چهل‌سالگی سرو/ کارشناس رسانه:

شهدا به گفتمان انقلاب اسلامی قدرت می‌بخشند

مرتضی آجیل‌چی گفت: شهدا منابع خاص قدرت نرم انقلاب اسلامی هستند که براساس سبک و سیره آنها می‌شود برای گفتمان انقلاب اسلامی قدرت‌افزایی کرد.
کد خبر: ۴۱۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶ - 29September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، هفتاد و پنجمین نشست ادبی شمس با هدف معرفی و خوانش کتاب «شهد فروش» روایت زندگی عارف شهید «سعدالله شهد فروش» معروف به «جلال صلواتی» با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، «سیدعلیرضا مهرداد» نویسنده کتاب، «موسی حاجی‌نژاد» مستندساز، «مرتضی آجیل‌چی» کارشناس رسانه و جمعی از اهالی قلم و فرهنگ در کتابخانه امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد.

مرتضی آجیل‌چی در این مراسم اظهار داشت: اسراری در زندگی شهدا وجود دارد که باید زمان بگذرد و جامعه به بلوغ اجتماعی برسد تا بشود در مورد آنها سخن گفت؛ بر همین اساس این کتاب روایت‌کننده آن بخش از زندگی شهید شهد فروش است که اجازه انتشار پیدا کرده است.

وی ادامه داد: شهید شهد فروش و امثال این شهید والامقام منابع خاص قدرت نرم انقلاب اسلامی هستند که براساس سبک و سیره آنها می‌شود برای گفتمان انقلاب اسلامی قدرت‌افزایی کرد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: شهدا منابع انتشار گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا هستند. معرفی شهید شهد فروش در حوزه بین‌الملل در یک موکب عراقی، نگرش افراد را در حوزه اعتقادات تغییر داده است.

آجیل‌چی در پایان گفت: اگر به آثار شهدا و شهدای شاخص از جنس شهید شهد فروش که بر اراده جوامع تأثیر می‌گذارند به عنوان منبع قدرت نگاه کنیم و از آنها برای انتشار گفتمان انقلاب اسلامی بهره ببریم نباید کوچکترین هراسی از فعالیت‌های نرم دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشیم.

بیان کرامات شهدا در قالب داستان دشوار است

سید علیرضا مهرداد در این نشست اظهار داشت: نوشتن در خصوص شهدای که دارای کرامات بودند سخت است و جنس اینگونه آثار از جنس ماورالطبیعی است که نویسندگان جرأت ورود به این عرصه را ندارند چراکه گاهی اوقات نویسنده‌ای به این حوزه ورود پیدا می‌کند و کار آسیب می‌بیند.

وی افزود: زبان از بیان بعضی محتواها عاجز است، وقتی معجزات بخواهد در قالب داستان بیان شود کار دشوار می‌شود.

این نویسنده دفاع مقدس در پایان گفت: صفحات آخر کتاب شهد فروش سفید است و با عنوان فصل بعد از چاپ، برای نگارش مطالب خوانندگانی که توانستنده‌اند با این کتاب ارتباط برقرار کنند در نظر گرفته شده است.

کتاب شهد فروش حیات دارد

موسی‌حاجی‌نژاد در ادامه ابراز داشت: کتاب شهد فروش زنده‌ترین کتابی است که تا کنون خوانده‌ام. این کتاب حیات دارد و می‌تواند پایه تولید مستند شود.

این مستندساز با بیان اینکه کتاب شهد فروش را یک فیلم می‌دانم که دارای پلان‌های مختلفی است، گفت: افرادی که در این کتاب از آنها نام برده شده طوری معرفی ‌شدند که لازم است. در این معرفی نه زیاده‌روی ‌شده و نه گذرا از آن عبور شده است.

وی در پایان گفت: در این کتب، فضای پیرامونی در حد لازم توصیف شده؛ بر همین اساس به همه توصیه می‌کنم این کتاب را مطالعه کنند. من با الهام از این کتاب تولید اثری را با عنوان «یک فنجان قهوه برای پرسه زدن» آغاز کردم.

نقش طهارت کلام در شکل‌گیری شخصیت شهید شهد فروش

موسی‌الرضا عبدالهی مدیرآموزش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در سخنانی اظهار داشت: کتاب شهد فروش از جمله کتاب‌هایی است که معارف دفاع مقدس را به مخاطب منتقل می‌کند.

وی در ادامه به عواملی که در شکل‌گیری شخصیت شهید شهد فروش تأثیر داشته اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های شهید برخورداری از ادب و طهارت کلام بود.

مدیر آموزش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در پایان گفت: براساس فرمایش امام صادق(ع) عزت و ذلت دست خداست؛ بر همین اساس باید اسباب عزت شهید شهد فروش را ریشه‌یابی کرد. قطعاً در زندگی این شهیدوالامقام فکر و نیت خیری بوده که محصول آن، شهید شهدفروش شده است.

لزوم نقش‌آفرینی نوقلمان در نشر ارزش‌های دفاع مقدس

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست ادبی بیان داشت: نیاز امروز جامعه کسب معرفت نسبت به شهدا است. شهدا خود را به مقصد رساندند و برای کسانی که به دنبال هدایت و حسن عاقبت‌اند چراغ هدایت شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با پیشکسوتان جهاد و مقاومت اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های معظم له این است که پیشکسوتان دفاع مقدس که وقایع آن دوران را دیده‌اند و شهدا را درک کرده‌اند حقایق را بگویند تا از تحریف این حماسه جاوید جلوگیری شود.

این مسئول تصریح کرد: تحریف دفاع مقدس جدی‌ست و تغافل جریان دارد؛ بر همین اساس باید شهدا برجسته شوند و به آنها پرداخته شود و وصیت‌نامه امام خمینی(ره) و شهدا سر دست گرفته شود تا فرهنگ دفاع مقدس از این آسیب در امان بماند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه به تشریح راه‌های پاسداشت حماسه دفاع مقدس پرداخت و گفت: تولید آثار ادبی یکی از اقدامات مؤثر در راستای پاسداشت دفاع مقدس است. تأکید رهبر معظم انقلاب این است که تولید آثار ادبی با موضوع دفاع مقدس 100 برابر شود.

یوسفعلی‌زاده در پایان تصریح کرد: همانگونه که مرکز ثقل دفاع مقدس مردم بودند، صیانت از ارزش‌های دفاع مقدس نیز بر عهده مردم خواهد بود. باید نویسندگی در حوزه دفاع مقدس را ترویج کنیم و در کنار پیشکسوتان عرصه نویسندگی، جوانان و نوقلمان به صحنه بیایند. نویسندگان جوان و نوقلمان اگر ‌صادقانه‌ دفاع مقدس و شهدا را روایت کنند فضیلت شهید در راه خدا را خواهند داشت.

در این مراسم بخش‌های از کتاب «شهدفروش» توسط حاضرین در جلسه قرائت شد.

این نشست به همّت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و کتابخانۀ مرکزی امام خمینی(ره)، وابسته به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در ادامۀ سلسله نشست‌های ادبی شمس برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار