معرفی کتاب؛

«عزیز ایران»

«عزیز ایران» عنوان کتابی است درباره زندگی و خاطرات شهید مدافع حرم «محسن حججی» که به کوشش «علی اصغر دولت آبادی» به رشته تحریر درآمده است.
کد خبر: ۴۲۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ - 01November 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، «عزیز ایران» عنوان کتابی است که درباره زندگی و خاطرات شهید مدافع حرم «محسن حججی» که به کوشش «علی اصغر دولت آبادی» به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب 131 صفحه‌ای با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی و توسط انتشارات 31 عاشورا به شمارگان 1000 جلد در بهار 1397 به چاپ رسیده است.

بخشی از کتاب «عزیز ایران»:

گذری بر زندگی شهید «محسن حججی»:

شهید «محسن حججی» در تاریخ 21 تیرماه 1370 در خانواده‌ای متدین در نجف‌آباد اصفهان پا به عرصه وجود گذاشت. جدش عالم فاضل شیخ ابوالقاسم حججی از علمای بنام نجف‌آباد و پدرش راننده تاکسی است که در تمام عمر جز به تلاش برای کسب روزی حلال نیندیشید.

پدر در سال‌های دفاع مقدس از رزمندگان بود. مادرش زهرا مختارپور از خانواده‌ای مذهبی و خانه‌دار است و محسن فرزند سوم اوست که سه خواهر و یک برادر دیگر دارد. مادرش به یاد فرزند شهید حضرت فاطمه زهرا(س) او را محسن نام نهاد.

تحصیلات:

محسن حججی دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خود را به ترتیب در دبستان شهید پولادچنگ، راهنمایی علامه طباطبایی و هنرستان کار و دانش را در شهدای فرهنگی گذراند. از هفت سالگی وارد فضا و فعالیت‌های بسیج شد. اولین کتب غیردرسی که از دست پدرش هدیه گرفت مقتل حضرت سیدالشهدا(ع) بود.

در سال 1387 در دانشکده علمی - کاربردی علویجه در رشته برق ساختمان در مقطع کاردانی پذیرفته شد. پس از اتمام تحصیل در سال 1390 راهی سربازی شد. پس از خدمت سربازی اشتیاقش برای حضور داوطلبانه در سپاه بیشتر شد و در سال 1393 بعد از ازدواج در سپاه پذیرفته شد.

خصوصیات اخلاقی و رفتاری:

دوستان شهید حججی اینگونه از او یاد می‌کنند که همواره در حال خواندن قرآن بود و هیچ‌گاه نماز اول وقتش ترک نمی‌شد و چون آداب و قرائت را به درستی بلد بود پیش‌نماز می‌شد. شهید حججی در تمام کارهایش با خدا معامله می‌کرد و ایمان قوی‌اش هنگام سارت دلیل آن آرامش بود.

فعالیت‌های فرهنگی و جهادی شهید:

سید مجتبی موسوی دوست و همکار فرهنگی شهید «حججی» در نجف‌آباد به ابعاد مختلفی از زندگی شهید حججی و خاطراتی از دوران دوستی با این شهید بیان کرده‌اند: شهید حججی در انتخاب محل خدمت سربازی با توجه به اینکه دوره تکمیلی بسیج را گذرانده بود می‌توانست در یکی از ارگان‌های سپاه و بسیج مشغول به خدمت شود اما او می‌گفت باید در نقطه صفر مرز و هر جایی که به صورت اتفاقی به نامم خورد خدمت کنم که سرانجام در نقطه صفر مرزی مشغول به خدمت سربازی شد.

یکی از اقدامات شهید حججی در دوران خدمت مقدس سربازی در آسایشگاه این بود که یکی از کمدهای خود را به عنوان کتابخوانه قرار داده بود به شکلی که انواع کتاب‌ها به ویژه کتاب‌های دفاع مقدس را به اشتراک می‌گذاشت. این را همرزمان شهید بعد از شهادت وی نقل می‌کردند.

علاقه شهید به کتاب و کتابخوانی به شکلی بود که حتی زندگی خود را ب کتاب آغاز کرد و در بدو آشنایی با همسرش کتاب «طوفانی دیگری در راه است» را به همسر خود هدیه می‌دهد که متقابلا همسر شهید «سرباز سایه‌های ابری» را به وی هدیه می‌دهد.

شوق شهادت:

یکی از دوستان نزدیک شهید حججی گفت محسن بعد از نخستین سفری که به سوریه داشت، خیلی تغییر کرده بود، او در تمام کارهایش با خدا معامله می‌کرد. شهید حججی از فعالان فرهنگی نیز بود که با شرکت در اردوهای جهادی اقدامات خداپسندانه‌ای انجام می‌داد، این روزها همه جا حرف از شهید حججی است و به حق که این شهید تاثیر بسیار بزرگی بر جامعه به ویژه جوانان گذاشت و رفت. رفتنی که آن‌قدر با عزت و شجاعانه بود که تمام مردم تمام قد در برابر بزرگی‌اش ایستادند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار