یادداشت/ عباس خسروانی

کنگره‌ای که پایانی ندارد

کنگره ملی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس بر اساس این ایده رهبر انقلاب اسلامی شکل گرفت که زنده نگه داشتن شهید، نیاز اساسی کشور است، امروز پیشرفت کشور وابسته به این جانهای تابناکی‎ست که مرگ و زندگیشان مایه اعتلای جامعه است.
کد خبر: ۴۱۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ - 02October 2020

کنگره ای که پایانی ندارد

گروه استان‌های دفاع‌پرس _ عباس خسروانی؛ یک سال از برگزاری کنگره ملی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی-تاریخی استان گذشت.

این کنگره رخدادی بی نظیر در تاریخ فرهنگی استان است که توانست همه‌ی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یک استان را برای انجام یک پروژه مشخص پای کار بیاورد و نمایشی از انجام کار جمعی برای یک هدف مشترک را ارائه دهد.

هماهنگی و مدیریت تعداد زیادی از نهادها و شخصیتها و به خط کردن همه ی آنها برای انجام یک تکلیف فرهنگی-تاریخی، کاری بسیار دشوار و در عین حال جهادی بود که در کنگره انجام شد. لذا وقتی اهداف مشخص باشند و نیتها خدائی،دلها به یکدیگر نزدیک می شوند و امورات به پیش خواهند رفت و گیرو دارهای اداری و کمبودهای بودجه ای نیز سد راه نخواهند شد.کنگره نشان داد که همه در برابر شهدا خود را مسئول می دانند و موظف به انجام خدمت در پیشگاه شهدا هستند.

کنگره ملی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس براساس این ایده رهبر انقلاب اسلامی شکل گرفت که زنده نگه داشتن شهید، نیاز اساسی کشور است. امروز  پیشرفت کشور وابسته به این جانهای تابناکی است که مرگ و زندگیشان مایه اعتلای جامعه است.

کنگره معتقد است که تداوم انقلاب اسلامی و طی کردن مسیر ترسیمی رهبر عزیز انقلاب یعنی رسیدن به تمدن نوین اسلامی وابسته به ترویج و گسترش مفاهیم و مضامین دفاع مقدس به عنوان جان مایه های این تمدن نوین است و کنگره نقش گفتمان سازی برای رسیدن به این نقطه متعالی را بر عهده دارد.

ما باور داریم که پیشرفت کشور مستلزم بهره مندی از فرهنگ ایثار، از خودگذشتگی و از خود مایه گذاشتن برای سرنوشت کشور است و این کنگره آمد تا این عناصر هویت بخش و جامعه ساز و ارزش آفرین را عمومی کند.کنگره آمد تا نام و یاد شهدا را تکرار کند و زندگی و حیات آنها را نکته یابی و نکته سنجی کند و فرهنگ شهادت را در جامعه ماندگار سازد،زیرا در جامعه ای که فرهنگ شهدا و شهادت زنده است شکستی قابل تصور نیست.

برگزاری کنگره یعنی پاسداشت انسانیت و صفات انسانی و ثبت تحولات این سرزمین برای انتقال به نسل آینده و برای ماندن در تاریخ برای گواهی دادن به حقانیت فرزندان این سرزمین. باور داریم که ثبت و انتقال حوادث و رویدادهای دفاع مقدس و انتقال معارف ناب آن و معرفی فداکاری ها و ایثارگری های نسل جنگ، کاریست که اگر از جهاد در جنگ ارزشمندتر نباشد کم ارزش تر نیست.

واقعیت آن است که جنگ ما یک گنجینه ارزشمندیست که هر چه در آن کاوش می کنیم و برداشت، آن را پایانی نیست و هر بار پرده ای دیگر جلوی روی ما باز می شود و حقایق و معارف نوتری بر ما عیان می شود.

اگر قرار است به فرموده رهبری عزیز، یاد شهیدان با تدبیر و عبرت گیری همراه باشد، لاجرم کنگره شهدای دفاع مقدس استان مرکزی، یک آغاز است و شاید پایانی برای آن متصور نباشد، چون سخن گفتن از شهدا و شهادت و استخراج مضامین و معارف ناب الهی و انسانی از دل آنها تمام شدنی نیست، چراکه شهدا به بی نهایت متصل شده اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها