چهل‌سالگی سرو/ پیشکسوتان دفاع مقدس در بیانات امام خامنه‌ای _۳

«وجه بشارتی جنگ» شاخص هنر دفاع مقدس است

وجه بشارتی ادبیات دفاع مقدس در بیان امام خامنه‌ای، شاخصه‌ای است برای هنر مقاومت. تا بدانیم چقدر در این حوزه موفق بوده‌ایم.
کد خبر: ۴۱۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰ - 26September 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ روز دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ بدون شک در تاریخ دفاع مقدس روزی به‌یادماندنی شد. در این روز، پیشکسوتان عرصه جهاد و دفاع با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند تا در بیعتی دوباره وارد چله دوم دفاع مقدس شوند. در این دیدار، امام خامنه‌ای بیانات ارزشمندی را ایراد فرمودند که در واقع ترسیم نقشه راه همه فعالان این عرصه مهم بود.

البته ناگفته پیداست بیانات ایشان منحصر به رزمندگان و مجموعه نیرو‌های مسلح نیست و مربوط به همه آحاد مردم، به خصوص اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است که باید با غور در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با جدیت و همت و حمیت و روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر جبهه فرهنگی و رسانه‌ای را خالی نگذاشته و بیش از گذشته اثرگذار و کارآمد باشند.

به همین منظور تفسیر و تبیین فرمایشات امام خامنه‌ای از وظایف اهالی رسانه و دیگر فعالان جبهه فرهنگی است تا بدانیم در تولیدات هنری کدام اولویت‌ها را در نظر بگیریم، در این صورت است که پیروزی‌های به دست آمده در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی، در جنگ رسانه‌ای معاندان انقلاب اسلامی نیز تکرار می‌شود.

حضرت امام خامنه‌ای در سخنرانی خود در دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس به نکات ارزشمند متعددی اشاره داشتند که قسمت سوم آن را در ادامه می‌خوانید:

ما بدهکار دفاع مقدس هستیم

«وقتی به عظمت دفاع مقدس نگاه می‌کنیم و آن را با کار‌های انجام شده مقایسه می‌کنیم حقیقت این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی را که «ما نسبت به دفاع مقدس خیلی بدهکاریم]، بیشتر درک می‌کنیم.

آیا در بحت تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی توانسته ایم آورده‌های دفاع مقدس را منعکس کنیم. از آن مهم‌تر این جنگی که به تعبیر امام خامنه‌ای با همه سختی‌ها و مشکلاتش، برای ما آورده داشت را چقدر شناخته ایم تا بتوانیم آورده هایش را در آثار هنری خود به تصویر بکشیم. اگر همین تعداد محدود کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس نبود چه حرفی برای گفتن داشتیم؟

باید توجه داشت که اغلب این آثار نیز توسط نویسندگان جوانی به رشته تحریر درآمده که با همت خود و با «آتش به اختیار بودن» وارد میدان فرهنگ و هنر شده‌اند و گر نه با دستورالعمل و سیاست گذاری‌های فرمایشی نمی‌توانستیم شاهد اعتلای ادبیات دفاع مقدس باشیم. البته باید توجه داشت که هر چند این مقدار پیشرفت در حوزه ادبیات دفاع مقدس راضی کننده نیست، اما امیدوار کننده است.

بر خلاف حوزه سینما که جز در موارد معدود نتوانسته قدم از قدم بردارد. «ادبیات بشارتی» که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات ارزشمند خود به آن اشاره داشتند نکته ارزشمندی است که نباید از آن غافل شد نکته‌ای که باید شاخصی در حوزه هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار بگیرد.

اگر مجموعه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با موضوع دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهیم این نکته روشن خواهد شد که وجه بشارتی جنگ در آن نمود چندانی نخواهد داشت.»

ادامه دارد

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار