دشمن ستیزی از منظر امام خامنه‌ای/ ترس دشمنان؛ گسترش اسلامِ ناب در بین کشور‌های جهان است

از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از علل اصلی دشمنی اجانب، گسترش اسلامِ ناب در بین کشور‌های جهان است؛ چرا که آن‌ها پی برده بودند که اگر اسلام و احکام اسلامی در میان مسلمانان جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به دیگر کشور‌ها برسد، منافع آن‌ها به خطر خواهد افتاد.
کد خبر: ۴۲۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ - 13November 2020
دشمن ستیزی از منظر امام خامنه‌ایبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان به رهبری امام خمینی (ره) یکی از بارزترین رخداد‌های قرن بیستم به شمار می‌رود؛ انقلابی که در ابعاد گوناگون، منشاء پیامد‌های بنیانی و شگرفی در سطح جهان شد و علاوه بر آن که به انسان‌ها کرامت، به مسلمانان شوکت و به مومنان عزّت و عظمت بخشید، در ایران بر منافع بیگانگان خط بطلان کشید.
 
بدونِ شک، ویژگی ضد استعماری این انقلاب عظیم، راه هرگونه سوء استفاده بیگانگان از منافع ملی را سد و عزم دشمنان را در از بین بردن اهداف ضد استعماری نظام اسلامی دوچندان کرد.  
 
در این میان، نقش رهبری در شناخت دشمن و شگردهایش از عوامل اصلی پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود؛ امروز نیز تبیین دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت آگاهی مردم و نسل جوان و خنثی‌سازی توطئه‌های جدید دشمنان و به ویژه مقامات کاخ سفید بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.
 
برای تصمیم‌گیری و چگونگی واکنش در برابر دشمن، باید ابتدا او راشناخت، به اهدافش پی برد و روش‌های او را در ضربه زدن و رسیدن به اهدافش بازشناخت؛ همچنان که باید نقاط ضعف و قوت او را مورد مطالعه قرار داد؛ اگر شناسایی دشمن خوب انجام نگیرد آثار منفی آن در مراحل تصمیم‌گیری و برخورد، خود را نشان می‌دهد.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تایید دشمن‌شناسی، به عنوان یک وظیفه مستمر، می‌فرمایند: «ملت ایران به همان نسبت که دشمن، روش‌های خود را در توطئه علیه ایران اسلامی پیچیده‌تر می‌کند، باید بر هوشیاری و آگاهی خود بیفزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر، چهره دشمن را در هر لباسی که هست، شناسایی کند.»
 
ایشان همچنین با تاکید بر هوشیاری همه‌جانبه در جهت خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان، می‌فرمایند: «وقتی انسان می‌بیند دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن، دستگاه تبلیغاتی مزدور آمریکا، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس، دستگاه تبلیغاتی دولت غاصب صهیونیست، برای فلان لایحه در مجلس یقه می‌درانند، جنگ روانی می‌کنند، به خاطر فلان زندانی، به خاطر فلان مسوول، دلسوزی دایه مهربان‌تر از مادر را نشان می‌دهند، انسان حق دارد به شک بیفتد... دشمن، امروز امیدوار است، شاید بتواند از ساده‌اندیشی استفاده کند، جای پای خود را در دستگاه‌های سیاسی کشور و دستگاه‌های فرهنگی کشور باز کند؛ امروز، روز حساسی است. این روزگار، روزگار حساسی است».
 
در بیانات دیگری ایشان می‌فرمایند: بعضی‌ها می‌گویند ما توهم می‌کنیم که علیه ما توطئه است و دشمنی وجود دارد. خیلی خوب، حالا کسانی که دلشان می‌خواهد چشم خودشان را روی هم بگذارند و بگویند (ان‌شااللّه گربه است)، امّا واقعیت که عوض نمی‌شود، وجود دشمن با به خواب رفتن من و شما که از بین نمی‌رود؛ با ندانستن ما، یا خود را به ندانستن زدن، دشمن، از دشمنی خود دست برنمی‌دارد، افرادی مایلند اثبات کنند نخیر، ملت ایران هیچ دشمنی ندارد، کنار خانه خودتان بنشینید و به کار خودتان سرگرم باشید، خاطرتان هم جمع باشد که همه جا امن است و امان، نه! این حرف‌ها واقعیت ندارد.
 
با توجه به دیدگاه‌های امام خامنه‌ای، می‌توان در یک تقسیم‌بندی کلی، دشمنان نظام اسلامی را به دو قسم، دشمنان داخلی و دشمنان خارجی تقسیم کرد که ازمهمترین علل دشمنی استعمارگران از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.
 
گسترش اسلام در دنیا و به خطر افتادن منافع استعمارگران
 
از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از علل اصلی دشمنی اجانب، گسترش اسلامِ ناب در بین کشور‌های جهان است؛ چرا که آن‌ها پی برده بودند که اگر اسلام و احکام اسلامی در میان مسلمانان جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به دیگر کشور‌ها برسد، منافع آن‌ها به خطر خواهد افتاد؛ لذا از روز اول بنای مقابله و مخالفت با اسلام و نظام اسلامی را گذاردند و «همه آن‌ها از اسلام ناراحتند و رنج می‌برند و همه آن دولت‌ها و قدرت‌هایی که عظمت اسلام را به زیان خودشان می‌بینند، امروز در مقابل اسلام، صف‌آرایی کردند».
 
نفی سلطه سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی دشمنان
 
پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام و مردم، دستاورد‌های فراوانی به همراه داشته که از جمله آن‌ها نفی سلطه سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی بیگانگان بود است؛ بنابراین مهم‌ترین دستاورد داخلی انقلاب اسلامی، «قطع دست بیگانگان و چپاولگران و سلطه‌گران نامشروع از ایران و ملت و منابع وثروت‌های آن» بوده است.
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن برای اعاده حیثیت و نیز منافع از دست رفته خود، از بین بردن نظام اسلامی را در دستور کار خود قرار داد.
 
از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، بعضی از راهکار‌هایی که دشمنان در جهت براندازی نظام در دستورکار قرار داده‌اند، عبارتند از:
 
تضعیف و تخریب باور‌های دینی
 
حفظ هویت فرهنگی و دینی نشانه‌ای از شخصیت و استقلال ملت‌ها و تضعیف آن نشانه وابستگی ملت‌ها است. اعتقاد به حفظ (هویّت دینی) و دفاع از آن تا پای جان، نظام نوپای جمهوری اسلامی را برپا و آن را در برابر تهاجمات گوناگون دشمن، مقاوم و پایدار کرد. اگر دشمن بتواند این اعتقاد را از ذهن مردم بزداید، مقاومت‌ها و ایثار‌ها و فداکاری‌ها هم به دنبال آن از بین خواهند رفت و کشور دوباره در سلطه اجانب قرار خواهد گرفت.
 
امام خامنه‌ای در این‌باره می‌فرمایند: «آن‌ها حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دمکراسی روی یک علم برافراشته شود. سعی آن‌ها این است که بین مردم‌سالاری و دین فاصله ایجاد کنند.» و بر این اساس «تلاش دشمن این است که مردم را از نظام اسلامی دلسرد و پایه‌های ایمان و عقیده وعمل دینی را در مردم سست کند.»
 
تضعیف ارکان نظام اسلامی
 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از نهاد‌های خودجوش انقلابی، فعالیت‌های خود را شروع کرده و با الهام از رهنمود‌های رهبری نظام به کار خود ادامه دادند. از جمله اهداف دشمن در جهت براندازی نظام اسلامی، تضعیف و تخریب این ارکان نظام است که نقش مهمّی در تداوم پیروزی انقلاب ایفا می‌کردند. ازمهم‌ترین اهداف دشمن در این زمینه تضعیف اصل ولایت فقیه بوده است. اصل ولایت فقیه به عنوان مهم‌ترین رکن نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود؛ اصلی که نظام اسلامی را یک نظام دینی قرار داده و سببِ امتیاز آن از نظام‌های موجود دنیا شده است؛ به همین دلیل این رکن مورد هجوم دشمن قرار گرفته که گاه توسط عوامل داخلی دست به انجام آن‌ها می‌زند.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: «استکبار جهانی این بار تصور کرد که می‌تواند روش مؤثرتری را برای مبارزه با انقلاب اسلامی تجربه کند و بر همین اساس پس از مطالعه زیاد به این نتیجه رسید که باید رهبری انقلاب را هدف قرار دهد، زیرا می‌داند که با وجود یک رهبر مقتدر در ایران اسلامی، همه توطئه‌های آن‌ها نقش بر آب خواهد شد.»
 
ایشان در ادامه می‌فرمایند: «رهبری یعنی آن نقطه‌ای که مشکلات لاعلاج دولت به دست او حل می‌شود، نفس او حقیقت را برای مردم روشن و توطئه دشمن را بر ملا می‌کند، تبلیغات دروغ و ترفند‌های گوناگون دشمن را افشا می‌کند و به مردم امید می‌دهد. در برابر توطئه سیاسی بین‌المللی می‌ایستد و تمامیت انقلاب را در مقابل توطئه‌گران قرار می‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند، رهبری در برابر اختلاف‌افکنی‌های دشمن، مایه الفت و مانع تفرقه می‌شود و دست‌ها را در دست هم می‌گذارد.»
 
تضعیف روحانیت
 
بی‌تردید حضور روحانیتِ آگاه و متعهد، در خیل عظیم نیرو‌های مردمی، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد. پیش‌قراولانی که در راه اعتلای کلمة‌اللّه و احیای اسلام ناب محمدی (ص) از هیچ کوششی دریغ نکرده و هم، چون مراد و مقتدای خود، جان بر کف پذیرای هر گونه خطر شدند. به همین دلیل هم آماج حملات دشمنان و وابستگان آن‌ها قرار گرفتند.
 
 از این رو رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «دشمنان اسلام از مقابله با نظامی که منافع نامشروع استکبار را در منطقه برهم زده است، دست نخواهند کشید و با آن آشتی نخواهند کرد. تجربه‌های شکست خورده آنان سبب شده است که روش‌های خود را در مقابله با ملت ایران پیچیده‌تر کنند و امروز به این نتیجه رسیده‌اند که برای زدن و کوبیدن انقلاب، باید به سراغ حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و یا یک فرد معمم بروند، تا بلکه از طریق آن‌ها به هدف خود برسند، اما توطئه‌گران از بیداری حوزه و دانشگاه و هوشیاری بزرگان این کشور غافل بودند.»
 
القای ناکارآمدی دین
 
القای ناکارآمدی دین، از سوژه‌های مهمی بود که در جهت از بین بردن هویت دینی نظام اسلامی توسط بیگانگان در دستور کار قرار گرفت. طرح شبهاتی در خصوص محدودیّت قلمرو احکام دینی و نفی جاودانگی احکام اسلامی، نمونه‌ای از این حرکت دشمن در جهت القای ناکارآمدی دین محسوب می‌شود.
 
«استکبار در سی سال اخیر همه امکانات سیاسی اقتصادی و نظامی خود را برای نابود کردن انقلاب اسلامی به کار گرفته است، اما به این نتیجه رسیده که حمایت بی‌دریغ ملت و اتکای نظام اسلامی به ایمان عمیق مردم، از بین بردن جمهوری اسلامی را ناممکن کرده است و به همین علت با همه توان، خنثی کردن وجهه ضداستکباری و کاهش محتوای دینی و روح انقلابی نظام را دنبال می‌کند که این واقعیت هوشیاری کامل ملت و مسئولان را می‌طلبد».
 
ایمان و باور‌های دینی مسلمانان همواره مهم‌ترین نقش در پیروزی مسلمانان و حفظ روحیه ایستادگی و مقاومت ملت‌های مورد ستم بوده است؛ باید اذعان کرد پیروزی انقلاب اسلامی نوید حضور دوباره دین و نظام مبتنی بر احکام دینی را بشارت داد.
 
تاریخ گواه خوبی بر این ادعا است که استکبار جهانی و وابستگانش نسبت به انقلاب‌ها و نهضت‌هایی که مبتنی بر مکتب بوده‌اند سخت دشمنی کرده، حیات این انقلاب‌ها را مساوی با زوال و نابودی خود می‌دانند؛ «آنچه که بدخواهان و دشمنان این ملت درپی آن هستند، سلب این انگیزه و ایمان از مردم است».
 
انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها