معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد؛

۱۲۶ شهر کشور فاقد کتابخانه عمومی/ کرونا باعث بلاتکلیفی برنامه‌های هفته کتاب شد

مهدی رمضانی با اشاره به ۱۲۶ شهر فاقد کتابخانه عمومی در کشور گفت: شیوع ویروس کرونا برنامه‌های هفته کتاب امسال را در بلاتکلیفی قرار داده است.
کد خبر: ۴۲۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶ - 27October 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «مهدی رمضانی» معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز پیرامون نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در شش ماهه نخست سال، هفته دفاع مقدس، و برنامه‌های نهاد در هفته کتاب برگزار شد.

افتتاح کتابخانه مرکزی یزد در انتظار وضعیت کرونا

مهدی رمضانی با اشاره به برگزاری سالانه سه نشست خبری پیرامون اتفاقات کتاب در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: امسال به واسطه کرونا برنامه‌های نهاد تغییر کرد و نتوانستیم این نشست‌ها را برگزار کنیم و در همین راستا یکی از اتفاقاتی که قرار بود همزمان با سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌ها رخ دهد، «افتتاح کتابخانه مرکزی یزد»، بود. این کتابخانه اکنون مدتی است آماده بهره‌برداری شد، اما متأسفانه بیماری کرونا فاصله‌ای در جهت افتتاح آن انداخته است در صورتی که این کتابخانه آماده بهره‌برداری بوده و ما در انتظار فرصتی برای این مسأله هستیم.

۱۲۶ شهر کشور فاقد کتابخانه عمومی/ کرونا باعث بلاتکلیفی برنامه‌های هفته کتاب شد

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی هم اشاره کرد و مروری بر آمار مشارکت‌کنندگان آن داشت و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی در ۴ دوره اخیر اتفاقات مختلفی را پشت سر گذاشته و مشارکت‌کنندگان آن متغییر بوده‌اند مثلاً در سال ۹۵، ۲۳۵ هزار و ۳۸۲ نفر در سال ۹۶، ۶۴۸ هزار و ۲۲۸ نفر در سال ۹۷، ۸۵۸ هزار و ۶۹۵ نفر و در سال ۹۸، یک میلیون و ۳۶۴ هزار نفر در آن مشارکت داشته‌اند، البته این آمار شامل بخش مکتوب و الکترونیک است ما در دهمین دوره یعنی در سال ۱۳۹۹ شاهد مشارکت یک میلیون و ۳۰۶ هزار نفر بودیم. البته در این آمار باید به میزان رشد شرکت‌کنندگان هم اشاره کرد، زیرا در ادوار پایانی این رشد بیش از پیش بوده است و آمار نشان می‌دهد از سال ۹۸ تا ۹۹ شاهد ۶۳ درصد رشد بوده‌ایم در حالی که کل جشنواره بیشتر الکترونیک برگزار شده است.

جشنواره کتابخوانی رضوی متفاوت برگزار شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره رضوی و اختصاص آن به یکی از حضرات معصومین در کنار امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: در این دوره شخصیت امام هادی (ع) مورد توجه قرار گرفت و آثار مرتبط با ایشان، به عنوان منبع لحاظ شد هر چند ما تلاش داشته‌ایم این دوره از جشنواره رضوی را نسبت به دوره‌های گذشته با وجوه متمایز برجسته‌تری برگزار کنیم از این رو تلاش شد رشته‌هایی متنوع به آن افزوده شود. مثلا کارگروهی لحاظ شد که باز هم کرونا مانع از برپایی آن شد یا تدبیر تهیه روزنامه دیواری را اندیشیده بودیم که آن هم جزء وجوه متمایز جشنواره نسبت به سنوات گذشته بود.

وی به توفیقات جشنواره رضوی اشاره کرد و افزود: در بخش‌های مختلف جشنواره توفیقاتی داشتیم، اما تمام فرآیند در این دوره در بستر الکترونیک انجام شد با این حال باز هم شاهد رشد بودیم مثلاً در بخش نقاشی ۶۲ درصد رشد داشتیم در بخش کار گروهی ۴ درصد و در بخش نوجوان و بزرگسال نیز در سطوح مختلف شاهد رشد بودیم. همچنین تلاش شد کتابخانه‌ها به عنوان واحد اصلی نهاد دارای هویت باشند و جوایز در سطح کتابخانه‌ای اهدا شود و این موضوع در فرآیند جشنواره لحاظ شد. این مسأله موجب افزایش تعداد جوایز جشنواره نیز شد.

۱۲۶ شهر کشور فاقد کتابخانه عمومی/ کرونا باعث بلاتکلیفی برنامه‌های هفته کتاب شد

اختتامیه جشنواره رضوی در هفته کتاب

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه همه سطوح و گروه‌های سنی امکان شرکت در جشنواره را داشتند، گفت: در این دوره تولید کتاب گویا با کیفیت بهتر صورت گرفت و هم‌افزایی میان نهاد و مشارکت‌کنندگان نیز ارتقاء یافت.

وی با بیان اینکه ما شاهد افزایش مشارکت کنندگان در جشنواره بودیم، اما تأکید داشتیم دچار آمارسازی نشویم تا از اصل موضوع جا نمانیم، توضیح داد: تمام تلاش خود را کردیم تا کیفیت کار را حفظ کنیم و نتایج قابل قبول باشد طبیعتاً، چون فرآیند جشنواره در بستر الکترونیک بود امکان و سرعت داوری بیش از گذشته افزایش یافت.

رمضانی با بیان اینکه ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان در جشنواره رضوی بانوان بودند و ۴۷ درصد را آقایان تشکیل دادند، گفت: در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی ۶۹۴ هزار نفر را بانوان و ۶۱۲ هزار نفر از شرکت‌کنندگان را آقایان تشکیل دادند و در مجموع ۶۷ درصد جوانان و بزرگسالان و ۸ درصد خردسالان در آن مشارکت داشتند. ۸۷ درصد اعضای کتابخانه‌ها نیز در این جشنواره مشارکت کردند. ۸ درصد کتابدار و ۵ درصد هم افرادی که عضو کتابخانه نبودند در آن مشارکت کردند. از نظر ما فرآیند جشنواره به پایان رسیده و داوری‌ها هم انجام شده و آماده مراسم اختتامیه هستیم هر چند فضای مجازی خوب است اما منتقل‌کننده هیجان مسابقه نیست از این رو تلاش ما برگزارکنندگان آن است تا در شرایط مناسب آن را برگزار کنیم بنابر این در ذیل هفته کتاب اختتامیه جشنواره رضوی در سطح کتابخانه‌‌ای و ملی برگزار می‌شود.

۱۲۶ شهر کشور فاقد کتابخانه عمومی/ کرونا باعث بلاتکلیفی برنامه‌های هفته کتاب شد

برنامه‌های هفته دفاع مقدس نهاد در سراسر کشور

وی با بیان اینکه اهمیتی که برای کتابخانه قائل هستیم بالاست و تلاش می‌کنیم این هویت‌بخشی در فعالیت‌های ما شکل گیرد، گفت:‌ حتما اشکالاتی به فرآیند جشنواره وارد است اما ما همواره برای ارتقاء کیفیت تلاش می‌کنیم و راه گسترش را بسته نمی‌دانیم ولی قویاً می‌‌گوییم بزرگ‌ترین برنامه کتابخوانی در مورد علی‌ ابن‌ موسی‌الرضا (ع) از سوی نهاد برگزار می‌شود که نیازمند حمایت و گسترش است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در ادامه این نشست به فعالیت‌های ۶ ماه ابتدایی سال در نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به فضای کشور و شیوع بیماری کرونا تلاش کردیم اتفاقات متعددی را رقم بزنیم تا باوجود تعطیلی ظاهری، برنامه‌ها متوقف نشود. برای همین پویش‌های متعددی را تدارک دیدیم مثل پویش نقاشی کرونا را شکست می‌دهیم که در سطح کتابخانه‌های عمومی برگزار شد و ۱۱ هزار و ۷۸ اثر به دبیرخانه واصل شد. امتیازدهی‌ها صورت گرفته و جوایز توزیع شده است. ۶۷۸ نفر نیز برگزیده نهایی بوده‌اند در کنار آن پویش‌هایی چون هر خانه یک کتابخانه و ... برگزار کردیم. حتی در ایام ماه محرم و صفر پویش کتابخوانان عاشورایی را داشتیم و در کنار آن پویش خادم ارباب کیست؟ نیز برگزار شد که نگاه متفاوتی به فضای کتابخوانی داشت و می‌تواند شروعی برای فضای جدید در حوزه کتابخوانی باشد.

رمضانی بخش دیگری از سخنان خود را با تأکید بر استفاده از بستر فضای مجازی اختصاص داد و ضمن اشاره به برگزاری محافل ادبی و برخی اتفاقات دیگر با حضور چهره‌های شاخص در این عرصه عنوان کرد: ما در هفته دفاع مقدس نیز برنامه‌های متعددی در کنار محافل ادبی داشتیم حتی در عرصه بین‌المللی وبینار مرثیه‌سرایی در ایران و هند را برپا کردیم.

وی هفته کتاب را از دیگر اتفاقات مهم در نهاد کتابخانه‌ها مطرح کرد و افزود: کتاب به واسطه این بیماری مثل سایر فعالیت‌ها ضربات سهمگینی را تجربه کرد، عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در ابتدای سال و تعطیلی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی موجب شد فشار اقتصادی به ناشران در حوزه کتاب وارد شود حوزه فرهنگ نیز تحت تأثیر قرار گرفت از این رو تفاهم‌نامه‌ای با اپلیکیشن طاقچه منعقد کردیم تا ۲۱۰ نفر از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی به این نرم‌افزار متصل شوند تلاش داریم راجع به این حوزه و خدمت‌رسانی در فضای مجازی با محوریت کتاب اقدامات خوبی صورت گیرد.

برنامه‌های هفته کتاب؛ از افتتاح کتابخانه تا تجدید میثاق با آرمانهای امام و شهدا

وی ادامه داد: هفته کتاب امسال نیز متأثر از شرایط کرونا است و با توجه به اینکه روز ۲۴ آبان معمولاً هر سال ما یک برنامه ملی داشتیم اما متأسفانه تا الان طبق شرایط و بر اساس ابلاغیه‌ها ممکن است برنامه گسترده‌ای نداشته باشیم با وجود اینکه سال گذشته تمرکززدایی کردیم و برنامه

هفته کتاب را در یزد برگزار کردیم و امسال نیز بنا داشتیم در شیراز پایتخت کتاب ایران برنامه‌ای را برگزار کنیم، اما این امکان متأسفانه تا الان فراهم نشده و امیدواریم سال آینده برنامه را در شیراز برگزار کنیم.

رمضانی با بیان اینکه افتتاح کتابخانه‌های عمومی را همزمان با هفته کتاب خواهیم داشت اعلام کرد: ۵۳ باب کتابخانه افتتاح می‌کنیم که ۴۶ افتتاح جدید و ۷ باب کتابخانه بازگشایی خواهد شد، کتابخانه‌ای که از فهرست خارج شده بود و الان به این فهرست کتابخانه‌های عمومی بازمی‌گردد. عموماً این‌ها بازسازی شده‌اند و سطوح کتابخانه‌ها هم متفاوت هستند از روستایی تا شهری و سیار، که در هفته کتاب افتتاح می‌شوند.

وی به افتتاح یک کتابخانه تخصصی کودک نیز همزمان با هفته کتاب اشاره کرد و گفت:‌ ما تلاش جدی برای بالا بردن سهم کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها به لحاظ فضای اختصاصی داریم، در مجموع افتتاح کتابخانه‌ها، ۱۷ هزار مترمربع فضا به کتابخانه‌ها افزوده می‌شود.


معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با اشاره به دوره مدیریت علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌ در دوره مدیریت آقای مختارپور هر سال بیش از ۱۰۰ باب کتابخانه به مجموع آمار کتابخانه‌ها اضافه می‌کردیم که این ۱۰۰ باب با لوکیشن و آدرس قابل احصا هستند در مورد شهرهایی که فاقد کتابخانه بوده‌اند نیز توفیقات خوبی حاصل شده است. تعداد آنها پیش از این بالغ‌بر ۲۵۰ شهر بود اما الان به ۱۲۰ شهر رسیده که در این شهرها پروژه‌های فعال وجود دارد و با ورود به سال ۱۴۰۰ این عدد کاهش خواهد یافت تا به مرور با کار جهادی آمار را به صفر برسانیم.

وی ضمن اشاره به آغاز برنامه‌های هفته کتاب و تجدید میثاق با امام و شهدا در حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت:‌ این برنامه امسال نیز برگزار می‌شود اما به صورت محدود، ضمن اینکه مراسم تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی کتابخانه‌های عمومی که شامل کتابداران، اعضای کتابخانه‌ها، مروجان، خدمت‌گزاران کتابخانه‌ها،‌ خیرین و انجمن‌های برتر در سراسر کشور استانی و شهرستانی در ایام هفته کتاب برگزار می‌شود. ما چند مدل را بررسی کرده‌ایم و مدل فراگیر و اثربخش در هفته کتاب اجرا می‌شود. در کنار آن برنامه‌های استانی را نیز برگزار می‌کنیم.

۱۲۶ شهر کشور فاقد کتابخانه عمومی/ کرونا باعث بلاتکلیفی برنامه‌های هفته کتاب شد

رمضانی گفت: برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب در سراسر کشور شاخص‌ترین برنامه بود اما امسال از این نعمت محروم هستیم. البته برنامه‌هایی از جمله رونمایی از شبکه پژوهشگران و متخصصان نهاد،‌ آغاز طرح کتابخانه من، برگزاری محفل مجازی شاعران کودک و نوجوان و شعرخوانی، برگزاری نشست آموزشی با موضوع خواندن، اختتامیه جشنواره رضوی، رونمایی از اپلیکیشن جامع مسابقات کتابخوانی نهاد و اعلام عمومی روز دریافت کتاب‌های اهدایی را خواهیم داشت.

افتتاح دو کتابخانه تخصصی کودک در البرز و فسا

وی درباره نام و مکان کتابخانه تخصصی کودک که قرار است همزمان با هفته کتاب افتتاح شود، پاسخ داد: این کتابخانه در استان البرز با نام قاصدک افتتاح خواهد شد ما در استان فارس و شهرستان فسا نیز کتابخانه تخصصی دیگری را داریم که خوب و قابل اعتنا است. ارزش آن این است که مدیران شهرستان‌ فسا به این مهم همت کرده‌اند. این کتابخانه نیز به زودی افتتاح می‌شود. در پایان مراسم پوستر این دوره از هفته کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

 

نظر شما
پربیننده ها