سند راهبردی «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» براساس همه ابعاد جنگ است

سردار «علی‌محمد نائینی» گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس حرکت خود را براساس یک سند راهبردی و نقشه پژوهشی تنظیم کرده که همه ابعاد و سطوح دفاع مقدس در آن تعریف شده است.
کد خبر: ۴۲۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹ - 27October 2020

سند راهبردی «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» براساس همه ابعاد جنگ استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «علی‌محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، امروز (سه‌شنبه) در مراسم تکریم و معارفه جانشین این مرکز، با اشاره به فرامین و انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به دو ویژگی بسیار مهم «پیش‌رونده» و «پیش‌برنده» بودن سپاه، اظهار داشت: سپاه باید حرکت خودش را با ذات انقلاب که بالندگی است، به‌روز و حالت پیش‌روندگی را در خود حفظ کند و متوقف به وضع موجود و محافظه‌کاری نشود و به هر نیازی در هر عرصه و در هر جبهه‌ جدید مجاهدت، پاسخ دهد.

وی با تأکید بر اهمیت پیش‌برندگی نسبت به پیش‌روندگی، گفت: سپاه علاوه بر اینکه خود را هر روز تکامل می‌بخشد و برای حرکت رو به جلو آماده می‌شود، باید هر بخش آن بتواند موتور محرکه موثر در کشور باشد و دیگران را در حرکت کلی انقلاب اسلامی به حرکت درآورد.

سردار نائینی با اشاره به اهمیت پیش‌برندگی و پیش‌روندگی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، تصریح کرد: باید بر این اساس فعالیت‌های خود را تنظیم کنیم؛ اینکه کجا هستیم و چگونه باید حرکت خودمان را با نگاه راهبردی تنظیم کنیم.

وی تأکید کرد: هرکسی در هر بخشی از سپاه که قرار دارد، باید دو ویژگی «پیش‌برندگی» و «پیش‌روندگی» را در خود ایجاد و تقویت کند؛ یعنی یک انسان مؤمن، مجاهد، ولایتمدار، انقلابی و پیش‌رونده که در سپاه به‌عنوان یک پاسدار، سازمانی را در اختیارش گذاشته‌اند تا آن را اداره کند، باید آن سازمان را تبدیل به یک سازمان پیش‌رونده و پیش‌برنده کند.

سردار نائینی با بیان این‌که از زمان عهده‌دار شدن ریاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سعی بر پیش‌رونده و پیش‌برندگی در این مرکز داشته است، گفت: زمانی پیش‌روندگی و پیش‌برندگی به وجود می‌آید که در یک مجموعه‌ای ابتکار، خلاقیت، نوآوری، نگاه راهبردی و روحیه جوان‌گرایی وجود داشته باشد.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران افزود: در این مدت، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تلاش کرد که فقط در هشت سال دفاع مقدس نماند؛ بلکه تلاش کردیم تا تجربه مستند‌نگاری دفاع مقدس را تا حدودی در میدان‌های جدید مجاهدت سپاه تعمیم دهیم، به همین جهت روزشمارهای مرکز و تاریخ شفاهی فرماندهان متوقف در هشت سال دفاع مقدس نیست، روایت‌هایی که تولید می‌شوند محدود به تعدادی فرمانده نیستند و همچنین، تاریخ شفاهی، اطلس‌ها و کتب کارنامه، علاوه‌بر روایت نبردها، به حوزه‌های تخصصی و مباحث پشتیبانی از جنگ و مسایل اجتماعی دفاع مقدس توسعه داده شد و امسال در هفته دفاع مقدس، شاهد رونمایی از ۴۰ اثر پژوهشی و ۱۶۰ اثر اسنادی بودیم.

سردار نائینی اظهار کرد: امروز مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس حرکت خود را براساس یک سند راهبردی و نقشه پژوهشی تنظیم کرده که همه ابعاد و سطوح دفاع مقدس در آن تعریف شده است. پس از حدود دو سال اندیشه‌ورزی با کمک تعدادی از فرماندهان شاخص و پژوهشگران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس موفق شد که در چهارچوب مراحل و مقاطع دفاع مقدس، برای کمک به  روایت مستند و مستدل فهرست موضوعات و سئوالات هشت سال دفاع مقدس را برای تکمیل کارهای پژوهشی و تولیدات رسانه‌ای آماده سازد. بخش زیادی از اسناد جنگ در دو سه سال اخیر گویا و برای کمک به محققین و تولید‌کنندگان آثار ادبی و هنری آماده شده است و در حال حاضر در مرکز از ده‌ها کار تولیدی حمایت محتوایی و اسنادی می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس این تجربه گران‌قدر را که طی سال‌ها به دست آورده بود، بسط و توسعه داد، گفت: اگر این تغییرات انجام نمی‌شد، به‌طورقطع مرکز دچار میرایی می‌شد. ما تنها به مطالعات تاریخی در یک سطح و بعد خاص متوقف نشدیم.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به دنبال تولید سرمایه انسانی جدید بوده‌ایم، تصریح کرد: در این مرکز به نیروهای جوان هویت داده شد؛ چراکه صرف داشتن نیروی جوان در مجموعه یک امتیاز نیست. با تظاهر به جوان‌گرایی و استفاده نمایشی از جوانان در برخی از امور عملاً پدیده جوان‌گرایی تحقق نمی‌یابد.

وی با اشاره به انتخاب آقای «محمدجواد اکبرپور» به‌عنوان جانشین خود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، اظهار کرد: همواره از روزهای اول تصمیم داشتم که جانشین خود در مرکز را فردی جوان انتخاب کنم؛ اما شرایطش نبود؛ اما اکنون این شرایط وجود داشت و باید تصمیم می‌گرفتم و یک جوان پاسدار تحصیلکرده، ولایی، محقق و مسلط بر روایت‌ها و اسناد دفاع مقدس را به‌عنوان جانشین مرکز به فرمانده محترم کل سپاه پیشنهاد می‌کردم.

سردار نائینی ادامه داد: برخی استدلالشان بر این است که مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نخبه‌گرا و تاریخی و نگاهش به گذشته است و باید کسانی مدیریت کنند که بخشی از هویت گذشته بوده‌اند؛ اما باید گفت این مرکز حاصل مجاهدت‌های راویان و بعد محققین است که باید با دو شاخص پیش‌رونده و پیش‌برنده بماند و سال‌های سال حیات بالنده داشته باشد؛ بنابراین باید به دنبال میدان دادن به جوانان با انگیزه و نخبه در این عرصه باشیم، آن هم برادر جوانی که حدود چهار سال مسئولیت مهم‌ترین گروه تحقیقاتی مرکز را داشته است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر جوان‌گرایی و به‌کارگیری جوان‌های صالح، مؤمن و با روحیه جهادی در عرصه‌های مختلف تأکید می‌کنند، گفت: ایشان اصلی‌ترین لوازم دستیابی به تحقق گام دوم انقلاب و تحقق تمدن اسلامی را توجه به ظرفیت‌های جوانان می‌دانند و راه برون‌رفت از مشکلات فعلی را دولت جوان و انقلابی مطرح فرمودند؛ البته ایشان جوان‌گرایی به معنای کنار گذاشتن و عدم استفاده از تجارب متقن و ماندگار نمی‌دانند و می‌فرمایند بهره‌گیری از تجربه‌ها توسط جوانان یک ضرورت عقلایی است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها