یادداشت/ رضا مهرعطا

ترامپ و پروژه جدید ایران‌هراسی

ترامپ قصد دارد، ضمن به‌‌رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط دولت‌های عربی و اجرای برنامه صلح اعراب و اسرائیل در چارچوب معامله قرن، ائتلافی بین اعراب منطقه و اسرائیل علیه ایران ایجاد کند.
کد خبر: ۴۲۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ - 10October 2020

ترامپ و پروژه جدید ایران هراسیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- رضا مهرعطا؛ با علنی شدن روابط  اسرائیل با بحرین و امارات عربی متحده که با میانجی‌گری دولت آمریکا و نماینده ترامپ در امور خاورمیانه یعنی جردکوشنر صورت گرفت، دومنیوی عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشور‌های حوزه خلیج فارس با اظهار تمایل دولت‌های امارات عربی متحده و بحرین در حال شکل‌گیری است. ترامپ در اظهاراتی پس از عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین، به چشم‌انداز صلح منطقه اشاره کرده است.

البته برقراری روابط دیپلماتیک میان همسایگان ایران با اسرائیل، موضوع تازه‌ای نیست و امری مسبوق به سابقه است؛ پیش از این کشور‌هایی نظیر ترکیه (قبل از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه) جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه، روابط دیپلماتیک و بعضاً نزدیک با اسرائیل داشته و دارند و بین آنان همکاری‌های امنیتی اطلاعاتی و نظامی نیز وجود داشته است.

اما برقراری روابط امارات عربی متحده و بحرین با اسرائیل در چارچوب راهبرد آمریکا در دوران دونالد ترامپ شکل گرفته است و طراح آن جرد کوشنر مشاور در کاخ سفید و مسئول برقراری این عادی سازی روابط کشور‌های خلیج فارس با رژِیم صهیونیستی است؛ که قصد دارد ائتلافی میان اعراب و اسرائیل، علیه ایران در منطقه خلیج فارس ایجاد کند؛ و همزمان نیز با اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی، از لحاظ سیاسی نیز ایران را در منطقه منزوی و ایزوله گرداند و روابط بین اسرائیل و امارات آغاز این راهبرد علیه ایران است.

آمریکا و دولت ترامپ قصد دارد، ضمن به‌‌رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط دولت‌های عربی و برنامه صلح اعراب و اسرائیل درچارچوب معامله قرن، ائتلاف بین اعراب منطقه و اسرائیل علیه ایران ایجاد کند. ضمن برقراری روابط رسمی کشور‌های عربی با اسرائیل و همکاری‌های مختلف با این رژیم، ایران را به جای اسرائیل، به یک تهدید در منطقه خاورمیانه علیه اعراب تبدیل کند. با توجه به تنش‌های سیاسی بین دولت‌های عربستان و بحرین با ایران در حال حاضر نیز با برقراری روابط رسمی بین امارات، بحرین و اسرائیل، عربستان نیز بی‌میل نخواهد بود که با اسرائیل پس از امارات و بحرین وارد یک روابط دیپلماتیک و رسمی شود، البته درگذشته روابط امنیتی ضد ایران و محور مقاومت بین آنان برقرار بوده است؛ لذا با تحقق چنین امری، آمریکا به‌دنبال ایزوله کرده ایران در منطقه است و تلاش دارد مجددا به ایران هراسی پس از صلح طلبی و صلح خواهی اسرائیل دامن بزند. در گذشته نیز با توجه به تبلیغات سعودی‌ها علیه ایران در منطقه، مجددا بحث ایران هراسی مطرح خواهد شد.

همچنین اسرائیل نیز قصد دارد با اجرای چنین طرحی، معامله قرن را شکل دهد و این منوط به برقراری روابط رسمی دیپلماتیک اسرائیل با کشور‌های عربی است که در حال حاضر اردن و مصر در همسایگی رژیم صهیونیستی بی‌میل به برقراری این روابط نیستند. از طرف دیگر دونالد ترامپ با نزدیک‌تر شدن رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در نوامبر، ۲۰۲۰ قصد دارد به یک پیروزی دیپلماتیک در منطقه دست پیدا کند و برقراری روابط رسمی شیخ نشین بحرین و امارات با اسرائیل آغاز طرح صلح خاورمیانه و معامله قرن است که در صورت تحقق آن ازسوی ترامپ، یک برگ برنده بزرگ تبلیغات جهت برتری در رقابت با جو بابدن دموکرات خواهد بود. و چون ایران مخالف سرسخت این طرح صهیونیستی درخاورمیانه است بالطبع دولت‌های عرب طرفدار رژیم صهیونیستی به ایران هراسی درمنطقه دامن خواهند زد.

علی رغم اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران و گرفتن ژست‌های دیپلماتیک مبنی بر صلح طلبی، دولت ترامپ علاقه‌مند است که رابطه ایران با کشور‌های عربی خلیج فارس تیره‌تر شود، یعنی همان سیاستی که پس از دوران انقلاب اسلامی و در اواخر جنگ تحمیلی در دهه، ۱۹۸۰ آمریکا به‌دنبال آن بود. در آن زمان نیز علاوه بر اینکه در خلیج فارس در حال جنگ با ایران بود، عربستان و کویت در تقابل جدی با ایران به سر می‌بردند و ریگان در آن دوران به ایران هراسی بین دولت‌های عرب منطقه دامن می‌زد. همین سناریو در دولت ترامپ در حال پیگیری است و امارات عربی متحده جایگزین کویت دهه ۱۹۸۰ میلادی است و تنش‌های دیپلماتیک بین ابوظبی و تهران پس از آغاز جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ بیشتر از گذشته شده و درحال حاضر با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و آغاز روابط دیپلماتیک با این رژیم یعنی دشمن راهبردی ایران روابط حسنه‌ای برقرار کرده‌اند، که این آغاز تنش بیشتر بین امارات عربی متحده و ایران خواهد بود.

هدف از ایران هراسی دولت ترامپ، نزدیک‌تر شدن روابط کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، به انزوا کشیدن ایران در منطقه و تحمیل یک صلح یا قرارداد جدید بین‌المللی بر ایران پس از برجام خواهد بود؛ و ترامپ با اجرای این سناریو، علاوه بر تبلیغات برای خود در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بوده است بلکه با اجرای این سیاست به دنبال جلب نظر نظر اسرائیل و اجرای معامله قرن در خاورمیانه است موضوع ایران هراسی نیز تازه و جدید نیست، بلکه از سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق، و نفوذ ایران در عراق و منطقه، بحث ایران هراسی توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مطرح شد و در حال حاضر نیز ترامپ به مانند اسلاف خود یعنی اوباما و جورج بوش به این موضوع دامن می‌زند، عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل آغاز این پروژه جدید در منطقه می‌باشد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها