را رصد و به آنها پاسخ دهند. ما مرکز ملی پاسخگویی داریم اما این مرکز تنها به سوالات عمومی مردم پاسخ می دهد ولی شبهات را رصد نمی کند.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان شهیدبهشتی در بیان لزوم تشکیل حوزه دانشجویی در دانشگاه های سراسر کشور گفت: حوزه علمیه دانشجویی از حدود 12سال پیش شروع به کار کرد ولی قریب به 5سال است که به صورت جدی مشغول فعالیت می باشد. درحال حاضر، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این حوزه را به رسمیت شناخته است و همچنین این حوزه، وارد مباحث علمی نیز شده و حتی جزء دروس و نمرات رسمی دانشگاهی به حساب می آید.
وی گفت: وجود این حوزه در دانشگاه ضرورتی در راستای اتحاد میان حوزه و دانشگاه است و از این طریق مباحث حوزوی وارد دانشگاه می شود چراکه ما همه دانشجویان را نمی توانیم طلبه کنیم ولی از این طریق می توانیم آنها را با مباحث و مبانی و اصول دینی آشنا سازیم.
حجت الاسلام صدیقی با بیان عدم اجباری بودن حضور دانشجویان در کلاس های حوزه دانشجویی افزود: اگر ما در این حوزه بتوانیم خوب عمل نماییم و علوم را به طور شایسته انتقال دهیم، سایر دانشجویان نیز ترغیب می شوند و سبب جذابیت این مهم می گردد. حتی برخی از دانشجویان به سبب حضور خود در این حوزه دانشجویی توانستند در رفتار و منش خود تغییراتی ایجاد کنند و این خاطرعدم اجباری بودن حضور دانشجویان در حوزه دانشجویی و میل و رغبت آنان جهت حضور در این حوزه می باشد.