جهانگیری:

حراست از اراضی سواحل مکران و جلوگیری از تصرف آن ضروری است

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: حراست از اراضی سواحل مکران و جلوگیری از تصرف این اراضی توسط افراد سودجو ضروری است.
کد خبر: ۴۲۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰ - 26October 2020

حراست از اراضی سواحل مکران و جلوگیری از تصرف آن ضروری استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، جلسه شورای توسعه سواحل مکران امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با تأکید بر لزوم حفاظت و حراست از اراضی سواحل مکران و جلوگیری از تصرف این اراضی توسط افراد سودجو، اظهار داشت: معمولاً با تصویب طرح های توسعه برای یکی از مناطق کشور، افراد سودجو با ارائه طرح ها و پروژه های صوری و حتی گاه تحت عنوان وقف، در صدد تصرف اراضی این مناطق برمی آیند که باید با جدیت در این خصوص مراقبت شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران در سواحل مکران تأکید و خاطرنشان کرد: هر چه ورود دولت چه به لحاظ اجرایی و چه به لحاظ بودجه ای در طرح توسعه سواحل مکران کمتر باشد به مصلحت این منطقه است و باید از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در اجرای این طرح استفاده شود اما باید دقت کنیم که این مشارکت ها با هدف تصرف اراضی نباشد.

وی افزود: لازم است قراردادهایی که با بخش خصوصی منعقد می شود زمان‌دار و با مدت محدود باشد تا اگر پس از واگذاری اراضی، اقدام موثری در مدت زمان تعیین شده انجام نشد، این اراضی از آنها خلع ید شده و به سرمایه گذاران دیگر واگذار شود.

جهانگیری ادامه داد: مطمئناً عده زیادی برای تملک و تصرف اراضی سواحل مکران هجوم خواهند آورد که لازم است وزارتخانه های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی و استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند چرا که اگر مراقبت نشود ممکن است چند سال بعد عده ای مدعی شوند که مالک بخشی از این اراضی هستند. همانطور که نمونه این اتفاق را در عسلویه شاهد بودیم که شخصی مدعی بود مالک چندین هکتار از این اراضی است که پس از رسیدگی و بررسی موضوع، مشخص شد ادعای این فرد بی ربط و بی اساس بوده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به سواحل مکران و تأکید ایشان مبنی بر ضرورت توسعه این منطقه اظهار داشت: توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده است و دولت با جدیت به دنبال اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران است.

جهانگیری اضافه کرد: در مقطعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران را عهده دار بود که لازم است از تلاش ها و زحمات این وزارتخانه قدردانی شود. پس از آنکه برنامه های توسعه ای وارد فاز اجرایی شد تصمیم بر این شد که دبیرخانه این شورا به یک وزارتخانه توسعه ای منتقل شود که هم اکنون در وزارت راه و شهرسازی مستقر است.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: برای نخستین بار است که پیش از اجرای یک برنامه توسعه‌ای، ابتدا طرحی جامع تدوین شده است تا دیگر دغدغه ها و نگرانی های زیست محیطی و جابجایی جمعیتی که در عسلویه شاهد آن بودیم، تکرار نشود.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه در طرح جامع توسعه سواحل مکران همه جوانب مدنظر قرار گرفته و این طرح جامع در شورای عالی شهرسازی و ستاد آمایش سازمان برنامه و بودجه نیز بررسی و به سند معتبری تبدیل شده که قرار است مبنای توسعه سواحل مکران باشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تا این لحظه دو کانون اصلی توسعه در سواحل مکران مدنظر قرار گرفته است گفت: یکی از این مناطق، منطقه جاسک و اطراف آن در استان هرمزگان و منطقه دیگر چابهار و مناطق اطراف آن در استان سیستان و بلوچستان است که این مناطق از هر نظر شایستگی و ظرفیت آن را دارند که بار بزرگی از توسعه کشور را بر دوش بگیرند و به کانون های توسعه تبدیل شوند.

جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت نفت برای انتقال محل صادرات نفت خام به جاسک افزود: این اقدام وزارت نفت اقدامی راهبردی است که جاسک را به یکی از کانون های اصلی صادرات نفت خام کشور در شرق تنگه هرمز تبدیل خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سرعت گرفتن روند اجرای طرح های توسعه ای در چابهار خاطرنشان کرد: یکی از نیازها و تنگناهای اصلی توسعه چابهار عدم برخورداری از خطوط ریلی و اتصال به راه آهن سراسری کشور بود که با مجوز مقام معظم رهبری ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای تکمیل سریعتر راه آهن چابهار و اتصال آن به راه آهن سراسری برداشت شد و امیدوارم هر چه زودتر شاهد تکمیل آن باشیم.

جهانگیری همچنین با تأکید بر ضرورت بهسازی مسیرهای جاده ای بندر چابهار گفت: خوشبختانه وزارت نفت نیز با سرعت در حال فعالیت و تکمیل خطوط انتقال گاز به چابهار، ایرانشهر و واحدهای صنعتی است که باید از گاز استفاده کنند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید زیرساخت ها و امکانات زیربنایی سواحل مکران به گونه ای فراهم شود که سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داخلی با انگیزه به این منطقه ورود کنند، از سازمان حفاظت محیط زیست خواست به صورت مستمر و دائمی در این منطقه حضور و نظارت داشته باشند و اقدامات و فعالیت ها را رصد کند.

جهانگیری افزود: اگرچه قرار است طرح ها و پروژه های توسعه سواحل مکران در چارچوب طرح جامع توسعه این سواحل اجرایی شود، اما با توجه به آنکه مسایل زیست محیطی خط قرمز در اجرای هر پروژه ای محسوب می شود، لازم است که سازمان حفاظت محیط زیست به صورت مستمر برنامه های توسعه ای در این منطقه را پایش و گزارش کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه این جلسه با اشاره به گزارش رییس سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص برنامه های این سازمان برای ایجاد بندر بزرگ تجاری در سواحل مکران گفت: ایجاد بندری بزرگ در سواحل مکران یکی از مهمترین و اصلی ترین کارها برای توسعه کشور و خصوصاً این منطقه است. که لازم است دبیرخانه شورا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، سرعت کارهای مطالعاتی این طرح را افزایش دهد تا شاهد ایجاد بندری بزرگ و پرظرفیت در سواحل مکران باشیم.

در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان توسعه تجارت و رییس سازمان بنادر و دریانوردی نیز حضور داشتند، نماینده دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران گزارشی از طرح توسعه منطقه مکران در قالب پروژه های عمرانی (زیرساختی و توسعه ای، اشتغال و بهبود فضای کسب و کار و توسعه علم و فناوری) ارائه کرد.

در ادامه این جلسه همچنین رییس سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده برای ایجاد بندر بزرگ تجاری در سواحل مکران ارائه کرد و به تشریح برنامه های انجام شده برای ایجاد بندر بزرگ شرق هرمزگان در محدوده کوه مبارک پرداخت.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص طرح جامع توسعه سواحل مکران، برخی درخواست ها و پیشنهادات از سوی دبیرخانه شورا مطرح شد و مورد تصمیم گیری قرار گرفت.

همچنین مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی ساز و کار مناسبی را برای نحوه تأمین مالی سرمایه گذاران در سواحل مکران طراحی و گزارش آن را به دبیرخانه شورا ارائه دهد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار