مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جشنواره «نشان سلیمانی» رویکرد سفارشی ندارد/ «معاونت صدا» تنها حامی جشنواره است

حمیدرضا افتخاری گفت: جشنواره «نشان سلیمانی» به هیچ عنوان سفارشی نیست، شاید درباره سایر جشنواره‌ها چنین عنوانی صدق کند اما درباره این جشنواره چنین رویکردی نداشتیم.
کد خبر: ۴۲۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 19October 2020

جشنواره «نشان سلیمانی» رویکرد سفارشی نداردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نخستین جشنواره سردار مقاومت و رادیو با عنوان «نشان سلیمانی» به منظور گرامیداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بنیانگذار جبهه مقاومت،  ازسوی رادیو نمایش در آبان سال جاری برگزار خواهد شد.

به همین منظور دفاع‌پرس با «حمیدرضا افتخاری» مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: ایجاد جشنواره «نشان سلیمانی» با چه هدف و سیاستی انجام گرفت؟ راجع به محورهای جشنواره نیز توضیح دهید؟

جشنواره با هدف تولید آثار هنری صداپایه و تکریم و زنده نگه داشتن یاد شخصیت سردار سلیمانی در آستانه سالگرد شهادت ایشان برگزار می شود. درباره محورها و بخش های جشنواره‌ای خدمت مخاطبان بویم که جشنواره در دو بخش حرفه ای و مردمی برگزار می‌شود. در بخش حرفه ای برنامه‌ریزان رادیویی سازمان و تولید کنندگان پادکست در خبرگزاری ها و سایت های رسمی خبری فرصت شرکت در ۹ ساختار اعلام شده را  دارند اما در بخش مدیرمسئولی علاقمندان در پنج ساختار امکان حضور دارند. محورهای موضوعی نیز عبارتند از «شخصیت حاج قاسم»، «نقش سردار در ایجاد جبهه مقاومت»،  «حضور جهانی سپهبد شهید» و «رفیق خوشبخت ما.»

دفاع‌پرس: با توجه به شخصیت جهانی شهید سلیمانی در بخش بین‌المللی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با توجه به زمان اندکی که تا سالگرد باقی مانده بود امکان برگزاری بین المللی فراهم نبود اما در صورت حمایت دوره بعدی این جشنواره بین المللی خواهد بود. 

دفاع‌پرس: در بخش مردمی جشنواره آیا از صاحبان آثار برگزيده مورد حمایت قرار می‌گیرند و از آنها برای تولید اثر دعوت می‌شود؟

در صورتی که حد نصاب‌های کیفی رادیو رعایت شده باشد، حتما حمایت های لازم به عمل خواهد آمد. 

دفاع‌پرس: با توجه به رسانه‌هایی مثل تلویزیون و سینما که فراگیری زیادی دارد رادیو تا چه میزان می‌تواند در خصوص مسائل راهبردی مثل جبهه‌ مقاومت اثرگذار باشد؟

طبیعتا هر رسانه نقش خودش را در اثرگذاری در موضوعات مختلف دارد، تصویر خاصیت های سرگرمی و آنی دارد در حالی که صدا خصوصا نمایش رادیویی اثر عمقی دارد، معمولا آثار صوتی از نظر اثربخشی موفق‌تر هستند. بدون در نظر گرفتن میزان مخاطب و البته میزان اثر بخشی باید قبول کنیم که هر رسانه باید به وظیفه ذاتی خودش عمل کند

دفاع‌پرس: یکی از معایب جشنواره‌ها فرهنگی سفارشی بودن آنهاست که اغلب مورد توجه هنرمندان شاخص قرار نمی‌گیرد جشنواره  «نشان سلیمانی» برای این منظور چه اقدامی انجام داده است؟

هرگز تصور نمی کنم که کار درباره حاج قاسم کار سفارشی باشد. شاید درباره سایر جشنواره ها چنینی دغدغه ای وجود داشته باشد اما درباره موضوع سردار دلها چنین دغدغه ای نداریم و اساسا به این موضوع فکر هم نکرده ایم. مطمئن هستیم چه در بعد کیفی و چه کمی در هر دو بخش استقبال خوب خواهد بود. نگرانی ما بیشتر از این مورد است که بعد از جشنواره عده ای هنرمند به ما گله کنند که چرا تبلیغات مناسب نبود و ما خبردار نشده ایم. 

دفاع‌پرس: کدام نهادها و دستگاه‌هایی با جشنواره «نشان سلیمانی» همکاری دارند؟

حقیقتا به علت زمان کمی که بین تشکیل شورای سیاستگذاری و زمان برگزاری بود امکان جذب حامی نداشتیم و جشنواره تنها با حمایت معاونت صدا برگزار می شود اما در مسیر اجرا از هر دستگاهی طلب یاری کرده ایم بی پاسخ نمانده است و انشالله در ادامه هم همین طور است در فرصتی مبسوط دستگاه ها و نهاد های همکار معرفی خواهند شد. 

دفاع‌پرس: آیا شرایطی ایجاد شده تا نمایشنامه های رادیویی منتخب منتشر بشوند؟

آثار منتخب در فاصله زمان اعلام آثار راه یافته به داروی نهایی تا زمان اختتامیه یعنی از اول تا دهم دی از رادیو نمایش پخش خواهند شد. از نمایشنامه های منتخب نیز به صورت مجلد چاپ شده در آیین اختتامیه رونمایی می شود. 

دفاع‌پرس: در خلال برگزاری جشنواره کارگاه یا ورک شاپ هایی با موضوعات جشنواره برگزار می‌شود؟

فعلا برنامه ای وجود ندارد با توجه به وضعیت فعلی شیوع کرونا نیز بعید است امکان آن فراهم شود. مگر برگزاری مجازی که عرض کردم درحال حاضر برنامه ای نداریم.

دفاع‌پرس: چه برنامه های بلند مدتی برای تداوم جشنواره نشان سلیمانی در نظر گرفته شده است؟

ایده اولیه جشنواره در یک نشست دوستانه در شورای مدیران شبکه شک گرفت و اصل ماجرا نیز این بود که دوستان درباره سردار شهیدمان صحبت می کردند. بعد از مرور خاطرات این بحث مطرح شد که باید برای زنده نگه داشتن یاد سردار کاری کنیم و سرانجام توفان فکری آن جلسه شد برگزاری جشنواره ای در این سطح؛ شک نکنید که به شرط حیات دومین دوره جشنواره با قدرت بیشتر و با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد. 

دفاع‌پرس: ترتیبی اتخاذ شده تا جشنواره دبیرخانه ای دائمی داشته باشد تا محملی برای ارتباط دائمی علاقه مندان به جشنواره فراهم بشود؟

بله حتما جشنواره دارای دبیرخانه دایمی با بودجه مصوب خواهد بود تا انشالله بتوانیم دین خود نسبت به سردار سلیمانی را ادا کنیم و مبلغ مکتب شهید سلیمانی در حوزه آثار صداپایه باشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار