به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، مسابقه زنده طراحی تصویرگری لباس عاشورایی ویژه لباس اجتماع بانوان، طی دو نوبت صبح و عصر به همت آموزشگاه طراحی شهرتاش و با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در محل دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران چهار برگزار شد.
در این مسابقه زنده طراحی لباس که بیش از ۱۰۰ شرکت کننده در آن حضور داشتند، طراحان بر اساس یکی از المانهای عاشورایی طراحی لباس اجتماع بانوان را تصویرسازی و سپس آن را به صورت رنگی اجرا کردند.
در این مسابقه طراحی که تلاش شد در آن اصول طراحی حرفهای به اجرا گذاشته شود ابتدا معیارهای تخصصی داوران به طراحان اعلام شد. این معیارها شامل موارد زیر بود:
۱. در نظر گرفتن نگاه حرفهای به آناتومی پوشش در طراحی لباس
۲. خلاقیت، نوآوری و ابتکار در طرح و تناسب رنگ
۳. روانشانسی طرح متناسب با نوع پارچه و موضوع
۴. دقت در انتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس
۵. استفاده از متدهای الگوسازی روز برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجرا شده
۶. استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت براساس پارچه و متریال مورد استفاده
در ادامه موسسه شهرتاش المانهای مد نظر خود را در اختیار شرکتکنندگان قرار داد تا بر اساس المانهای پیشنهادی طراحان خلاقیت و ایدهپردازی خود را به نمایش بگذارند.
نکته جالب توجه اینکه تابلوی «عصر عاشورا» یکی از آثار فاخر نگارگری استاد محمود فرشچیان که موضوع آن بازگشت مرکب بیسوار امام حسین (ع) به سوی خیمهها در عصر عاشورا است به عنوان یکی از المانها به طراحان پیشنهاد شد.
تابلوی «عصر عاشورا» علاوه بر حس معنوی که به هر بینندهای میدهد، دارای ویژگیهای هنری بسیاری نیز هست. استفاده از کادر افقی یکی از ویژگیهای مهم این اثر است و برخلاف دیگر آثار استاد فرشچیان که دارای کادر عمودی هستند، بیانگر نوعی ایستایی و از نفس افتادگی است.
همچنین ترکیب بندی مدور درون کادر افقی، نشانه بیتابی و چرخش افراد به حول محوری واحد برای بیان سوگواری به شمار میرود. استفاده از رنگهای ملایم در زمینه تابلو بیان کننده خشکی بیابان کربلاست و نشان از تشنگی دارد و بهره بردن از رنگهای تیره نیز نشان از غم و اندوه بازماندگان است.
دیگر رنگهای به کار رفته در تابلو نیز حکایت مفصلی دارند. رنگ آبی یادآور حالتی فرا زمینی و فرا مادی برای مخاطب است، رنگی که به نوعی نمادی از معنویت است؛ رنگ سبز نیز در نمادشناسی به نوعی نقش تعادل را ایفا میکند البته نمادی از آگاهی نیز هست و رنگ سفید معمولا برای دادن ویژگیهایی، چون پاکی، سادگی، معصومیت، تقدس، نجابت و ... استفاده میکند.
رنگ بنفش را نیز به نوعی نمادی ازعقل، معرفت، غم غربت، رنجش و سوگواری نیز میتوان دانست. رنگ زرد نشان از نور خورشید، عقل، ایمان و ابدیت و رنگ قرمز هم نشانهای از خون، شهادت و ... است. این توصیف ارزشمند از تابلوی استاد فرشچیان الهام بخش طراحان لباس در این مسابقه زنده بود.
طراحان پس از دو نوبت تلاش، کارهای خود را به داوران ارائه کردند و همینک این آثار در دست بررسی است، اما داوری نهایی این مسابقه امروز (دوشنبه) با نظارت مستقیم سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و حضور داوران دکتر زارع، دکتر فتحی و رزمجو در محل آموزشگاه شهرتاش انجام میشود.
انتهای پیام/ 121