مهرزاد دانش عنوان کرد؛

هفته کتاب در جلب توجه عموم شهروندان به موضوع کتاب موفق بوده است

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخوانی قبل از هر چیز، مانند هر پدیده دیگر، تا زمانی که حس نیاز به مطالعه کتاب در میان نباشد و حس نشود، فضایی نارس و عقیم به خود خواهد گرفت.
کد خبر: ۴۲۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ - 12November 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مهرزاد دانش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت هفته کتاب اظهار داشت: هفته کتاب مانند سایر بازه‌های زمانی مناسبتی، یک مجال زمانی برای اشارات و نشانه ها و نمودها است و قاعدتا انتظار نمی‌رود آن چه در عرض یک هفته انجام می‌پذیرد، نقش موثر در روندهای کلان داشته باشد، اما در حد موقعیت خود، فضایی پویا داشته است و در جلب توجه عموم شهروندان به موضوع کتاب و کتابخوانی، موفق بوده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلف هفته کتاب، حلقه‌هایی از یک زنجیره واحد هستند و نمی‌توان اهمیت یکی را بر دیگری قابل افزایش یا کاهش دانست.

دانش با بیان اینکه اصولا صنعت نشر مراحل و جنبه‌های مختلفی در حوزه تولید و فرایند و مصرف دارد که همگی در حد خود مهم هستند، عنوان کرد: نویسنده، مترجم، ناشر، ویراستار، تصویرگر، فعال چاپ، توزیع کننده، کتابفروش، مدیر و کتابدار کتابخانه، مروج کتابخوانی، خریدار کتاب، مراجعه کننده به کتابخانه و ... همگی در این گردش فرهنگی نقش موثر دارند و قاعدتا هر برنامه‌ی در هفته کتاب که ناظر به یکی از این حلقه‌ها باشد، در جای خود لازم است.

وی یادآور شد: کتابخوانی قبل از هر چیز، مانند هر پدیده دیگر، تا زمانی که حس نیاز به مطالعه کتاب در میان نباشد و حس نشود، فضایی نارس و عقیم به خود خواهد گرفت، بنابراین آنچه مهم است، ایجاد این حس نیاز به مطالعه است، وگرنه تشویق مردم به کتابخوانی، تا زمانی احساس نیاز به کتاب نکنند، فراگردی شعاری و سطحی به خود اختصاص می دهد.

دانش در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: این که در این شرایط چگونه می‌توان حس نیاز به کتاب را در جامعه تقویت کرد، قبل از هر چیز به جایگاه فرهنگ در جامعه منوط است که زمینه‌ای فراتر از چند برنامه متداول می‌طلبد و اراده‌ای محکم در سطح ملی و در همه جوانب حاکمیت و صنف و جامعه مدنی و نه صرفا یک وزارتخانه می‌طلبد.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها