رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش:

مدیریت درست فرماندهان و مسئولان بر زیر مجموعه بدون اشراف کامل غیر ممکن است

حجت الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی گفت: مدیریت درست فرماندهان و مسئولان بر زیر مجموعه بدون اشراف کامل غیر ممکن است به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اشراف فرماندهی انتظاراتی را مطرح فرموده اند که برخی را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۴۱۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ - 17September 2020

مدیریت درست فرماندهان و مسئولان بر زیر مجموعه بدون اشراف کامل غیر ممکن استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در دهمین جشنواره مالک اشتر (ع) این سازمان که در مرکز همایش‌های کوثر برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت درست فرماندهان و مسئولان بر زیر مجموعه بدون اشراف کامل غیر ممکن است به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اشراف فرماندهی انتظاراتی را مطرح فرموده اند که برخی را مرور می‌کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: انتظار نخستین حضرت آقا این است که اشراف توسط فرماندهان جدی گرفته شود. معظم له فرموده اند «انتظار این است که فرماندهان با جدیت در امر مهم اشرافِ کلی فرماندهی، به طور عملی وارد شوند. به این ترتیب مدیران اشراف خود را در مجموعه تحت مدیریت افزایش دهند» بنابراین ما باید اشراف را جدی بگیریم.

حجت‌السلام محمدحسنی تأکید کرد: دومین نکته حضرت آقا در زمینه اشراف، شناسایی میدانی نقاط قوت و ضعف است. اساسا بدون شناخت قوت‌ها و ضعف ها، مدیریت متعالی معنا ندارد. تا زمانی که پزشک نقاط ضعف در بیمار را شناسایی نکند، نمی‌تواند بیمار را مداوا کند. فرمانده هم از این جهت که باید اصلاح کننده معایب باشد، باید مانند یک پزشک عمل کند. حضرت آقا فرمودند رصد کردن و پای مانیتور نشستن فایده اش چیست؛ بروید سراغ نقاط کور. نباید به گزارش‌ها اتکا کرد. مدیرانی که اتاق نشین هستند، مشکلات خودشان را هم نمی‌توانند حل کنند؛ چه رسد به حل مشکلات زیر مجموعه.

نماینده، ولی فقیه در ارتش خاطرنشان کرد: مدیر باید میدانی باشد. امیر المومنین (ع) به بازار می‌رفتند و کم فروش و گران فروش را همان جا ادب می‌کردند. حضرت آقا فرمودند «بروید کار را از نزدیک ببینید و آن را تجربه و آزمایش کنید. ببینید این کار که روی کاغد آمده در واقعیت با همان کیفیت وجود دارد یا خیر».

وی گفت: انتظار سوم حضرت آقا این است که در پرتو اشرافر به شایسته سالاری اهتمام ورزیده شود. معظم له فرمودند «اشراف واقعی یعنی تسلط بر عملکردها».

رئس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه بیان کرد: یکی از تاکیداتی که حضرت آقا درباره اشراف مدیران بیان فرموده اند، تبدیل اشراف به روال است. یکی از ویژگی‌های یک مدیر موفق، روند سازی است. باید مدیران ما روند سازی کنند. ساخت روند از ساخت تجهیزات مهم‌تر است. روال سازی سایر سازندگی‌ها را هم در پی خواهد داشت. باید کار‌ها تداوم پیدا کند و فرماندهان ببیند این کار روال شده است.

حجت الاسلام محمد حسنی اظهار داشت: پنجمین انتظار حضرت آقا واقعیت نمایی اشراف است. اشراف باید واقعیت‌ها را رونمایی کند. ایشان فرمودند «کار فرماندهی و اشراف، جهت دار، متقن و کوتاه باشد».

نماینده، ولی فقیه در ارتش در ادامه به دیگر عناصر مهم در زمینه اشراف مدیرتی اشاره کرد و گفت: ششمین انتظار حضرت آقا این است که مدیران باید ارائه دهنده راهکار باشند. بعضی‌ها درد را خوب می‌فهمند، اما درمانی برای آن ارئه نمی‌کنند. حضرت آقا فرمودند «اشراف باید هم درد را شناسایی کند، هم درمان را نشان دهد».

وی تصریح کرد: هفتمین درخواست حضرت آقا در زمینه اشراف این است که در کنار کار‌های انجام شده کار‌هایی که باید انجام می‌شد را هم بیان کنند. ما شجاعت اعلام کار‌های زمین مانده را نداریم. مدیر لایق کسی است که کار‌های نشده را مانند کار‌های انجام شده بیان کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسنی افزود: هشتمین موضوع در اشراف، پیگیری است. برخی راهکار‌های خوبی صادر می‌کنند، اما به دلیل پیگیری نکردن لطمه می‌بینند. باید مدیر ببیند دستوراتش ابلاغ و اجرایی شده است یا نه. حضرت آقا فرمودند، «توصیه من این است که معایب و نارسایی‌های مشاهده شده را به طور ویژه و دانه دانه دنبال کنید که نیرو را به وضع مطلوب‌تری برسانید».

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، نهمین موضوع در اشراف را اتقان سازی دانست و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند «از اتقان گزارشاتی که به شما رسیده است، خاطر جمع باشید». ایشان تاکید کردند که «مخالفند که به گزارش‌ها به صورت چشم بسته تسلیم شویم». یعنی اگر گزارش از یگان تحت امر به دستتان می‌رسد، بروید درباره آن تحقیق کنید.

وی در پایان اضافه کرد: مورد آخر یعنی دهمین موضوع این است که اشراف ما به آخرین وضعیت موجود، نباید در مدت زمان بیش از دو یا سه ماه باشد. حضرت آقا فرمودند «باید به آخرین وضعیت اشراف داشته باشید، اما نباید این آخرین وضعیت مربوط به بیش از سه ماه قبل باشد». به این معنا که می‌باید موقعیت شناسی بروز باشد تا مدیریت پویا شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها