ترکیه رادار‌های «اس-۴۰۰» را علیه جنگنده‌های «اف-۱۶» یونان فعال می‌کند

منابع مختلف از فعال شدن رادار‌های سامانه موشکی اس-۴۰۰ ترکیه به ویژه علیه جنگنده‌های ارتش یونان خبر دادند.
کد خبر: ۴۲۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸ - 06October 2020

ترکیه رادار‌های «اس-۴۰۰» را علیه جنگنده‌های «اف-۱۶» یونان فعال می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، برخی منابع مطلع مدعی شدند که ترکیه قصد دارد رادار‌های سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» خود را که از روسیه گرفته، فعال کند.

منابع مطلع در این باره مدعی شدند که ترکیه قصد دارد با فعالی کردن رادار‌های سامانه موشکی اس-۴۰۰ از آن‌ها علیه جنگنده‌های «اف-۱۶» ارتش یونان استفاده کند. برخی منابع دیگر نیز روز سه شنبه به شبکه خبری «بلومبرگ» گفته اند که ترکیه روز‌های آتی قصد دارد سامانه اس-۴۰۰ خود را آزمایش کند.

رسانه یونانی «اکاثی مرینی» نیز چندی قبل با اشاره به فعال شدن سامانه اس-۴۰۰ ازسوی ترکیه نوشت که آنکارا برای شناسایی جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش یونان هنگام بازگشت از قبرس در ۲۷ آگوست، آن‌ها را فعال کرد و به همین خاطر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای رسیدگی به این موضوع به قبرس و یونان سفر کرد.

روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان و اقدام آنکارا در اعزام کشتی‌های حفاری به شرق مدیترانه به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می‌کنند.

دبیرکل ناتو نیز روز دوشنبه در نشست خبری با «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه نسبت به خطرات سامانه قدرتمند دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ترکیه علیه هواپیما‌های نظامی ناتو هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «ینس استولنتبرگ» دبیر کل ناتو در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما نگران پیامد‌های دستیابی ترکیه به سامانه اس-۴۰۰ هستیم. این سامانه می‌تواند خطری علیه هواپیما‌های ناتو باشد و می‌تواند به تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه منجر شود.»

استولنتبرگ در این زمینه به خبرنگاران نیز گفت: «به ترکیه توصیه می‌کنم برای یافتن راه‌های حل جایگزین با اعضای دیگر ناتو همکاری کند. ما در جریان نشست امروز این موارد را بحث کردیم.»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار