یادداشت/ سیروس فتح‌اله

ترامپ یا بایدن؟

چه ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود چه بایدن، دخالت تروریست‌های آمریکایی‌ در پرونده‌های منطقه‌ای ادامه خواهد داشت و نمی‌توان نسبت به پایان مداخلات واشنگتن در منطقه خوش بین بود.
کد خبر: ۴۲۳۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۳ - 28October 2020

ترامپ یا بایدن؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ تنها هفت روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا فرصت باقی مانده است؛ «دونالد ترامپ» و «جو بایدن»، نامزد‌های دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بر شدت رقابت‌های خود افزوده‌اند و رأی دهندگان جمهوریخواه حضور خود در پای صندوق‌ها را افزایش داده‌اند.

اما با این وجود، فضای انتخاباتی برای ترامپ  در جامعه دو قطبی ایالات متحده آمریکا چندان مطلوب نیست؛ چون بسیاری از تحلیلگران از شکست احتمالی وی در انتخابات پیش‌رو خبر می‌دهند.

«فرید زکریا» تحلیلگر شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در همین خصوص پیش‌بینی می‌کند که با توجه به شکاف گسترده سیاسی در آمریکا، ترامپ در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) به‌سختی از جو بایدن رقیب دموکرات خود، شکست خواهد خورد. 

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که بایدن ۶ درصد در سراسر کشور از ترامپ جلو افتاده است؛ به‌طوری که ۴۹ درصد از رأی دهندگان احتمالی می‌گویند از این نامزد دموکرات حمایت و ۴۳ درصد حمایت خود از ترامپ را اعلام می‌کنند، جدیدترین بررسی‌ها از آراء الکترال نیز نشان می‌دهد که ترامپ تاکنون ۱۲۵ رأی الکترال قطعی و بایدن نیز ۲۱۲ رأی الکترال قطعی را کسب کرده‌اند.

برهمین اساس، برخی از تحلیلگرانی که نتیجه انتخابات آمریکا را تحلیل می‌کنند، معتقدند که ترامپ وضعیت خود را در نظرسنجی‌ها نامناسب می‌بیند، لذا بیش از پیش در حال تدارک شرایط برای عدم پذیرش نتایج است و به‌همین منظور موضوع تقلب در انتخابات را پیش کشیده است.

در همین راستا دو روز پیش وی در سخنرانی انتخاباتی خود که در «پنسیلوانیا» در میان طرفداران خود سخنرانی می‌کرد، مدعی شد «تنها راه شکست من در انتخابات ریاست جمهوری «تقلب گسترده» است و این آن چیزی است که در حال روی دادن است!»

علاوه بر این مدت‌هاست نامزد جمهوری‌خواهان این شبهه را نیز به وجود آورده که رای‌گیری پستی و به درازا کشیدن اعلام نتایج آن، نیرنگ دموکرات‌ها برای تقلب انتخاباتی است و اگر چنین شود او نتیجه آراء را نخواهد پذیرفت و به دیوان عالی که بالاترین مرجع قضایی آمریکاست شکایت می‌کند و از آنجا که ترکیب نه نفره این دیوان به نفع ترامپ است و احتمال اینکه به نفع وی رای بدهند بعید نیست که همین برنگرانی مردم آمریکا افزوده است که ترامپ با استفاده از این حربه دوباره به مدت چهار سال رئیس جمهور آمریکا شود. 

با این حال، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها بر خلاف ترامپ رقیب خود، می‌گوید نتیجه این انتخابات را خواهد پذیرفت. وی قبل‌تر از این هم گفته بود که تنها نگرانی‌اش این است که ترامپ به فکر سرقت عنوان «پیروزی» باشد.

بر کسی پوشیده نیست که انتخابات ریاست جمهوری نه‌تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبل نیز به دسته‌بندی در میان مردم دامن می‌زند؛ اما انتخابات این دوره به‌نظر بیش از هر زمان دیگری شکاف بین آمریکایی‌ها ایجاد کرده است، جو بایدن نیز دونالد ترامپ را به تعمیق این شکاف متهم کرده است.

به هر حال نه می‌توان براساس نظرسنجی نتیجه انتخابات آمریکا را پیش‌بینی کرد نه براساس اظهار نظر تحلیلگران؛ پس باید منتظر ماند تا دید که از میان نامزد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها کدام یک بر صندلی کاخ سفید تکیه خواهند زد. برای منطقه ما نیز فرق نمی‌کند چه ترامپ پیروز انتخابات شود چه بایدن، هر دو به دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند، پس در صورت پیروزی هر کدام از این دو نامزد، تحولات منطقه‌ای روندی فعلی را خود طی خواهد کرد و نباید انتظار تغییرات عمده و قابل توجهی در سیاست خارجی آمریکا پس از انتخابات داشته باشیم.

دخالت آمریکایی‌ها بویژه در پرونده‌های منطقه‌ای در غرب آسیا و خلیج فارس ادامه خواهد داشت و نمی‌توان نسبت به پایان مداخلات واشنگتن در منطقه خوش بین بود.

تنها راه نجات منطقه از دست تروریست‌های آمریکایی اتحاد کشور‌های مسلمان منطقه علیه این تروریست‌هاست و نباید به آن‌ها اجازه میدان‌داری در منطقه داد و باید با تمام توان پای آن‌ها را از منطقه قطع کرد. 

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها