استاد دانشگاه استانبول:

آمریکا در هیچ برهه‌ای از تاریخ با چنین دو قطبی مواجه نبوده است

«هلن ساری ارتم» معتقد است که آمریکا در هیچ برهه ای از تاریخ با چنین دو قطبی در ابعاد سیاسی و اجتماعی مواجه نشده بود و دیوان عالی نیز به نفع ترامپ رای نخواهد داد.
کد خبر: ۴۲۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰ - 11November 2020

آمریکا در هیچ برهه‌ای از تاریخ با چنین دو قطبی مواجه نبوده استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مرحله‌ای رسید که در آن، نامزد دموکرات با برخورداری از آرای بیشتر، ادعای پیروزی می‌کند.

این در حالی است که برای قطعی شدن پیروزی «جو بایدن»، احتمالاً یک روند قضائی در انتظار آمریکا است چرا که ترامپ راضی به شکست در انتخابات نیست و همچنان برای ماندن در کاخ سفید تلاش می‌کند. از طرفی، مساله انتخابات و تظاهرات پساانتخاباتی، تشدید دو قطبی در جامعه آمریکا را نمایان کرده است- شرایطی که از منظر بسیاری از کارشناسان، عامل اصلی آن سیاست‌های داخلی ترامپ بوده است.

 پروفسور «هلن ساری ارتم» عضو هیئت علمی دانشگاه مدنیت استانبول و کارشناس مسائل سیاسی آمریکا، در خصوص روند انتخاباتی آمریکا و تأثیر آن در جامعه این کشور، گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

روند انتخابات ۲۰۲۰ و اعتراضات صورت گرفته نشان داد که جامعه آمریکا با مساله دو قطبی مواجه است. دلیل این امر چیست؟

در اصل جامعه آمریکا وارد یک تحول جدی شده و افزایش جمعیت سیاهپوست و لاتین تبار‌ها (هسپانیک) شکل جدیدی به بافت جمعیتی این کشور داده است. آمریکا در هیچ برهه‌ای از تاریخ با چنین دو قطبی در بعد سیاسی و اجتماعی مواجه نشده بود. این موضوع مسیر و اهداف آمریکا را هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی دچار ابهام کرده است. شرایط کنونی نیز انعکاس همین ابهامات است.

تنها مسأله‌ای که اقشار مختلف آمریکا را به هم نزدیک می‌کند، موضوع مسیحیت است حال آنکه مسائلی مانند نژاد پرستی و تبعیض حقوقی میان شهروندان، موضوع اتحاد مسیحیت در این کشور را هم کم رنگ کرده است.

جهانی شدن موجب تغییر در آمریکای سنتی و اولویت‌های آن شده است. تا سال ۲۰۴۵ اکثریت جامعه آمریکا را لاتین تبار‌ها تشکیل می‌دهند که سیاهپوستان نیز دنبال رو مسیر آن‌ها خواهند بود. این شرایط باب میل راستگرایان افراطی که خواهان تداوم آمریکای سنتی هستند، نیست.

آمریکا مجبور است که در ابتدا مشکلات داخلی خود را حل کند؛ حل مشکلات سیاست خارجی این کشور هم در اولویت دوم قرار دارد. رقابت تجاری آمریکا با چین موجب تضعیف اقتصاد این کشور شده است و دولت آمریکا ناچار به حل مسائلی مانند امنیت داخلی، اقتصادی، حقوق بشر و مساله پناهندگان کشورش است.

چه فاکتور‌هایی در پیشتازی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیر گذاشته است؟

بایدن فردی است که به دیپلماسی و افکار لیبرالی اهمیت می‌دهد. او را می‌توان نماینده آمریکای سنتی در سیاست خارجی عنوان کرد. البته که با آمدن ترامپ، سیستم سیاسی آمریکا بهم ریخت و رأی دهندگان برای ترمیم این سیستم خواستار قدرت یافتن بایدن شدند، اما افرادی بودند که صرفاً بخاطر اینکه ترامپ را از میدان قدرت به در کنند به بایدن رأی دادند.

شهروندان سیاهپوست، لاتین تبار‌های آمریکا، زنان و قشر باسواد جامعه آمریکا خواهان رفتن ترامپ از کاخ سفید بودند که البته حق دارند چنین خواسته‌ای داشته باشند؛ اما ۵۰ درصد دیگر جامعه آمریکا هنوز حامی ترامپ هستند.

حامیان ترامپ شامل قشر کم سواد و افراد جویای شغل هستند. آن‌ها برایشان تحولات جهانی اهمیتی ندارد. این واقعیت جامعه آمریکا است و با هر انتخابات در این کشور این واقعیت‌ها بیشتر خود نمایی می‌کند. تا زمانی که تعادل در جامعه آمریکا ایجاد نشود شاهد بحران‌های بسیاری در این کشور خواهیم بود.

مطرح کردن نتیجه انتخابات آمریکا در دادگاه عالی با ادعای دموکراسی این کشور همخوانی ندارد. دلیل این امر چیست؟ شانس پیروزی ترامپ در دیوان عالی چقدر است؟

دیوان عالی به نسبت ۶ به ۳ به نفع قضات جمهوری خواه است. اما اگر اعتبار و پیامی که این کشور به عنوان جامعه دموکراتیک می‌خواهد به جامعه جهانی ارسال کند را مد نظر قرار دهیم؛ باید بگویم که با همه تلاشی که ترامپ انجام خواهد داد، هیچ پیروزی در این دادگاه نصیب او نخواهد شد. اما اگر بایدن هم پیروز شود، باز هم ایالات متحده آمریکا با نقش خود به عنوان رهبر جهان لیبرال و دموکراتیک فاصله زیادی دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها