یادداشت/ احسان یعقوبی

«۱۳ آبان ۵۷» روز شعله‌ور شدن خشم ملت ایران علیه رژیم پهلوی

۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۷ روزی بود که دانش‌آموزان بصیر این مرز و بوم با پیوستن به خیل دانشجویان در دانشگاه تهران دست به اعتراض گسترده علیه رژیم پهلوی زدند و به نوعی زمینه سرنگونی کامل این رژیم منحوس را فراهم کردند.
کد خبر: ۴۲۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۷ - 03November 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ احسان یعقوبی؛ ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۷، روزی بود که دانش‌آموزان این مرز و بوم با بصیرت و آگاهی بالایی که نسبت به رفتار ظالمانه رژیم منحوس پهلوی با ملت ایران داشتند، بعد از تعطیلی مدارس به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا به جوانان انقلابی و دانشجویانی که در اعتراض به سیاست‌های محمدرضا پهلوی تجمع کرده بودند، بپیوندند.

در واقع این حرکت دانش‌آموزان که اعتراضات خود در دوران رژیم پهلوی را علنی کرده بودند، زمینه‌ساز شکست سنگین و بی‌آبرویی محمدرضا پهلوی و دوستانش شد. چراکه اقدامات ظالمانه و دیکتاتورمأبانه رژیم پهلوی به حدی رسیده بود که حتی دانش‌آموزان را نیز به صف اعتراضات کشانده بود.

دانش‌آموزانی که بی چون و چرا برای دستیابی به اهدافی که در ذهن بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بود، از هیچ تلاشی دریغ نکردند و شاید بتوان گفت، حرکتی که دانش‌آموزان بصیر ایران در سالی که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد، به راه انداختند، رسیدن به پیروزی و سرنگونی رژیم پهلوی را آسان‌تر کرد و علاوه بر اقشار مختلف مردم که احیاناً هنوز نسبت به سرنگونی این رژیم فاسد شک و شبهه داشتند، برخی از ملت‌های آزاده جهان را نیز نسبت به مبارزه حق علیه باطل ملت ایران با رژیم پهلوی بیدار کرد.

از قدیم گفته‌اند که دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند و قطعاً رشادت‌ها، مجاهدت‌ها و ازخودگذشتگی‌های این عزیزان به‌خصوص در کشور ما که در دهه ۵۰ مشغول مبارزه با رژیمی که به نوعی نماینده آمریکا در منطقه بود، ارزشمند است. بی‌تردید اقدامی که از سوی دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ صورت گرفت، زمینه فروپاشی رژیم پهلوی و قطع شدن دست چپاول‌گرانه شیطان بزرگ از منابع ملت ایران را فراهم کرد، لذا طبیعی است که دانش‌آموزان امروزی نیز باید با نگاهی به این اقدام دانش‌آموزان آن دوران، در پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف و پیشبرد اهداف عالیه نظام تلاش کنند تا با این کار به نوعی توانسته باشند علاوه بر ادامه دادن راه شهدای دانش‌آموز، یاد و خاطره آن عزیزان را نیز زنده نگه داشته باشند.

رژیم پهلوی در غائله ۱۳ آبان ماه سال ۵۷ با بی‌شرمی و خباثت تمام، حدود ۵۶ نفر از معترضان را که اکثراً دانش آموز بودند شهید و صد‌ها تن را نیز زخمی کرد. بعد از این مقابله نظامیان پهلوی با نوجوانان و جوانان بود که چهره واقعی و خبیثانه آمریکا برای همگان نمایان شد که آن‌ها چه رژیم خون‌خوار و پستی را در ایران عزیز روی کار آورده‌اند که برای دفاع از منافع آمریکایی‌ها حتی هموطنان خود را نیز به خاک و خون بکشند.

دانش آموزان انقلابی با این اقدام خود در ۱۳ آبان ماه، به مستضعفان و ملت‌های آزاده آموختند که تنها راه پیروزی بر دولت‌های مطیع آمریکا و حتی خود آمریکا، مقاومت و ایستادگی است. نوجوانانی که با اتکا به توان خود و وحدتی که در مقابل مزدوران داشتند، توانستند در برگرداندن حقوق از دست رفته ملت ایران نقش مهم و موثری را ایفا کنند و با مشت‌های گره کرده و شعار‌های کوبنده خود، کاخ‌های پر زرق و برق پهلوی را لرزاندند؛ بنابراین وظیفه دانش‌آموزان امروزی ما این است تا پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی از ارزش‌های والای این نظام مقدس دفاع کنند و در رسیدن به اهداف آتی نظام نیز با تمام وجود در مقابل استکبار بایستند.

به‌دلیل رشادت‌ها و شجاعت مثال‌زدنی دانش آموزان در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷، این روز به نام روز دانش آموز نامگذاری شد تا همه ساله با فرا رسیدن این روز، یاد و خاطره شهدای دانش آموز گرامی داشته شود و نوجوانان امروزی نیز نباید فراموش کنند که پا جای پای چه کسانی گذاشته‌اند و با مطالعه اقدامات این عزیزان در دوران ابتدایی انقلاب، در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران کوشا باشند.

در پایان خالی از لطف نیست که نگاهی به بخشی از پیام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در واکنش به کشتار دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۷ بیاندازیم.

حضرت امام خمینی (ره) به همین مناسبت فرموده بودند: «عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و بدانید که خدای متعال با صابران است. ایران امروز به جایگاه آزادگان تبدیل شده است، لذا من چشم امید به شما نوجوانان بسته‌ام و قطعاً صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان خواهم رساند.»

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار